Forbes Israel Logo

חיה אווירית: איך הפך ה-F-35 למטוס הקרב הטוב ביותר בעולם?

תוכנית מטוס ה-F-35 מתקדמת אל עבר הפיכתו למטוס הקרב הטוב ביותר בעולם • היצרנית, לוקהיד מרטין, כבר מכרה מהמטוס מאות יחידות לצבאות ברחבי העולם

תוכנית מטוס ה-F-35 ממשיכה לצעוד בבטחה בדרכה להיות מובילה עולמית בשוק מטוסי הקרב. בארה"ב, חיל האוויר, כוחות הצי והנחתים הכריזו כולם על מבצעיותם של מטוסי ה-F-35 כמו גם ישראל, איטליה, יפן, נורבגיה, דרום קוריאה ובריטניה. 

מטוס ה-F-35, החמקן, תוכנן להיות בעל מגוון יכולות תוך שמירה על עלויות תפעול ותחזוקה נמוכות, אשר נהפך כיום לסטנדרט בכח הטקטי האווירי עבור מדינות רבות ברחבי העולם. אין אף תוכנית מקבילה למטוסי קרב שמתקרבת לסדרי הגודל ולעניין שעולה מצבאות העולם. אלו הן חדשות נהדרות עבור לוקהיד מרטין, BAE Systems ו-United Technologies: תוכנית מטוס ה-F-35 היא הגדולה ביותר בנפח פעילותן.

גרסת חיל האוויר האמריקנית של מטוס ה-F-35 תהיה ככל הנראה המטוס הטקטי ביותר בעולם עד אמצע המאה. אלפים ממנו ייוצרו. צילום: shutterstock

כעמית ובעל עניין בקבלן הראשי, לוקהיד מרטין, כמו גם במספר חברות השותפות בפרויקט, זכורות לי שנים בהן הביקורת על המטוס הגיעה מכל כיוון אפשרי. עתידה של התוכנית לא היה בטוח במספר נקודות זמן. אבל נקודות אלה כבר שייכות לעבר הרחוק. עשר העובדות הבאות מסבירות מדוע שנת 2020 צפויה להיות שנה מוצלחת נוספת לתוכנית הנשק הגדולה ביותר של הפנטגון, תוכנית ה-F-35.

כמעט 500 מטוסי F-35 כבר נמסרו. כמות ייצור ומסירת המטוסים עולה משנה לשנה. בשנת הייצור הסדרתי הראשונה ושנת כהונתו הראשונה של הנשיא טראמפ רק 66 מטוסים יוצרו ונמסרו ללקוחות. בשנת 2018 המספר עמד על 91 מטוסים.

שנת 2019 תוכננה כשנה בה יימסרו 131 מטוסים אך לוקהיד מרטין עלתה אף על היעד הזה ומסרה 134 מטוסים. בשנים הקרובות הקצב רק יעלה למסירות עבור הכוחות המזוינים השונים בארה"ב, השותפות הבינלאומיות בפרויקט וכחלק מעסקאות מכירה צבאית למדינה זרה: 140 מטוסים בשנת 2020, 160 בשנת 2021 ויותר מ-170 בשנת 2022. השנה החולפת הייתה השלישית ברציפות בהן עמדה ואף עלתה לוקהיד מרטין על יעדי הייצור.

ירידה מתמשכת במחיר המטוס. כל מקבץ ייצור (Lot) של מטוס ה-F-35 עולה פחות מהמקבץ הקודם לו ואף פחות מההערכה של הממשל בארה"ב. כחלק מהסכם שנחתם עם הפנטגון בשנה שעברה, המחיר הממוצע של מטוס F-35 יירד בכ-12%-13% בין 2019 ל-2022. דגם ה-A, הנפוץ ביותר מבין שלושת הדגמים של המטוס, אשר מביא עימו את יכולות הדור החמישי, יעלה פחות ממחירם של מטוסי קרב קיימים וישנים יותר אותם הוא מחליף – מהדור הרביעי.

רק כדי להבין את סדרי הגודל: מטוס F-35 מדגם C, המיועד לכוחות הנחתים האמריקאים, והיקר ביותר מבין הדגמים, עולה 108 מיליון דולר, פחות ממטוס הבואינג 737 הזול ביותר, שמוערך ב-122 מיליון דולר.

עמידה ביעדי היכולות. מטוסי ה-F-35 עברו כבר מזמן את יכולות השרידות והביצועים של מטוסי הקרב הקיימים כיום – אותם הם מחליפים -במתארי אוויר-אוויר, אוויר-קרקע, לוחמה אלקטרונית ואיסוף מודיעין. יכולות אלה הוכחו ב-240 אלף שעות טיסה מצטברות לכלל מטוסי ה-F-35 ברחבי העולם. באימונים, המטוס מסוגל לפגוע ב-20 מטוסים, בזכות חוסר היכולות לאתר אותו והמודעות המצבית המלאה שמקבל הטייס.

