Forbes Israel Logo

״יש לנו הזדמנות ממשית לשנות את איך שאנשים מנתחים מידע בעולם״

המערכת של מאור שלמה מסייעת לחברות להגיע למקורות ביג־דאטה שיענו על שאלות עסקיות • לאחר הצמיחה בשנה האחרונה, מאמינים בחברה שבכוחם לחולל מהפכה

לפני כחודש קיבל מאור שלמה פרס מיוחד מראש אמ״ן לטכנולוגיה פורצת דרך על מערכת כריית המידע המרכזית של אגף המודיעין, אותה יצר במהלך שירותו הצבאי.

החוויה של בניית המערכת, אותה יצר לפני כארבע שנים, היא זו שהובילה אותו להקים את Explorium, שעוזרת לארגונים למצוא באופן אוטומטי מידע רלוונטי שיכול לסייע להם לענות על השאלות העסקיות. "כמו שמנועי חיפוש עוזרים לדרג בין מיליוני אתרים לפי שאלה של המשתמש, כך אנחנו עושים למאגרי מידע", מסביר שלמה, שייסד את החברה יחד עם עומר הר (סמנכ"ל הטכנולוגיות) ואור טמיר (סמנכ"ל התפעול).

הרעיון הוא פשוט – "אם דאטה משנה את העולם – אנחנו נייצר מצב שבו אנשים מגיעים למידע שהם צריכים בשביל לפתור את השאלות המאתגרות שהם ניצבים בפניהן", מסביר שלמה. "הפלטפורמה שפיתחנו מציפה, מבין עשרות אלפי מאגרים, את המשתנים המשמעותיים ביותר עבור תשובה לשאלה".

הכתבה מופיעה בגיליון ינואר 2020 של פורבס ישראל – לרכישת הגיליון

המערכת מקבלת מידע היסטורי (למשל, נתוני מכירות של חנויות בשנתיים האחרונות) ושאלת חיזוי (למשל, תחזית מכירות חודשיים קדימה). אז, היא מתחילה להצליב את המידע עם מאגרים נוספים, כמו כמות האנשים שעברו ליד החנות בכל יום, תאריכים של חגים, תנאי מזג האוויר בתאריכים מסויימים, מחירים של מתחרים ועוד.

הפלטפורמה פועלת במגוון רחב של תחומים: היא יכולה לשפר מודלים של סיכון אשראי, לפתור בעיות נטישה של לקוחות, לייצר מבצעים מותאמים אישית ללקוחות והרשימה עוד ארוכה.

כדי להבהיר את שימושיות המערכת משתמש שלמה בדוגמה של בנק שרוצה לבנות מודל לזיהוי הונאות. יכולות להיות כל כך הרבה פיסות מידע רלוונטיות שיכולות לעזור לייצר מודל מדויק. "כאן המנוע שפיתחנו מייצר הכי הרבה ערך – הוא מציף את המשתנים שכל חברה היתה מפספסת וחוקר בכמה דקות עשרות אלפי מאגרי מידע".


לא מפסיקים לגדול

שלמה, רק בן 25, גדל בחיפה וכשהיה קטן בכלל בילה את רוב זמנו בצופים. לחיל המודיעין הגיע ללא כישורי תכנות, אך לימד עצמו לתכנת תוך כדי השירות ויצר כלים שהפכו לשימושיים על בסיס יומיומי – תחילה בין הסובבים אותו ואחר כך בקרב צוותי מודיעין אחרים. זה הביא את מפקד 8200 להעביר אותו לשרת במרכז הטכנולוגי של 8200. כיום, המערכת עליה זכה בפרס היוקרתי עובדת בכל זירה מודיעינית ומשפיעה מדי יום על ביטחון המדינה.

ונראה שגם בצד העסקי מתרחשת התפתחות באקספלוריום כמעט מדי יום.

רק בשנה שעברה היה מדובר בחברה של תשעה עובדים בלבד, היום מונה אקספלוריום יותר מ־75 עובדים (לאחר שכבר הספיקו לעבור ארבע משרדים בשנה האחרונה). היום הם יושבים בתל אביב, בניו יורק ובסן פרנסיסקו. שלמה עצמו נמצא על הקו בין האתרים. "כבר החלו התערבויות מתי נעבור בפעם הבאה", הוא מספר בחיוך.

הגדילה המדהימה הזו התאפשרה בזכות שורת גיוסים מוצלחים (בסך הכל 19 מיליון דולר בשנתיים האחרונות). סבב ה־Seed התקיים לפני כשנה, ובו גייסה החברה 3.6 מיליון דולר. חמישה חודשים לאחר מכן גייסה עוד 15.5 מיליון דולר בסבב גיוס נוסף בהובלת המשקיע אורן זאב ובהשתתפות הקרנות Emerge ו־F2 Capital. "למזלנו, המשקיעים הם אנשים מדהימים שחולקים את החזון ואת השאיפות שלנו – ואפשר להרגיש עליהם שהם רואים את עצמם כחלק מהחברה הזאת", מספר שלמה.

החברה מתפקדת במודל SaaS, ומוכרת שירות ללקוחות ממגוון עולמות. "יש לנו הזדמנות ממשית לשנות את איך שאנשים מנתחים מידע בעולם", אומר שלמה שמעיד כי רק בחודש האחרון החתימו לקוחות מחמש תעשיות שונות. אלו מצטרפים לעשרות לקוחות הקיימים, שאותם החברה לא חושפת.

"בהסתכלות שנה אחורה היה קשה לדמיין שנצבור את המומנטום המטורף הזה", אומר שלמה. "אם נמשיך לבנות דברים נכון, אולי ייפול בחלקנו לבנות את אחת החברות המיוחדות פה באזור".

צילום תמונה ראשית: ניר סלקמן

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן