Forbes Israel Logo

חילופי תפקידים: מה יקרה ביום שבו הבוס שלכם יהיה רובוט?

"בני אדם לא נועדו לבלות יותר משעתיים בבהייה במסכים או בגיליונות אקסל. בני האדם הם הכי טובים בלהיות אנושיים. בינה מלאכותית תעשה את השאר".

כך אמר ג'ים סטולזה, מייסד שותף של aigency, חברה היושבת באמסטרדם שהעובדים בה הם בני אדם ורובוטים. זו חברה המנוהלת על ידי שלושה אנשים שמפקחים על 59 רובוטים (למעשה מדובר במחשבים שעובדים על אלגוריתמים שנוצרו באוניברסיטה של אמסטרדם כדי לפתור בעיות).

סטולזה הקים את החברה לפני ארבע שנים כ"רשת המחברת נתונים עם אלגוריתמים, עסקים עם כישרון".

"אתה צריך לחשוב על אינטליגנציה מלאכותית כעל הגדלת כוח העבודה, לא העברת העבודה למקור אחר", מסביר סטולזה, "העבודה תיצור עבודה". היינקן ויוניליוור הם לקוחות גדולים, שפונים לחברה בעניינים ספציפיים. סטולזה בתורו מחבר אותם עם חוקרים ואפילו סטודנטים מאוניברסיטת אמסטרדם.

אוטומציה משמשת כבר כמצרך בייצור כבד במשך עשרות שנים. עכשיו היא נכנסה לתוך זירת הצווארון הלבן. "רכש", אומר סטולזה, הוא שטח גדול. "הנה בחור שעובד ברכש שמקבל חשבונית למשהו; הוא לא יכול להבין בשביל מה זה או איזו מחלקה צריכה לשלם את זה, וכך הוא מבלה שעות או אפילו ימים, מתרוצץ ממחלקה למחלקה ומנסה להבין מה לעשות עם החשבונית. בינתיים הרוכש ממתין לכסף שלו. עם אינטליגנציה מלאכותית אפשר לסרוק את החשבונית והאלגוריתם יוכל לאתר או לפחות לצמצם את האפשרויות".

האם הרובוטים רק יגדילו את כוח העבודה? | צילום: unsplash

מחוץ למשרד, רובנו כבר מתמודדים עם אינטליגנציה מלאכותית ורובוטים מבלי שאנו כלל מודעים לכך. חדרי הצ'אט של האתרים הקמעוניים הם רובוטים, הקוראים לבני אדם לשאול אותם שאלות כדי שיוכלו להיות לעזר. רוב הסיכויים הם שרוב הודעות האימייל שאנו מקבלים מחברות לא נכתבו על ידי בני אדם".

"אנו מיישמים את ההטיה הקוגניטיבית שלנו בכתיבה", אומר פארי מלם, מנכ"ל חברת Phrasee, שבסיסה בבריטניה ומטרתה היא "לחזק את השיווק הדיגיטלי באמצעות אינטליגנציה מלאכותית". אחד מלקוחותיה של Phrasee הוא דומינוס פיצה. "לא צריך עוד לנחש מה כדאי לעשות באמצעות שפת השיווק. האלגוריתם מציג את הניסוח הטוב ביותר כדי למשוך את לקוחות המטרה", טוען מלם. הוא מוסיף כי שיעור פתיחת המיילים מדומינוס פיצה עלה ב-27% בעזרתן של אינטליגנציה מלאכותית ואופטימיזציה של השפה.

חלק בלתי נפרד?

יש הרבה מה להרוויח מלמידה על אינטליגנציה מלאכותית. חברת Accenture (חברה גלובלית המעניקה ייעוץ עסקי, שירותים טכנולוגיים ושירותי מיקור חוץ לארגונים ולחברות הגדולות במשק), צופה כי עד 2035, תפוקת העבודה תעלה ב-40%, כאשר 38% מהרווחים יהיו לבדם כתוצאה משימוש באינטליגנציה מלאכותית. ואכן, הסטטיסטיקה בתעשייה מראה כי כ-88% מהחברות כיום עוברות סוג של שינוי דיגיטלי.

ללמוד איך פונקציות של אינטליגנציה מלאכותית פועלות ואילו בעיות הן יכולות לפתור מהווה את המפתח לשימוש באוטומציה בכל עסק. "הרבה קרנות הון סיכון זורקות הרבה כסף בחברות סטארט-אפ של אינטליגנציה מלאכותית", טוען מלם ומוסיף כי הוא הוא רואה הרבה קונסולידציה בתחום.

כמו שסטולזה אומר, "אנשים מפוחדים משתמשים באינטליגנציה מלאכותית בדרך הלא נכונה. אנחנו צריכים לזכור כי בעוד ביצוע עשוי להיות דרך מכונות, האחריות עדיין נשארת אצל בני אדם. אם ניקח למשל מכוניות אוטונומיות, אנשים שואלים 'מה צריכה המכונית לעשות?' כשהם בעצם צריכים לשאול 'מה יעשה האדם?'"

לשאלה זו יש השלכות מרחיקות לכת. מה בני האדם צריכים לעשות כשהטכנולוגיה הזו תגיע אל מעבר לפונקציות ה"היגיון" – כמו להבין לאן צריכה החשבונית המסתורית להגיע? מה קורה כאשר הטכנולוגיה הזו מתחילה להיות יצירתית?

"רציונליות היא שריר", טוען ואדים גרגוריאן, איש שיווק המתמחה בפרויקטים של אמנות ארגונית, שמרצה על מותגים ואמנות בבית הספר למנהל עסקים של INSEAD בפונטנבלו. "בקרוב נהיה מיקור חוץ של כל היכולות הקרטזיות שלנו. ילדים בבתי הספר היום משתמשים במחשבונים כדי לפתור בעיות מתמטיות שהם לא מצליחים לפתור בראש."

הגדרה מחדש

גרגוריאן סבור שאנחנו נרתעים מהרעיון של אינטליגנציה מלאכותית כי הוא מגדיר מחדש את מי שאנחנו. "כל מה שאינו הגיוני יהפוך להיות חשוב יותר לעתיד בני האדם. משמעות הדבר היא שהתחומים המודחקים של התת מודע שלנו ייכנסו לפעולה ויהיו גלויים יותר – אזורים שנדחקו, כגון תרבות, יצירתיות ואמנות. התהליך יהפוך להיות חשוב יותר ואנחנו ניעשה פחות מכווני מטרה. אנו מבינים באופן מטפורי שעלינו להמשיך לשחות מבלי להגיע לשום מקום".

לחלק מהאנשים היום, זה נראה כדבר לגיטימי. אחרי הכל, האדם במשרד הרכש לא צריך לבזבז שעות ולרוץ ממשרד למשרד כדי למצוא את מקומה של החשבונית. וגם לא הבוס שלו. האם יהיו לו ימי עבודה קצרים יותר? או שמא יהיו לו עבודות שיוצרו כתחליף לכל אותם אלגוריתמים?

כל השאלות הללו ניתנות לניתוח, וזה אומר שחשוב לשים לב איך אנחנו מטפלים בהתלהבות סביב הטכנולוגיה הזו שתופסת תאוצה ומתקדמת בהתמדה לתוך החלל האנושי. "ככל שנעשה את הבחירות שלנו טוב יותר היום, כך יראו הדברים טוב יותר בעוד 40 שנה", מסכם סטולזה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.