Forbes Israel Logo

כך בונה גוגל בשקט בשקט את המהפכה הטכנולוגית הבאה

זהו יום שמש חמים של דצמבר, צהרי היום בסינגפור, ומשהו מבלבל את אלן דיי, מדען נתונים בן 41. תוך שימוש בכלים שפיתח בגוגל, הוא יכול לראות שימוש מסתורי בבינה מלאכותית על גבי תשתית הבלוקצ'יין של רשת האת'ריום (Etherum). את'ר הוא מטבע הקריפטו השלישי בגודלו בעולם (אחרי ביטקוין ו-XRP), והוא עדיין מחזיק נתח שוק של 11 מיליארד דולר, למרות שאיבד 83% מערכו ב-2018.

בזמן שהציץ לתוך הבלוקצ'יין שלו (מאגר המידע המבוזר של רישום העסקאות שנמצא בבסיס המטבע) – דיי מזהה "המון סוכנים אוטונומיים" שמעבירים כספים "בצורה אוטומטית". על אף שהוא לא יודע מי יצר את הבינה המלאכותית הזאת, הוא חושד שהם עשויים להיות סוכנים של בורסות קריפטו, שסוחרים בינם לבין עצמם כדי להעלות את מחיר האת'ר בצורה מלאכותית. "אלה לא באמת סוכנים עצמאיים שעושים את הקטע שלהם מיוזמתם", אומר דיי מהמשרדים של גוגל באסיה-פסיפיק. "הם יוצרים קשר עם סוכנים אחרים כדי לייצר אפקט קבוצתי גדול יותר".

התואר הרשמי של דיי הוא מפתח בכיר ב-Google Cloud, אבל הוא מתאר את התפקיד שלו כ"צרכן מספר אפס" לכל מאמצי מחשוב הענן של החברה. ככזה, התפקיד שלו הוא לצפות את הדרישה לפני שהמוצר אפילו קיים, והוא חושב שהדבר הגדול הבא יהיה להפוך את הבלוקצ'יין לנגיש יותר. בדיוק כפי שגוגל איפשרה (ובסופו של דבר הרוויחה) מלהפוך את האינטרנט לעניין נגיש יותר לפני 20 שנה, המיליארדים הבאים של החברה עשויים להגיע מהאור הבוהק של הבלוקצ'יין. אם דיי יצליח, העולם יידע אם השימוש האמיתי בבלוק'ציין מצדיק את ההייפ.

אלן דיי. חייל החלוץ של גוגל בעולם הבלוקצ'יין

בשנה שעברה, דיי וקבוצה קטנה של מפתחי קוד פתוח התחילו להעלות בשקט מידע על כל הבלוקצ'יין של ביטקוין ואת'ריום לתוך פלטפורמת הביג דאטא של גוגל, BigQuery. אחר כך, בעזרת המתכנת הראשי יבגני מדבדב, הוא יצר סדרה של תוכנות מתוחכמות שמאפשרות חיפוש בתוך המידע הזה.

למרות ההיעדר המוחלט של פרסום, השמועות על הפרויקט פרסו כנפיים בקרב מתכנתים עם קריפטו בראש. בשנה שעברה, יותר מ-500 פרויקטים נוצרו בעזרת הכלים החדשים האלה, תוך שהם מנסים לעשות הכל – מלחזות את מחיר הביטקוין ועד לניתוח פיזור ההון בקרב מחזיקי המטבעות.

תחרות קשה

בכל הנוגע למחשוב ענן, גוגל נמצאת הרבה מאחורי אמזון ומיקרוסופט. בשנה שעברה הכניסה גוגל כ-3 מיליארד דולר משירותי ענן. אמזון ומיקרוסופט, בינתיים, גרפו 27 מיליארד ו-10 מיליארד, בהתאמה.

