Forbes Israel Logo

טראמפ מתחיל להפסיד לאובמה גם במדד האהוב עליו: ביצועי שוק ההון

הנשיא דונלד טראמפ מתחיל לפגר אחרי קודמו בתפקיד, הנשיא ברק אובמה, באחד המדדים המרכזיים שעל סדר היום שלו: שוק ההון.

מאז יום השבעתו של טראמפ ועד היום מדד S&P 500 הוסיף כ-7% לערכו. זה פחות מרבע מ-25% שהוסיף לערכו אותו המדד לאורך התקופה המקבילה מאז ראשית כהונתו של אובמה ב-2009. במבט לעתיד, טראמפ, שהתמודד על הנשיאות עם סדר יום של מדיניות ידידותית כלפי עסקים , כמו קיצוצי מסים ודה-רגולציה, עוד עשוי לגלות שאובמה הוא יריב קשוח בכל הקשור לרווחי שוק ההון.

איש העסקים מפסיד בינתיים לקודמו במדדים פיננסיים | צילום מסך: יוטיוב

במהלך שמונה שנות כהונתו של אובמה בתפקיד, מדד ה-S&P 500 החזיר תשואה של 235%, או 16.4% במונחי תשואה שנתית – אחד מהביצועים הטובים ביותר של כל אחד מהנשיאים האחרונים, בזמן שבו השווקים התאוששו מהטבח של המשבר הפיננסי, ואמריקה הגיחה אל מחוץ ל"מיתון הגדול". כשעזב את משרדו, ביצועי שוק המניות תחת אובמה כבר עמדו באותו קנה מידה של הרווחים שנרשמו תחת הנשיא רונלד רייגן, שהביא לצמצום האינפלציה, לחידוש מגמת הצמיחה ולהתאוששותו המהירה של השוק לאחר המשבר של 1987. הנשיא ביל קלינטון, שהיה כידוע הנשיא במהלך התנופה הטכנולוגית הגדולה של שנות ה-90, מחזיק בתואר הנשיא שהשיג את הרווחים הגדולים ביותר בשוק ההון בהשוואה לכל הנשיאים האחרונים.

על אף שהשוואות בין ביצועי שוק ההון תחת נשיאים שונים לא מספקת מבט על התמונה המלאה, הם יכולים לרמוז בכל זאת על הישגיו של כל ממשל וממשל.

הנשיא טראמפ נבחר על בסיס אג'נדה שהבטיחה רפורמה בתחום הבריאות, קיצוצי מס ודה-רגולציה בתחום הפיננסים כבר בשלבים המוקדמים של כהונתו. המשקיעים לקחו את בחירתו בתור סיבה להמשיך ולהעלות את מחירי המניות אל מעבר לשווי השיא הגבוה שכבר היה להן, מתוך ציפייה שהמדיניות של הנשיא טראמפ תחזק את הצמיחה ואת רווחי התאגידים. מאז יום הבחירות ב-2016 ועד היום, מדד ה-S&P 500 הוסיף כמעט 14% נוספים לערכו, מה שמחדד את התלהבות המשקיעים לקראת סדר היום שיתווה טראמפ. המספרים הללו עדיין מובילים במעט על אלו של אובמה בתקופה המקבילה בתחילת כהונתו, אך שרשרת כישלונות מהעת האחרונה, שמערערת את הביטחון בממשל טראמפ, הביאה להשהיית מה שניתן אולי היה לכנות כ-"זינוק הטראמפיסטי".

הצעתו של טראמפ לבטל את תכנית אובמה-קייר לא זכתה לתמיכה מספקת על מנת להוציאה מהסנאט, וכעת היא הולכת ושוקעת בתהומות הנשייה, למרות הרוב הרפובליקני האוחז בבית הלבן, בסנאט ובבית הנבחרים. רפורמת המס, הגזר הגדול שמציע הממשל למשקיעים בינלאומיים, עדיין נמצאת בעבודה, למרות שטראמפ, והקבינט המאוד תומך בעסקים שלו, כמו למשל שר האוצר האמריקאי סטיב מנוצ'ין ונשיא גולדמן סקס לשעבר גארי כהן, הבטיחו שעד עתה כבר נראה חקיקה של ממש בנושא.

השבוע האחרון היה עשוי להיות מכריע עבור האג'נדה של טראמפ ועבור ההתגלגלות של שוק ההון, שעליה הוא אוהב להתרברב בטוויטר לעתים מזומנות.

