Forbes Israel Logo

אפילו טוב יותר: טסלה מתכננת עדכון משמעותי לדגם הפופולרי שלה

מתיחת הפנים החיצונית תהיה עדינה, ומרבית העדכונים בטסלה 3 יתבצעו דווקא מתחת למכסה המנוע. האם בקרוב נראה את הדגם החדש גם על כבישי ישראל?

מודל 3 של טסלה הושק בארה"ב לפני קצת יותר משלוש שנים, ובאירופה הוא זמין אפילו פחות זמן, אך כבר קיים עדכון משמעותי לדגם הפופולרי. החברה שיפרה באופן מדורג את מודל 3, כמו בכל מכוניותיה, באמצעות עדכוני תוכנה. היו אפילו כמה שינויים קטנים בחומרה, כדוגמת מטען אלחוטי לטלפון. עם זאת, עדכון 2021 צפוי להביא עימו עדכון חומרה משמעותי.

איך המכוניות החדשות ייראו? ישנם כמה שינויים קלים במראה החיצוני של מודל 3 לעומת המקור – או שינויים גדולים, זה כבר תלוי בנקודת המבט. שינוי פופולרי ביחס למודל 3 המקורי הוא "מחיקת הכרום", המכסה את מעטפת הכרום בוויניל שחור. עכשיו טסלה עושה את התהליך מחוץ למפעל, כך שכל הגימור סביב החלונות ומאחורי הגלגלים הקדמיים הוא בצבע שחור ולא כרום מבריק. יתכן שלא תאהבו את גימור הכרום – גימור שנפוץ אצל יצרנים מגוונים כמו ניסאן ומרצדס.

גלגלי ה-20 אינץ' החדשים במודל 3, המחליפים את חישוקי ה-20 אינץ' הקודמים, שנויים במחלוקת רבה יותר, אם כי ככל הנראה אלה משפרים את טווח הנסיעה.

שינוי פחות ברור הוא התקנת חלונות כפולים. כמעט בלתי אפשרי לשים לב שהם שם, ולא מדובר בשינוי קוסמטי, אלא כזה הנועד להפחית את הרעש החיצוני ולשפר את הבידוד – מה שיועיל לצריכת החשמל של מערכת בקרת האקלים הפנימית. כמו כן, חל שיפור משמעותי באופן הפעולה הכללי של המערכת.

המקרר ההפוך

כאשר הושק דגם Y, תכונה אחת גרמה לבעלי מודל 3 לקנא – משאבת החום שלו. הדרך הקלה ביותר להבין מה עושה משאבת חום היא לדמיין את חלקו האחורי של המקרר הביתי. אם שמים את היד על הרדיאטור בחלק האחורי של המקרר אפשר להבחין שהוא חם, אבל החלק הפנימי של המקרר קר. החום שיוצא מפנים המקרר מוקרן כלפי חוץ. אותו דבר יקרה אם הופכים את המנגנון.

משאבת החום, שנמצאת בדגם 3 החדש, היא דרך הרבה יותר יעילה לספק חום מאשר להשתמש בגופי חימום מסורתיים, שכן כאן רק מעבירים חום ממקום למקום, ולא מייצרים אותו. עבור כלי רכב חשמליים, משאבות חום משפיעות במיוחד על טווח הנסיעה, בשל החשמל הרב הנצרך במזג אוויר קר על ידי גופי החימום של המכוניות. כאשר משאבות חום יעילות פי שלוש מאשר תנורים רגילים, החיסכון באנרגיה יכול להיות משמעותי במזג אוויר קר.

דגמי טסלה במגרש החברה מוכנים למכירה. צילום: shutterstock
דגמי טסלה במגרש החברה מוכנים למכירה. צילום: shutterstock

החיסרון היחיד של מודל 3 הוא שתא המטען הקדמי מעט קטן יותר, כי שם הותקנה משאבת החום. ואם כבר מדברים על תא המטען, כעת יש לו מנגנון פתיחה מכאני.