דיי מקווה שהפרויקט שלו, Blockchain ETL (Extract, Transform, Load) יסייע ביצירת מגרש משחקים הוגן יותר. אבל אפילו כאן גוגל צריכה להתאמץ כדי לעמוד בקצב. אמזון נכנסה לבלוקצ'יין בגדול ב-2018 עם שורה של כלים לבניית וניהול רישומים מבוזרים. מיקרוסופט נכנסה לעניינים ב-2015, כשהוציאה כלים לבלוקצ'יין האת'ריום. כעת היא מארחת מגוון רחב של שירותים כחלק מ-Azure Blockchain Workbench. אבל בעוד שאמזון ומיקרוסופט מתמקדות בהקלה על יצירת אפליקציות בלוקצ'יין, דיי מתמקד דווקא בלחשוף את השימוש בפועל בבלוקצ'יין, ואת המשתמשים.

"בעתיד, ההעברה של פעילות פיננסית לבלוקצ'יין לא תדרוש רק רמה מוסכמת של אמון", אומר דיי, ומתייחס למנגנון האישור המרכזי של הטכנולוגיה. "היא תדרוש גם אמון בידיעה מול מי אתה מתנהל".

במילים אחרות, אם הבלוקצ'יין תהפוך למיינסטרים, חלק מהמאפיינים האנונימיים האהובים שלה ייאלצו לעבור לעולם אחר.

ממחלות מדבקות לעסקאות פיננסיות

דיי, יליד קליפוניה, קיבל את המחשב הראשון שלו בגיל חמש. כמה שנים אחר כך כבר התחיל לכתוב תוכנות פשוטות. המשיכה שלו להרי געש ודינוזאורים שלחה אותו ללמוד מדעי החיים, ובשנת 2000 הוא סיים את אוניברסיטת אורגון עם תואר ראשון בביולוגיה ובמנדרינית. משם המשיך ל-UCLA להשלים דוקטורט בגנטיקה, ועזר לבנות תוכנה שסוקרת את הגנום האנושי.

ב-UCLA התחיל דיי להסתמך על מיחשוב מבוזר (קונספט שנמצא בליבת הבלוקצ'יין) כלומר פיזור מידע ברשתות גדולות של מחשבים פרטיים. בתחילת שנות ה-2000, דיי נדרש לנתח כמויות עצומות של מידע אודות הגנום האנושי. כדי לפתור את הבעיה הזאת, הוא חיבר הרבה מחשבים קטנים, וכך העצים את הכוח שלהם. "מערכות טכנולוגיות מבוזרות היו כלי העבודה שלי למשך תקופה מסוימת", אומר דיי. "יכולתי לראות שיש לבלוקצ'יין מאפיינים מעניינים שיוכלו להריץ מחשב על גלובלי".

ב-2016 נשכר לעבוד בגוגל, בתחומי הבריאות והביואינפורמטיקה, אך משם זלג בלי הפרעה לבלוקצ'יין, התחום הלוהט ביותר במיחשוב מבוזר. לא היה קל לתרגם את היכולות שצבר לאורך השנים – יצירת קוד גנטי לאיתור מחלות מדבקות בזמן אמת ושימוש ב-AI כדי להגביר תפוקה בשדות אורז.

מפה תרמית של זרמי הקריפטו שייצר המעצב הדני תומר סילייאר

לפני שדיי ומדבדב פרסמו את הכלים שלהם, חיפוש בבלוקצ'יין דרש תוכנה ייחודית בשם block explorers, שאיפשרה למשתמשים לצוד פעולות מסוימות, שכל אחת מהן מתויגת ב-26 תווים ייחודיים. ה-ETL של גוגל, מנגד, איפשר למשתמשים לבצע חיפושים כלליים יותר בסביבה הפיננסית הזאת.

כדי להדגים איך צרכנים יכולים להשתמש ב-ETL כדי לשפר את כלכלת הקריפטו, דיי השתמש בכלים שלו כדי לחקור את מה שמכונה "מזלוג קשוח" (hard fork), הפיצול הבלתי נמנע במאגר המידע של בלוקצ'יין, שיצר מטבע קריפטו חדש – קריפטו מזומן – בקיץ 2017.

