Forbes Israel Logo

כבוד הונגרי: הצעצוע הפופולרי בעולם חוגג 40 שנה

רק אחד מתוך 7 אנשים ברחבי העולם מצליחים בממוצע לפצח את האתגר שמציב אחד ממשחקי החשיבה הפופולריים והוותיקים ביותר – הקובייה ההונגרית.

המאסטרים המומחים ברזי הקובייה מסוגלים לפתור אותה בתוך שניות בודדות. כך למשל הצליח מין תאי, סטודנט וייטנאמי לפתור את האתגר ב-5.66 שניות במהלך אליפות העולם בראשונה בקובייה הונגרית שנערכה בבודפשט ב-1982. מאז הצליחו לא מעט משוגעים לדבר לשבור את השיא וחלקם התקבצו לאחרונה בתערוכה מיוחדת שנפתחה בניו ג'רזי לכבוד מלאת 40 שנים להמצאת המשחק.

בתערוכה "מעבר לקובייה ההונגרית", מוצגות צורות שונות של הקובייה – החל מאב טיפוס פשוט מעץ ועד לקובייה מצופה יהלומים השווה 2.5 מיליון דולר. בתערוכה אף מוצג רובוט שפותח על מנת לפתור את הקובייה שהחלה את דרכה כצעצוע פופולרי בהונגריה במהלך שנות ה-70 והפכה ללהיט ברחבי העולם שסחף רבים, החל מילדים ועד אקדמאים שהתעניינו ברזי האובייקט.


הקובייה ההונגרית. הצעצועה הנמכר ביותר בהיסטוריה | צילום: shutterstock

יוצר הקובייה, ארנו רוביק, דוקטור לארכיטקטורה, אומר כי ההמצאה היא כמו בנו הבכור: "את רוב חיי הבוגרים ביליתי עם הקובייה כי הייתי רק בן 30 כשייצרתי אותה".

פול הופמן, מנכ"ל מרכז המדע ליברטי בו מוצגת התערוכה טוען שהקובייה היא יותר מאשר צעצוע, היא מטשטשת את הגבולות בין מדע ואומנות: "היא עוסקת בנקודת החיתוך בין הנדסה – המנגנון המבריק שבתוכה, אותו מכסים הצבעים שלה, ומתמטיקה – אותן 43 מיליארדי מיליארד אפשרויות הסידור שלה.

לא ברור אם זוהי המתמטיקה, או האסתטיקה שיוצרות את סוד קסמו של האובייקט הצבעוני, אך ברור כי 300 מיליון הקוביות שנמכרו מאז תחילת ההפצה והופכות אותו לצעצוע הנמכר ביותר בהיסטוריה, מדברות בעד עצמן. כעת נותר לראות האם הקובייה בת ה-40 תוכל להמשיך לכבוש לבבות גם בעידן הסמארטפונים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן