Forbes Israel Logo

חשש במדינות ערב: איראן תהפוך ל"זרוע אמריקאית" במפרץ

במדינות ערב חוששים שההסכם עם איראן יביא לכך שטהרן תהפוך ל׳׳שוטר האישי״ של וושינגטון במפרץ. החשש הוא שאיראן תתערב במדינות אלה כדי לחולל בהן מלחמות בין־עדתיות. בעולם הערבי יש הרואים בארה׳׳ב כאחראית למלחמה העקובה מדם הניטשת בשנים האחרונות בין הסונים לשיעים.

מזכיר המדינה האמריקאי ג׳ון קרי, הבטיח למדינות ערב כי כל הסכם עם איראן ימנע ממנה להשיג נשק גרעיני, ומנהיגיהן אף בירכו על כך. קרי הדגיש את מחויבות הממשל לביטחונן של מדינות המפרץ והדברים יתבהרו בפסגה עם נשיא ארה״ב ברק אובמה, שתיערך בעוד כמה שבועות בקמפ דיוויד ואליה זומנו מנהיגי המדינות הללו. אובמה כבר שוחח ביום שישי האחרון בטלפון עם מנהיגי בחריין, כוויית, קטאר ואיחוד הנסיכויות, ועדכן אותם בפרטי הסכם המסגרת.

בתוך כך, ביקשה איראן מעומאן שתסייע לה להפסיק את תקיפות הקואליציה הערבית בתימן, שאותן מובילה סעודיה. עומאן היא היחידה מקרב מדינות המפרץ הערביות שאינה משתתפת במבצע, בשל קשריה הטובים עם טהרן.


קרי ושר החוץ האיראני, מוחמד זריף. ברית חדשה? | צילום: thinkstock

בינתיים בתימן המערכה בעיצומה: שבטים מקומיים הצליחו לשחרר את העיר אל־מקלא, בירת מחוז חס׳רמות שבמזרח, מידיהם של אנשי אל־קאעידה. בתימן יש המאשימים את ארה״ב כי היא מעוניינת בהמשך לחימת המורדים החות׳ים באל־ קאעידה, מקום שבו האמריקאים נחלו כישלון חרוץ. בנוסף נמשכים הדיווחים על כוחות קרקע הפועלים בתימן.

קרבות עזים נמשכים גם בסוריה ובעיראק, שם מפציצים מטוסי הקואליציה בהובלת ארה״ב בסיסים של דאעש. מאות פלסטינים ממשיכים להימלט ממחנה הפליטים אל־ ירמוק שבקרבת דמשק, שאנשי דאעש השתלטו על כ־90% משטחו. באונר״א הביעו חשש כבד לגורל הפליטים הנתונים בתנאי רעב ומחלות. הארגון הסורי לזכויות אדם, אל מרסד, דיווח כי צבא אסד הטיל שלשום בלילה על המחנה 13 חביות נפץ. חמאס ארגן בעזה עצרת הזדהות עם תושבי המחנה וקרא לליגה הערבית ולקהילה הבינלאומית להתערב בנעשה, וגם ההתאחדות העולמית של חכמי הדת המוסלמים קראה לעולם להגן על האזרחים במחנה.

לכתבה במעריב

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.