הפיצול הספציפי הזה הגיע כתוצאה מ"המלחמה" של שתי קבוצות בתוך קהילה הביטקוין, אחת שרצתה להשאיר את ביטקוין כמו שהוא ואחרת שרצתה לפתח מטבע חדש, שבדומה למזומן, יהיה זול וזריז יותר לשימוש בתשלומים קטנים. באמצעות שימוש ב-BigQuery של גוגל, דיי גילה שביטקוין מזומן, במקום להגביר את המיקרו-עסקאות, כפי שטענו המפתחים שתמכו בכך, נאגר על ידי מחזיקים גדולים של המטבע. "אני מאוד סקרן לכמת את מה שמתרחש פה, כדי שנוכל לראות איפה יש שימושים לגיטימיים בבלוקצ'יין", אומר דיי. "ואז נוכל לעבור לשלב הבא, ולפתח את הטכנולוגיות שמתאימות באמת".

הענק המנמנם

העבודה של דיי עוררה השראה באחרים. תומס קולינקו הוא מתכנת מוורשה והיוצר של שירות שמנתח חוזים חכמים, פיצ'ר שמופיע בחלק מהבלוקצ'יינים ומיועד לייצר דרך שקופה לאכוף התחייבויות חוזיות כמו הלוואות עם ערבון, אבל בלי להידרש לגוף שלישי כמו עורכי דין. קולינקו היה מתוסכל מאוד מהחיפושים שלו בבלוקצ'יין. בדצמבר, פגש קולינקו את דיי בהקאתון בסינגפור. בתוך חודש מהפגישה, קולינקו השתמש בכלים של גוגל כדי לחפש פיצ'ר של חוזים חכמים בשם "selfdestruct", שתוכנן להגביל את אורך החיים של חוזה.

הוא השתמש בתוכנה שלו בשילוב זו של דיי, ונדרשו לו 23 שניות לחפש ב-1.2 מיליון חוזים חכמים – משהו שהיה לוקח לו שעות בעבר. התוצאה: כמעט 700 מהם השאירו את מנגנון ההרס העצמי, שמאפשר לכל אחד לחסל את החוזה באופן מיידי, בין אם יש לו הרשאה לכך או לא. "בעבר לא יכולתי פשוט לבדוק את כל החוזים שמשתמשים בזה", אומר קולינקו. "הכלי הזה הוא גם הדבר הכי מפחיד וגם הדבר הכי מעורר השראה שאי פעם יצרתי".

דיי מתרחב עכשיו מעבר לביטקוין ואת'ריום. לייטקוין, zcash, dash, bitcoin cash, ethereum classic ו-dogecoin מתווספים ל-BigQuery. מפתחים עצמאיים מעלים את הדאטא שלהם לגוגל. באוגוסט האחרון, מפתח הולנדי בשם וויטסה ווינד העלה 400 ג'יגהבייט של מידע על עסקאות מ-XRP, עוד מטבע פופולרי. המידע של ווינס, שמתעדכן בכל 15 דקות, עודד מעצב דני בשם תומר סילייאר ליצור מפה תרמית של זרמי הקריפטו. זה יצר קשת צבעונית שחושפת במבט יותר ממיליון ארנקי קריפטו, כולל בורסות גדולות כמו Binance או חברת קריפטו-אשראי בריטית בשם Wirex.

"גוגל היתה הענק הנם בכל הנוגע לבלוקצ'יין", אומר קירן ג'יימס לובין, מנכ"ל BlockApps, שחובר לגוגל בניסיון למכור אפליקציות בלוקצ'יין. בנוסף לעבודתו של דיי, גוגל הגישה לאישור שורה של פטנטים שקשורים לבלוקצ'יין, כולל אחד ב-2018 לשימוש במבנה סדור (lattice) של בלוקצ'יינים שנשענת על עצמן כדי להגביר את רמת האבטחה, עניין מהותי בעולם שבו מיליוני קריפטו נגנבים על ידי האקרים. החברה גם מעודדת את המפתחים שלה לבנות אפליקציות לבלוקצ'יין של את'ריום, וקרן ההשקעות של גוגל, GV, השקיעה סכומים משמעותיים בסטארט-אפים שקשורים לקריפטו.

הענק, כך נדמה, מתעורר משנתו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן