Forbes Israel Logo

חמי פרס: “תפקיד הממשלות קטן והעתיד נמצא בידי הדור הצעיר”

יום לאחר ש-750 משתתפי כנס Forbes Under30 השתתפו בפתיחת יום המסחר בבורסת המניות בתל אביב, הם התכנסו במתחם התחנה בעיר.

עורך פורבס ארה"ב, רנדל ליין, פתח את היום והציג את את סר רונלד כהן, אשר נולד במצרים למשפחה יהודית שנמלטה לבריטניה בעקבות רדיפות. הוא הגיע לבריטניה מבלי לדעת את השפה והצליח להשיג מלגת לימודים באוקספורד. בגיל 26 עזב את עבודתו כדי להקים את קרן ההשקעות אייפקס פרטנרס.

בשיחה עם ליין, סיפר כהן כי השינויים בעולם הביאו אותנו להגיד שהחיים חייבים להיות יותר מלהרוויח כסף. "זה מה שהביא אותי לעזוב את אייפקס בגיל 60 ולעסוק בבעיות חברתיות ובסכסוך הישראלי פלסטיני".

סר רונלד כהן ורנדל ליין

לטענתו, ממשלות בכל העולם מתמודדות עם בעיות שהן לא יכולות לפתור, ולכן יש לפתור בעיות חדשות בצורה אפקטיבית. "חדשנות בתחום החברתי מגיעה מצעירים שמבינים שאם הם רוצים לעשות משהו בעל משמעות, זה לא אומר בהכרח שהם חייבים לוותר על משהו. כיום ניתן לפתח חברות בשילוב התרומה החברתית. העתיד נמצא במקום שיש בו הכי הרבה השפעה", הסביר כהן וכדוגמא הציג את טסלה ואת אורקם, חברת הבת של מובילאיי שעשתה אקזיט ענק לאחרונה.

בהתייחסו לסכסוך הישראלי-פלסטיני אמר כהן, "יש לנו קונפליקט שנוצר מהתנגשות בין שני לאומים. כדי לפתור את הסכסוך דרושה הסכמה בין הממשלות, ביטחון והיתכנות כלכלית". כהן סיפר מתמקד בניסיון לשפר את חיי הפלסטינים והישראלים דרך הכלכלה, קידום עסקים מקומיים והניסיון להבין את הפוטנציאל הכלכלי של הפלסטינים. לדעתו, אין פתרון אחר חוץ משתי מדינות לשני עמים.

כהן זכה למחיאות כפיים סוערות מהקהל כשפנה לצעירים המשתתפים בכנס ואמר, כי לכל מי שישקיע באחד הצדדים או יביא את הטכנולוגיה שפיתח, יש אפשרות לסייע בהבאת פתרון לסכסוך. הוא סיים בעצת קריירה לנוכחים – להתחיל צעירים, לחשוב בגדול ולהתמיד בכך.

הצעירים בכנס במתחם התחנה | צילום: Uyen Cao

מהמצאה להשפעה

בפאנל שהנחה איש העסקים יוסי ורדי, בנושא "מהמצאה להשפעה" השתתפו יזמים שונים. הישראלי מביניהם הוא זקי ג'מאל, מנהל קרן ההשקעות פרש. פאנד, אשר גם מארגן משחקי שש בש בין ישראלים לפלסטינים. הצטרפו אליו ברב השיח סוזן גראהם מאוסטרליה, מייסדת חברת Bio Carbon Engineering, ששמה לה למטרה לשתול מיליארד עצים בשנה באמצעות רחפנים, וסטיבן אייזן, מייסד Lokai.

Lokai מייצרת צמידים שנועדו לשמור על איזון, וכוללים טיפת מים מהאוורסט, המקום הגבוה בעולם, וטיפת מים מים המלח, המקום הנמוך בעולם. הארגון מכין גם צמידים למטרות שונות, כמו העלאת המודעות לסרטן השד.

פאנל בהנחיית יוסי ורדי

הארבעה שוחחו על מקורות ההשראה, ומה צריך כדי להפוך רעיונות גדולים למציאות. לקראת סוף הפאנל הפתיע ג'מאל את ורדי, ושאל כיצד הוא בוחר במי להשקיע. ורדי השיב, "אני מחפש אנשים עם כישרון ואנשים טובים. אחד הדברים שאני שואל את האנשים לפני שאני משקיע בהם היא אם הם מתנדבים, זה אומר הרבה על הבן אדם עצמו".

לאחר מכן הרצה מטפס ההרים נדב בן יהודה, מרשימת 30under30 של פורבס ישראל לשנת 2017. בן יהודה סיפר על האתגרים שבמקצוע ועל הרגע בו ויתר על הפסגה כדי להציל את חייו של מטפס הרים טורקי.

לחלום בגדול

חמי פרס, בנו של הנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל שהשתתף באירועי הכנס בשנה שעברה, פתח את הפאנל שעסק במודלים חדשים בתחום הפיננסים. "אבי היה אמור לעמוד פה ולדבר אתכם כמו בשנה שעברה. הוא הגיע לישראל מפולין בגיל 11. באותה תקופה ישראל עוד לא הייתה מדינה והיתה לו הזדמנות לקחת חלק במשהו שמעטים זוכים לו – להקים מדינה".

חמי פרס

לדברי פרס, מייסד שותף ושותף מנהל בקרן ההשקעות פיטנגו, כדי להקים מדינה היה עליהם להשתמש בחדשנות. "ישראל הפכה למעצמת חדשנות כחלק מהמאמצים להקים מדינה, באמצעות טכנולוגיות חקלאות וטכנולוגיות הגנה כדי לשמור על ביטחון המדינה. עתיד המדינה הוא מדע, טכנולוגיה וחדשנות. עדיין יש לנו עוד הרבה פערים אך הפכנו את הכלכלה שלנו לכלכלה דיגיטלית צומחת".

עוד אמר פרס, "בעידן החדש אנחנו משקיעים בחינוך ומחקר וגדלים מכך. תפקיד הממשלות קטן והעתיד נמצא בידיים של הדור הצעיר. כשאתם מתקדמים קדימה ופותרים את בעיות העולם באמצעות ההמצאות והחברות שלכם, האחריות עוברת אליכם. כל תעשייה הופכת לדיגיטלית וזה נעשה על ידי צעירים. זה שינוי חברתי וכלכלי גדול". בסיום דבריו הוא שיתף את הקהל בכך שאביו כתב ספר לפני מותו, אשר יפורסם בספטמבר. "לפני מותו הוא אמר כי 'אם אני מתחרט על משהו אחד, הוא שכשאני מסתכל על ההישגים שלנו אני מבין שחלמנו בקטן'. לספר יקראו 'אין מקום לחלומות קטנים' ואני קורא גם לכם לחלום בגדול".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.