שיעור המוכנות המבצעית עולה. שיעור המוכנות למשימה במטוסי ה-F-35 בארה"ב עלה מ-55% ברבעון הרביעי של 2018 ל-73% בשנה שחלפה. בצי העולמי, הכולל מפעילים זרים, הנתונים לאותה התקופה היו עלייה מ-45% ל-65%. המוכנות המבצעית בכל הנוגע למנוע המטוס, אשר נבנה על ידי פראט אנד וויטני, מציג מוכנות מבצעית של 95%, הרבה מעבר למה שהוגדר עד כה.

לוקהיד מרטין הציעה לממשל תמיכה ואחזקה לאורך כל מחזור החיים של המטוסים שיבטיחו הגעה ל-80% מוכנות למשימה במחיר שווה או נמוך מתחזוקה של מטוסים מהדור הרביעי. חשוב להדגיש ש-80% מוכנות זה הנתון שהוגדר על ידי הממשל לכל המטוסים הטקטיים.

כאלף טייסים כבר הוכשרו. עד תחילת השנה הנוכחית 975 טייסים כבר הוכשרו להטיס את המטוס, זאת בנוסף ל-8,585 אנשי תחזוקה שישמרו על המטוסים מוכנים למשימה. מספרים אלה ממשיכים לגדול עם הגידול במספר הבסיסים ברחבי העולם בהם פרוסים מטוסי ה-F-35.

המטוסים מופעלים על ידי תשע מדינות. כיום, תשע מדינות כבר מפעילות את מטוסי ה-F-35 על אדמתן. שלושת הכוחות המזוינים של ארה"ב וכן מספר מדינות ברחבי העולם כבר הכריזו על מבצעיות מטוסיהן וכשארבעה מפעילים כבר הכריזו על שימוש מבצעי בשדה הקרב, בהן ישראל.

ירידה במחיר שעת טיסהככל שקצב הייצור והביצועים עולה כך גדלה היעילות והירידה במחירי המטוס והתפעול שלו. חיל האוויר האמריקאי הגדיר את המטרה להורדה של 6,500 דולר במחיר שעת טיסה. הורדה זו קריטית עבור החיל, שמתעתד להפעיל לא פחות מ-1,763 מטוסי F-35.

לוקהיד מרטין נמצאת כיום במחצית הדרך מההגעה ליעד כתוצאה ממספר פעולות שחוסכות כסף בכל שעת טיסה. התוכנית שמציעה החברה מבוססת ביצועים לוגיסטיים ועתידה להבטיח 80% מוכנות למשימה בעלות של 25,000 דולר לשעת טיסה. הגעה ליעד זה תלויה גם בפעילות מצד הממשל שיגמיש את הגישה בתחזוקת המטוס עם הגידול באמינות.

שרשרת האספקהשמירה על כמות מספקת של חלפים היא אתגר לא פשוט בפריסה של מטוס קרב חדש. ב-2018, 37% מהמטוסים לא היו כשירים למשימה ברחבי העולם בעקבות מחסור בחלפים ואספקה. עד סוף 2019, הנתון הזה קטן ל-17% בלבד. למעלה מ-90% מהחלקים במטוסים פועלים ברמת אמינות שווה או גבוהה ממה שהוגדר.

מכירת המטוסים למדינות מחוץ לארה"ב ממשיכה לגדול. עם התקדמות קצב הייצור, כמות משמעותית מהמטוסים נמכרים למדינות שותפות לתוכנית ברחבי העולם, כדוגמת אוסטרליה וישראל. כמעט 40% מ-478 מטוסי ה-F-35 שייבנו כחלק מעסקת הענק בשווי 34 מיליארד הדולרים שנחתמה לאחרונה עם הפנטגון יימסרו למדינות מחוץ לארה"ב.

במקביל, לוקהיד מרטין ממשיכה להיות במו"מ עם מדינות רבות נוספות המעוניינות לרכוש את המטוס. כמות גדולה מתוך 220 אלף העבודות שקשורות לתוכנית המטוס בארה"ב פועלות למען עסקאות המכירה הזרות, מה שמשפיע על הייצוא. מנוע המטוס לבדו נתמך על ידי לא פחות מ-27,000 עובדים בארה"ב.

הסיכונים עוברים לקבלנים. תחת הקונספט הלוגיסטי מבוסס הביצועים שהוצע על ידי לוקהיד מרטין לממשל, רבים מהסיכונים שקשורים לתחזוקה לאורך מחזור החיים של המטוס יעברו לתעשייה. לוקהיד מרטין מציעה מחיר קבוע נמוך מהמחיר החזוי לשמירה על המטוסים ברמת מוכנות וכשירות הנדרשת. בנוסף, החברה מגדילה את התחרות בין הספקים על מחירים לחלפים ורכיבים מרכזיים.

לסיכום, תוכנית מטוס ה-F-35 מתקדמת לעבר הפיכת המטוס לעמוד התווך העולמי עבור צבאות רבים שיפעילו את מטוס הקרב מהדור החמישי. למרות שנותרו אתגרים, בעיקר בצד הלוגיסטי-אחזקתי, תוכנית הנשק הגדולה ביותר בעולם כיום נראית כהצלחה מסחררת. שנת 2020 צפויה להיות שנה מוצלחת גם כן עבור הפרויקט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן