Forbes Israel Logo

“חברות ממונפות נוספות עלולות למצוא עצמן בהסדרי חוב ב-2013”

"במקרים בהם תהליכי מימוש נכסים והכנסת שותפים חדשים בחברות ממונפות לא ייצלחו – עלולות חברות נוספות למצוא עצמן בתהליך של פריסת חובות והסדרי חוב" – כך כותבת היום מנכ"לית חברת דירוג האשראי S&P מעלות, רונית הראל בן זאב, בדו"ח סיכום שנת 2012 בהנפקות אג"ח.

בהתייחסה לשנת 2013 ציינה הראל בן זאב, כי בדומה ל- 2012, צרכי המחזור בשוק המקומי יישארו גבוהים ויסתכמו ביותר מכ-40 מיליארד שקל. "הקושי 'למלא את המחסנית' הולך וגדל וימשיך להעיק אף הוא על פעילות החברות ואפשרויות המימון. לצד זאת, המימון באמצעות הלוואות פרטיות ימשיך להוות חלק משמעותי מהיקף המימון החוץ בנקאי, בהיקפים שראינו בתקופה האחרונה". 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מסיכום שוק החוב ב-2012 שפרסמה החברה עולה כי הפעילות בשוק ההון בישראל בשנת 2012 התנהלה בצל המשבר הגלובאלי, שבא לידי ביטוי במשבר חוב של מדינות אירופה וההאטה בשוק המקומי.

העלייה ברמת חוסר הוודאות, כפועל יוצא של התפתחויות אלה, השפיעה על פי הסיכום לשלילה על הפעילות בשוק החוב בישראל ומצאה ביטוי בירידה חדה בהיקף ההנפקות, בהשוואה לשנים קודמות, רמת תשואות לפדיון גבוהה יחסית של אגרות החוב הנסחרות במשך רוב חודשי השנה, ריבוי הסדרי חוב והתמודדות עם קשיי מיחזור חוב מצד החברות.

צילום: רויטרס

"ההאטה הכלכלית בשוק המקומי, בשילוב עם השפעת המשבר הגלובאלי, פעולות המחאה, התגברות הרגולציה, והעלייה במחירי האנרגיה, השפיעו לשלילה על רווחיות התאגידים והיקשו על גיוס האשראי בשנה זו, כותבת הראל בן זאב.

על פי הנתונים הסתכם גיוס ההון באמצעות אג"ח במהלך 2012 בכ-32 מיליארד שקל, ירידה של 16% בהשוואה ל-2011. סך הנפקות האג"ח בתחום הקורפורייט (חברות שאינן מוסדות פיננסיים) הגיע לכ-21 מיליארד שקל, ירידה של כ-18% לעומת השנה הקודמת. חברות הנדל"ן ואחריהן הסקטור הפיננסי היוו את עיקר ההנפקות.

לדברי הראל הן זאב, "חלקו המהותי של סקטור הנדל"ן מסך הגיוסים הושפע מכך שהסקטור מציג צורכי מיחזור גבוהים במיוחד, כולל חברות בדירוגים גבוהים וכן מהעובדה שלחלק מחברות הנדל"ן יכולת להציע בטחונות למשקיעים".

"מספר הורדות הדירוג ושיעור החברות בעלות תחזית דירוג שלילית עלה השנה לעומת 2011", הוסיפה הראל בן זאב. "מספר פעולות הדירוג השליליות הגבוה ביותר היה בקרב חברות החזקה. גם בסקטור הקמעונאות נרשמה בחלק מהחברות הרעה באיכות האשראי, שבאה לידי ביטוי בפעולות דירוג שליליות. הבנקים, חברות בתחום התשתיות וחברות הנדל"ן המניב בלטו ביציבות באיכות האשראי".

"ניתן להעריך כי הפעילות בשוק האג"ח תמשך גם בתחילת 2013", מסכמת בן זאב. "עם זאת, מסייגת הראל בן זאב כי אי הוודאות באשר לעומקו של המשבר הגלובלי והשפעתו על הכלכלה המקומית, הבחירות הצפויות והפעילות הממשלתית בתחומים השונים לאחר הבחירות – כל אלה ישפיעו על הסביבה המאקרו-כלכלית המקומית בשנת 2013 ועלולים להכביד על הפעילות בשוק ההון".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.