אוהב לצייץ, ממעט לפעול. טראמפ | צילום מסך: טוויטר

תגובתו של טראמפ על ההתקפה שהתרחשה בעיירה שרלוטסוויל, וירג'יניה, הייתה כל כך בעייתית עד ששתיים ממועצות העסקים הכל כך מיוח"צנות שלו התפרקו מידית, ואחת נוספת, העוסקת בתשתיות, בכלל לא קמה מעולם. בבת אחת איבד הנשיא-מנכ"ל של אמריקה את יכולתו לכנס את המוחות העסקיים הגדולים ביותר במדינה בבית הלבן, אפילו למטרת צילום תמונות שיוכלו לעורר ביטחון בסדר היום שהוא מקדם. הוא גם גרם למנהלים בכירים, המפקחים יחד על טריליוני דולרים בשוק ההון, ועל מיליוני עובדים ברחבי ארצות הברית, לחוש כלפיו ניכור – בעלי ברית רבי עוצמה כשמנסים למכור ניסיון חקיקה אמביציוזי מאוד.

ג'יימי דימון, העומד בראש JPMorgan, ניסח זאת הכי טוב לאחר הפרישה מהמועצה. "אני לא מסכים עם תגובתו של הנשיא טראמפ לאירועים שהתרחשו בשרלוטסוויל בימים האחרונים באופן החזק ביותר", אמר דימון לעובדיו במכתב ששוחרר לציבור. "מדיניות כלכלית ורגולטורית בונה היא לא מספיקה והיא לא תשנה דבר אם לא נתייחס למחלוקות במדינה שלנו. תפקידו של מנהיג, בעסקים או בממשל, הוא לקרב אנשים זה לזה, לא לפלג אותם".

בשבוע האחרון סקרים כמו זה של חברת רסמוסן, שבעבר נטו לכיוון טראמפ, המשיכו להטיל ביקורת שלילית ביותר על ביצועיו. נכון ליום שישי, ברסמוסן הראו שיעור של 22%- במדד התמיכה בטראמפ, ירידה מהמספרים החיוביים שהוצגו שם מוקדם יותר במהלך כהונתו, כשנושאים כמו בריאות ציבורית ורפורמת מס נהנו ממומנטום רחב יותר.

אין משמעות הדברים שכל הנתונים מחמיצים פנים כלפי טראמפ. שיעור האבטלה הלאומי הכולל של ארה"ב עומד על 4.3%, והמגמה בכמות המשרות החדשות שנוספות לשוק האמריקאי מדי חודש מוסיפה לעמוד סביב ה-200,000. מדידות של הביטחון העסקי והצרכני ממשיכות לבחון גבהים חדשים בהשוואה לכל העשור האחרון, התמ"ג האמריקאי ממשיך לצמוח (אם כי בתת-שיעור של 2.5%). האינפלציה העולה אפשרה לפדרל רזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב, להתחיל להעלות באופן עקבי את שיעורי הריבית, ברכה למגזר הפיננסי.

מאשים. ג'יימי דימון | צילום מסך: יוטיוב

הנתונים הללו מדגישים את היריעה היציבה שיש לטראמפ בעבודתו כשהוא מנסה להחיות מחדש את האג'נדה שלו. ישנם בארצות הברית מספר עניינים כלכליים בוערים, כפי שציין דימון מ-JPMorgan, אבל אין שריפות פיננסיות משתוללות, כמו משברים, שיכולות להפריע לטראמפ בדרך. במובן הזה, אולי השוואות בין שוק ההון תחת טראמפ ותחת אובמה כן יוכיחו את עצמן כמדד הוגן להישגים שלהם.

אובמה נבחר ונכנס לתפקידו תוך כדי הפניקה הפיננסית הגדולה ביותר שידע העולם מאז המיתון הגדול. אילו היו אמצעי ההתאוששות של אובמה, הקבינט שלו והפדרל רזרב מוכחים כלא יעילים, אזי השווקים לא היו נכנסים לעלייה מתמדת מאז השפל שלהם במרץ 2009, כפי שאכן קרה. המאמצים הללו דרשו תקשורת קבועה עם בני ברית מסביב לעולם, נוסף למנהיגים מהעולם העסקי. אדם יכול רק לדמיין לעצמו כיצד השווקים היו מגיבים אם בנקאים כמו ג'יימי דימון היו עוזבים את הבית הלבן בסמוך לאותו חודש מרץ, בידיים מונפות באוויר.

השוואות בין ביצועי שוק ההון תחת אובמה וטראמפ ייעשו רק קשות יותר, אבל הן עשויות גם לרמוז משהו לגבי האמת. בתקופה הזו בשנת 2009 המשימה העיקרית של אובמה להביא להתאוששות ממשבר כבר הייתה בעיצומה, בעוד שנראה כי מימוש סדר היום של טראמפ מתעכב. זו לא הפתעה שהירידה בשיעור של 1.5% בשווקי המניות מאז יום רביעי היא אחת מהירידות הגדולות ביותר בתקופת נשיאותו של טראמפ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן