Forbes Israel Logo

כך יגרום הוריקן הארווי לזינוק במחירי הדלק

ביום שלישי (29.8) ירדו בפורט ארתור שבטקסס למעלה מ-60 סנטימטר של גשם. העיר בת 50,000 התושבים ממוקמת צפון מזרחית ליוסטון, והיא גם הבית ל-Motive, מזקקת הנפט הגדולה בארצות הברית, שנסגרה ביום רביעי בעקבות השטפונות המאסיביים. שתי מזקקות נוספות באיזור נסגרו בעקבות אסון הטבע, משתקות יחד 22% מתעשיית הדלק האמריקאית.

תעשיית הדלק מתחלקת לשתי קטגוריות עיקריות: נפט גולמי ותוצריו המעובדים השונים (דלק, דלק מטוסים, פלסטיק, וכו'). לרוב המחירים בשתי התעשיות עולים ויורדים במקביל, אך הוריקן הארווי שפגע באדמת טקסס בשבוע שעבר הפר את האיזון בין השתיים. סגירת המזקקות הובילה להשבתה של שוק הנפט הגולמי, וצניחה במחירו הגלובלי – שהיה בשפל עוד לפני המשבר. במקביל, השיבושים באספקת הנפט הגולמי גורמים לעלייה במחיר תוצרי הנפט.

הצפת כבישים בטקסס, בעקבות הוריקן הארווי | צילום: Fotolia

כתוצאה מכך, מחירי הדלק ברחבי ארצות הברית התחילו לטפס. אם המזקקות לא יחזרו לפעולה בימים הקרובים, ארצות הברית תצטרך להשתמש במאגרי הדלק שצברה לשעת חירום. בעקבות כך, מחירי הדלק עלולים לזנק דרמטית ולהישאר גבוהים למשך תקופה ארוכה.

חברות דלק באירופה ואסיה מנצלות את המחסור האמריקאי ושולחות מיכליות דלק אל מעבר הים, אך יעברו שבועות לפני שיגיעו לארצות הברית. משלוחי הדלק לא יפתרו את משבר הדלק, אלא רק מסמלים את עומק המשבר.

עליית מחירי הדלק תשפיע על כל אספקט בחיי היומיום: מחירי הפלסטיק יעלו, מוצרי הצריכה יתייקרו בעקבות עליית מחירי ההובלה, ואפילו פעולות פשוטות כמו הגעה לעבודה או הסעת הילדים לחוגים יכבידו על הכיס יותר מבעבר.

אם מזקקות הנפט לא יחזרו לפעול כסדרן בקרוב, מחירי הנפט הגולמי ימשיכו לצנוח, וככל שהמשבר יתמשך, כך ההתאוששות של ארצות הברית תהיה ממושכת וקשה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.