טווח הנסיעה הוארך

התוצאה הסופית החיובית של משאבת החום, לצד שיפורי יעילות נוספים, היא טווח נסיעה גדול יותר בכל גרסאות מודל 3. Standard Range Plus כבר הצטיין בטווח נסיעה של 408 ק"מ, אך כעת הוא עלה ל-429 ק"מ. הטווח הארוך גדל מ-560 ק"מ ל-579 ק"מ, וגרסת ה-Performance כוללת את השיפור הגדול מכולם, ועוברת מ-529 ק"מ ל-577 ק"מ.

היו דיבורים על כך שלגרסת המנוע הכפול יש כעת סוללה של 82 קילוואט-שעה במקום 79 קילוואט-שעה, אך טסלה לא אישרה זאת. כך או כך, למכוניות המנוע הכפול יש את טווח הנסיעה הטוב ביותר, כשרק דגם S משיגה יותר (651 ק"מ ל-Long Range Plus, ומעל 836 ק"מ ל-forthcoming Plaid).

שינויים פנימיים קלים

בהתאמה להסרת הקישוט המבריק בחלקו החיצוני של מודל 3, בפנים נעלמו משטחי הפלסטיק השחורים והמבריקים בקונסולה המרכזית, כמו גם חלק מקישוטי הכסף. מטען הטלפון האלחוטי, שהיה תוסף המתחבר למודל 3 הקודם, כעת הפך למגש משולב לשני טלפונים.

כעת יש יציאת USB בתוך תא הכפפות ומצלמה מיוחדת המתעדת פעילות מסביב למכונית כאשר היא חונה.

גרסת 2021 של טסלה מודל 3. צילום: טסלה

כל זה לא שינה את דינמיקת הנהיגה של מודל 3. גרסת ה-Standard Range Plus  היא אחד מכלי הרכב החשמליים הטובים ביותר בשוק. התאוצה מ-0 עד 96 קמ"ש נותרה 5.3 שניות, שנוצחה רק על ידי אלטרנטיבות יקרות יותר. נראה כי מכוניות המנוע הכפול מהירות מעט יותר, כאשר ה- Long Range מגיעה כעת ל-96 קמ"ש ב-4.2 במקום ב-4.4 שניות וגרסת ה-Performance הגיעה ל-3.1 שניות במקום 3.2. עם זאת, Tesla הגדילה את הכוח המוטורי של מודל 3 ב-5% ברבעון הרביעי של 2019 באמצעות עדכון תוכנה אך לא שינתה את המפרט המקוון, כך שבפועל סביר להניח שיש הבדל קטן מאוד בתאוצה.

כך או כך, למכוניות מודל 3 בעלות המנוע הכפול היו כבר ביצועים מעוררי קנאה, ודינמיקת נהיגה מדהימה למכונית במשקל 1.85 טון.

מנצח את המתחרים

בחייו הקצרים, מודל 3 הצליח לחלוף על פני Nissan Leaf  המכובדת שהייתה זמינה כמעט עשור במכירות גלובליות, עם כמעט 650 אלף כלי רכב על הכביש. גרסת 2021 לא נראית או פועלת בצורה שונה מהגרסה הראשונה, אך השינויים העדינים – במיוחד תוספת משאבת החום – פשוט דוחפים את מודל 3 של החברה קצת רחוק יותר אל מול מתחרותיה, עם יתרון מרשים אפילו עוד יותר בטווח הנסיעה. אנו נראה תחרות קשה יותר ויותר מצד פולקסווגן במהלך השנתיים הקרובות, אך כרגע, מודל 3 של טסלה נותר המלך של כלי הרכב החשמליים-בינוניים – וטוב יותר גם מרוב אלה המונעים על ידי דלק.

ומתי נראה את רכבי החברה בישראל? על פי ההערכות הם צפויים לעלות על כבישי ישראל כבר במחצית השנייה של 2021, ונראה שבימים אלה בוחנת החברה מי יהיה הקבלן שיקים בעבורה את רשת הטעינה המהירה.

על פי הפרסומים, בארץ צפויים להימכר דגמי טסלה X, טסלה S, טסלה Y וכן טסלה 3 המוזכר בכתבה.

צילום התמונה הראשית: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.