Forbes Israel Logo

טראמפ, חיג'אב ודייטים: הכירו את היזמית שמאחורי האתר MuslimGirl

אמאני אלח'טאטבה פותחת את הרצאותיה בבקשה מהקהל: תוציאו את הטלפון שלכם וחפשו "אישה מוסלמית" בחיפוש התמונות של גוגל.

הניסוי מניב תמיד מספר עצום של תמונות ובהן דמויות נטולות פנים, מכוסות מכף רגל ועד ראש בבדים שחורים. רק עיניהן של הנשים הללו חשופות – אם הן נראות בכלל. אלח'טאטבה, שעוטה חיג'אב, אומרת שהתמונות משגעות אנשים בקהל.
"אני תמיד שואלת אותם: האם האישה המוסלמית הזו דומה לנשים המוסלמיות שאתם מכירים בחייכם האמתיים? האם הן נראות כמוני? האם הן נראות כמו החברים שלכם? והקהל תמיד אומר 'לא' – היא לא דומה להם בשום אופן", אלח'טאטבה אומרת בריאיון.

לאחר ששבעה מכך, ומייצוגים בלתי מדויקים אחרים של האסלאם, היא השיקה את אתר החדשות והלייף-סטייל MuslimGirl. הפורטל, אשר מעודד נשים מוסלמיות לדבר, ומכסה קשת רחבה של נושאים, מהחרם שמציע לעשות דונאלד טראמפ על מוסלמים ועד לחליפות ספורט צנועות, זכה ל-100 מיליון כניסות ב-2015. אלח'טאטבה הפכה את MuslimGirl לרשת מובילה עבור נשים מוסלמיות, והפכה בעצמה לדמות ציבורית תוך כדי תהליך. היזמית הצעירה בת ה-24 דיברה בכנס שהתקיים בדובאי והנחתה אירוע בפלורידה באותו שבוע, שהמשיך גם להופעתה ביום שני האחרון בכנס Under 30 של פורבס בבוסטון.

האישה שרוצה לשנות את דעתנו על איסלאם ומוסלמים | צילום מסך: אתר MuslimGirl

אלח'טאטבה התחילה עם MuslimGirl מחדר השינה שלה, כשהייתה עוד בת 17, אך רק באחרונה הוא הפך עבורה לעיסוק במשרה מלאה. לאחר שסיימה את לימודיה בקולג' ב-2014 היא עבדה בארגון ללא מטרות רווח בוושינגטון. לאחר מכן, עזבה את הארגון ועברה לניו-יורק, בה התקבלה לעבוד בחברת תקשורת גדולה ומרכזית, אבל "עבודת החלומות" שלה בוטלה עוד בטרם הספיקה להתחיל. היא כבר נשארה בניו-יורק, והפנתה את מרבית תשומת הלב שלה ל-MuslimGirl. התנועה באתר גדלה, רק ב-2015, ב-90%.

לכוכבת התקשורת העולה אין כל תכניות להאט. היא עובדת על בנייה של שותפויות חדשות עבור האתר ועל הפיכתו למיזם בר-קיימא. תוך כדי תהליך, היא חייבת להתחבט בסוגיה שאותה היא מכנה "המסחור של המגוון", או – הרעיון לפיו עסקים יכולים להניב רווח מכך שיציבו מיעוטים בקמפייני הפרסום שלהם, או מכך שיחברו לארגונים שמנוהלים בידי יזמים מקהילות שזוכות לתת ייצוג.

"בסופו של דבר זה שטחי", אומרת אלח'טאטבה. "אני מתמקדת בשאלה כמה מותגים מכניסים בפועל אנשים שאינם לבנים לשורותיהם, לתהליכים שלהם, לחדרי החדשות שלהם, לקווי האפנה שלהם".

המגמה הזו נגעה באתר שלה. כמה חברות הציעו לבנות עמה שותפות, כזו שיכולה אמנם להגדיל את החשיפה לאתר, אבל ללא קבלת תשלום ישיר ל-MuslimGirl, לפי מה שהיא אומרת.

"חווינו כזו הצלחה שיווקית יוצאת דופן לאורך השנה החולפת, אבל זה באמת גורם לך לחשוב – אצלנו זה קרה כי הפכנו לרווחיים עבור מישהו. זה לא העסק שלנו שקוצר את הרווחים הכספיים של התנועה בו", הוא אומרת. כמו-כן היא הוסיפה: "זה באמת חשוב עבורנו לוודא שאנחנו רותמים את הפוטנציאל של האתר כך שיביא תועלת עבור הקהילה, במקום רק לייצר רווח לתאגידים שלעולם לא היו מתכוונים לחזק אותנו בתמורה".

בכל זאת, עד כה אלח'טאטבה הצליחה להוציא אל הפועל כמה הזדמנויות מוצלחות, כולל סידרת רשת באתר Teen Vogue שחקרה את מחשבותיהן של נשים מוסלמיות צעירות על דונלד טראמפ, דייטים, חיג'אב ונושאים אחרים. מקורות ההכנסה של MuslimGirl כוללים גם פרסום ממומן, משבצות פרסום למוצרי מותגים וכ-3-5 מפרסמים שמקדמים את מוצריהם באתר בכל חודש.

ספורט, אופנה ופוליטיקה. אין נושא שהוא מחוץ לתחום | צילום מסך:  MuslimGirl

לאחרונה, אלח'טאטבה הבטיחה לאתר גם שותפות עסקית (שעוד טרם הוכרזה פומבית) שעשויה לשנות את תוצאות החיפושים ברשת של תמונות נשים מוסלמיות, וגם עשויה לייצר זרם הכנסות יציב לאתר שלה. היא גם משיקה פורטל למסחר אלקטרוני באתר, שימכור מוצרים כמו שטיחוני תפילה מקושטים בנצנצים. גם הספר של אלח'טאטבה, "MuslimGirl: A Coming of Age" ייצא לאור באופן רשמי ב-18 לחודש, וחלק מרווחי המכירות שלו יופנה לכיוון האתר.

"אנו מרחיבים את המהות שלנו – להיות כור היתוך של סגנון החיים המוסלמי עם דברים כמו החברה המודרנית", היא אומרת.

מטרתה הסופית נותרה עדיין לדחות סטריאוטיפים ארסיים ולחזק את ידיהם של מוסלמים, ובמיוחד של נשים צעירות. "היזמות שלנו היא רק אמצעי בדרך למימוש מטרה", היא אומרת. "אנחנו לא עושים את זה כי התעוררנו יום אחד והחלטנו 'טוב, בוא נקים עסק'. אנחנו עושים את זה בגלל שזו הדרך היחידה שאנחנו יכולים לשרוד".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.