Forbes Israel Logo

יותר ממחצית מחברות הסטארט-אפ הגדולות בארה”ב נוסדו ע”י מהגרים

מה תפסיד ארה"ב אם לא תאפשר למהגרים לעבוד בתחומה? בתור התחלה, כנראה שהיא תפסיד יותר מחצי מחברות הסטארט-אפ ששווין עומד על מיליארד דולר ומעלה.

מחקר חדש של הקרן הלאומית למדיניות אמריקאית מצא כי בין המייסדים של 55%, או ליתר דיוק 50 מתוך 91, מחברות ההזנק ששווין מיליארד דולר ומעלה, וממוקמות בארה"ב, קיים לפחות מהגר אחד. המחקר בוצע על ידי קיום ראיונות ואיסוף מידע על 91 חברות סטארט-אפ אמריקניות בשווי של מיליארד דולר ומעלה (נכון לראשון באוקטובר 2018), שאינן נסחרות בבורסה, והן נמצאות במעקב על ידי ה"דאו ג'ונס וונצ'ר סורס" וה"וול סטריט ג'ורנל".

על אלו סוגי חברות אנחנו מדברים? אם נסעתם ברחבי ארה"ב (ובמקומות נוספים בעולם), יתכן שהשתמשתם ב-Uber שנוסדה על ידי המהגר הקנדי גרט קאמפ; אם יום אחד תרצו לטוס למאדים, אז תוכלו להפיק תועלת מהרקטה שתוכננה על ידי SpaceX, חברה שנוסדה על ידי המהגר הדרום אפריקני אילון מאסק; ואם אתם צריכים הלוואה או שירות פיננסי אחר, אז אתם יכולים לפנות ל-Avant, שנוסדה בשיתוף עם אל גולדשטיין, שעבר לאמריקה כמהגר עם משפחתו.

אילון מאסק, יליד דרום אפריקה | צילום: Shutterstock

החברות, שבין מייסדיהן יש מהגרים, מעסיקות בממוצע 1,200 משרות בכל חברה, כשרובן המכריע של המשרות ממוקם בארה"ב.

שווין הכולל של 50 החברות שבראשן עומדים מהגרים הוא 248 מיליארד דולר. לשם השוואה, זה יותר מאשר הערך של כל החברות הרשומות בשוק המניות של מספר מדינות, ביניהן ארגנטינה, קולומביה ואירלנד.

כפי שאתם יכולים לדמיין, בסיסן של חברות רבות נמצא בעמק הסיליקון. קליפורניה מאכלסת את המטה של 33 מתוך 50 חברות מהגרים, בניו יורק נמצאות שמונה חברות, במסצ'וסטס חמש, שתי חברות באילינוי, אחת בפלורידה ואחת בוושינגטון.

גם ילדים וסטודנטים

אך באיזה שלב בחייהם הגיעו המהגרים לארה"ב? נראה שאמריקה מטפחת יזמות בקרב סטודנטים בין-לאומיים. כ-22% (20 מתוך 91) מחברות הסטארט-אפ ששווין מיליארד דולר ומעלה, נוסדו על ידי מהגרים שהגיעו לארה"ב כסטודנטים.

כמו כן מצא גם המחקר כי שש חברות נוסדו על ידי מהגרים שהגיעו לארה"ב כילדים. חברה נוספת שהקימה מהגרת שנכנסה לארה"ב כילדה, חברת GreenSky, הונפקה לאחרונה לציבור ויש לה שווי שוק של 2.9 מיליארד דולר. הצלחתם של ילדי המהגרים שבגרו והקימו חברות של מיליארד דולר מיישמת היטב את "החלום האמריקני".

"ראוי לציין שלפי הממצאים, בהתאם לחוק ההגירה בארה"ב, אין בדרך כלל פתרון חוקי קבוע המאפשר לאזרחים זרים להקים עסק ולהישאר בארה"ב באופן קבוע לאחר הקמת החברה", נכתב במחקר. "מהגרים שהם יזמים מוצלחים ייחשבו באמריקה כמעט תמיד כפליטים או מהגרים הנמצאים בחסות מעסיקים". הקונגרס לא הצליח להעביר חקיקה כדי ליצור "אשרת סטארט-אפ", למרות שחברים רבים בקונגרס תומכים ברעיון.

על פי המחקר, מהגרים הם עובדים בעלי ערך, בין אם הם פתחו את החברה ובין אם לאו. המחקר מצא כי ב-75 מתוך 91 החברות, לפחות אחד המהגרים סייע בצמיחת החברה ואף אייש משרות ניהוליות או עמדות פיתוח בכירות. מנכ"ל, סמנכ"ל טכנולוגיה וסגן נשיא להנדסה, הן בין המשרות הנפוצות ביותר של מהגרים בחברות סטארט-אפ בהיקף כזה.

הרגולציה מקשה

עם זאת, אנחנו לא יכולים להעמיד פנים שהכל תקין. פקידיו של הנשיא דונלד טראמפ אינם מעדיפים מהגרים "מוכשרים". בנוסף לאמצעים מנהליים ורגולטוריים רבים שהוצעו ונחקקו, שירותי האזרחות וההגירה בארה"ב הקשו על קבלת אישורים להעסקתם של אזרחים זרים בעלי מקצועות חופשיים, כולל סטודנטים בין-לאומיים בתחומי המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה. ממשל טראמפ גם הפחית באופן דרמטי את קבלתם של פליטים והציע תקנות שמטרתן להקשות על מהגרים להשיג אשרות עבודה קבועות.

Uber הודיעה לאחרונה כי היא מתכננת להקים מתקן מחקר ופיתוח שיאייש מאות משרות בטורונטו שבקנדה, ולא בארצות הברית. "המהלך מגיע מכיוון שממשלת ארה"ב ממשיכה להקשות על חברות להעסיק במהירות אנשי מקצוע מוכשרים ממדינות אחרות", דיווחה שרה אשלי אובראיין מה-CNN .

מגזין טיים כלל לאחרונה ארבע חברות סטארט-אפ חדשות ברשימת החברות שלהן אשר "ממציאות את העתיד". לכל ארבע החברות היו מייסדים או מייסדים שותפים שהם מהגרים.

המהגרים הם "כמעט פי שניים" בהשוואה לילידי ארה"ב שהופכים ליזמים, על פי קרן אווינג מריון קאופמן. המסקנה ברורה: ככל שמספר המהגרים שמועסקים במדינה יהיה קטן יותר וככל שהחברות יעסיקו יותר אמריקנים, כך הן יגבירו את הגאווה המקומית, אם כי המציאות כרגע שונה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.