Forbes Israel Logo

כך ממצבת עצמה מלטה כשילוב המושלם בין יעד עסקי ותיירותי

עם היסטוריה עשירה, אקלים נוח, כלכלה משגשגת ושוק תיירות בנסיקה, מלטה, מדינת האי הקטנה, מסבירה פנים, בין אם אתה תייר או משקיע פוטנציאלי

אם מנסים לחשוב על מדינה מערבית ומודרנית, חדשנית ומבטיחה, עם סקטור תיירות איכותי ומפותח, כלכלה שצומחת במהירות וסביבה ידידותית לעסקים – לא הרבה מדינות קופצות לראש. במיוחד אם מצמצמים את טווח החיפוש לאזור הנוחות שלנו. טווח טיסה קצר, אקלים חמים ונוח ואוכלוסייה מקומית מסבירת פנים לתייר ודוברת אנגלית. מלטה עומדת בכל הקריטריונים האלה.

הכתבה מופיעה בגיליון מאי 2020 של פורבס ישראל. לרכישת הגיליון לחצו כאן

כלכלת מלטה היא אולי הקטנה ביותר מבין מדינות האיחוד האירופי, אך מתבלטת מעל רובן בהרבה היבטים. בשנים האחרונות הכלכלה טסה וצומחת בשיעורים גבוהים בהשוואה לחברותיה ליבשת – הצמיחה הממוצעת בחמש השנים האחרונות עומדת על שיעור מצוין של %7 והצמיחה לנפש, אשר אומדת את השיפור ברמת החיים לתושב, גדלה בכ־5% בממוצע לשנה.

את שנת 2018, למשל, השלימה מטלה עם צמיחה של 6.8% וצמיחה לנפש של 3.1% – מספרים שגם ישראל יכולה רק לקוות להציג. בעשורים האחרונים צומחת מלטה בקצב מואץ, ואם בתחילת שנות ה־80' עמד התוצר לנפש על רמה של כ־6,000 דולר לנפש, לאחר עשורים של צמיחה מואצת זינק התוצר לרמה של למעלה מ־47 אלף דולר לנפש, כשהיא מותירה כלכלות חזקות כמו יפן, דרום קוריאה וגם את ישראל מאחור.

מצטיינת במשברים

מלטה, שהצטרפה לאיחוד האירופי בשנת 2004 והפכה את האירו למטבע הרשמי בשנת 2008, צלחה את משבר האשראי החמור ואת משבר החובות האירופי החמור לא פחות – בצורה מעוררת הערכה. רמת החוב־תוצר הנמוכה וסקטור הבנקאות אשר נוהל בצורה אחראית, תרמו רבות לכך. המשק המקומי אומנם קיבל כמה מכות קלות בכנף במהלך שנות המשבר, אך התאושש ומיהר להמריא לגבהים חדשים.

ההתרחבות המהירה והמתמשכת של המשק בשנים שעברו מאז המשבר, לוו בגידול של שוק התעסוקה ובביקוש לעובדים. כך צומצמה האבטלה בחדות עד כי שיעורה ירד בסוף 2019 לשפל של 3.3% בלבד, המצביע למעשה על תעסוקה מלאה – עוד פרמטר חזק הגורם לשכנותיה להתבונן בה בקנאה, במיוחד לאור העובדה כי חלק גדול מהן טרם התאוששו מפגעי המשברים האחרונים.

את משבר הקורונה הנוכחי עברה מלטה בהצלחה יתרה, זאת למרות הקירבה הגיאוגרפית והתרבותית לשכנה הגדולה, איטליה. כ־550 חולים ושישה מתים בלבד נספרו במלטה נכון לסוף הגל הראשון (מאי 2020). יחס המתים לכל מיליון תושבים הוא אחד הטובים בעולם ומבחינה זו היא מקדימה בגדול מדינות אחרות הנחשבות סיפורי הצלחה כמו ישראל (עם יחס של 31 מתים לכל מיליון) או איסלנד, הדומה לה מבחינת היקף האוכלוסייה, אך מספר המתים בה גבוה יותר וכך גם מספרם יחסית לאוכלוסייה.

שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר

גם את המשבר הכלכלי הנוכחי צפויה מלטה לעבור באופן חלק יחסית. בעדכון האחרון שהוציאה קרן המטבע הבינלאומית צופה הקרן ירידה בצמיחה בשיעור של 2.8% בלבד בשנת 2020 והתאוששות מהירה וחזקה ב־2021 עם גידול של כ־7%. לשם השוואה בישראל צופה הקרן השנה נסיגה של 6.3% בתוצר ועלייה של כ־5% שנה לאחר מכן. בכלל מדינות האיחוד צפויה צמיחה שלילית של 7.1% ותיקון של 4.8% ב־2021.

כיום נחשבת מלטה לאחת הכלכלות בעלות שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר, לא רק באירופה – אלא בעולם כולו. קצב הגידול של הכלכלה המקומית דומה לקצבי הגידול המואצים שהתרגלנו לראות בקרב המדינות המתפתחות והשווקים המתעוררים, אך לצד זאת היא מתנהלת ברמת המשוכללות המתקדמת של השווקים המפותחים.

גני ברקה העליונים. מפגן תותחים ונוף מרהיב. צילום: shutterstock
גני ברקה העליונים. מפגן תותחים ונוף מרהיב. צילום: shutterstock

את צמיחתה המואצת חייבת מלטה לסקטור השירותים המפותח שלה, המהווה קרוב ל־90% מהכלכלה. סקטור השירותים צומח בקצב מהיר ומתפתח במהירות משנה לשנה – כשמגזרי הפיננסים, הנדל"ן והתיירות נחשבים למנועי הצמיחה העיקריים של הכלכלה.

מעצמת קריפטו

שירותי הפיננסים והבנקאות במלטה נחשבים למודרניים ואטרקטיביים מאוד למשקיעים. קיימת במדינה מערכת מיסוי נוחה שנועדה לעודד משקיעים זרים להזרים את הונם אליה וכוללת הטבות מס מיוחדות בסקטורים שונים, מיסים מופחתים על רווחי הון והכנסה, וכן מס חברות אשר יכול להגיע גם לשיעור אפקטיבי של 5% בלבד. בנוסף חתומה מלטה על כ־60 אמנות שונות למניעת כפל מס, ביניהן גם אמנה חדשה עליה חתמה עם ישראל ביולי 2011.

בתחומים מסוימים נחשבים השירותים הפיננסים במדינה למתקדמים ביותר בעולם. מלטה הפכה לאחד המרכזים העולמיים הגדולים ביותר של המסחר במטבעות קריפטו ועל פי דו"ח של אתר CryptoCompare הובילה את המסחר העולמי וריכזה בחודש אחד מסחר בהיקף כולל של כ־40 מיליארד דולר.

אין זה מקרה כמובן. הממשל המלטזי דאג לרגולציה ובירוקרטיה נוחה וידידותית בכל הקשור למסחר הפורח של שוק המטבעות הדיגיטליים ובעוד שברוב המדינות בעולם הקשיחו עמדות כלפי הטרנד התנודתי והלא צפוי, דווקא מלטה פתחה את שעריה לרווחה למשקיעי המטבע הנלהבים, שהפכו את מדינת האיים הקטנטנה למעצמת קריפטו וכיום פועלות במדינה כמה מהבורסות הגדולות ביותר בעולם בתחום.

בהמשך לאותה מגמה קידם הפרלמנט המלטזי שורה של חוקים אשר הפכו את מלטה למובילה עולמית ביישום טכנולוגיות הבלוקצ'יין. הסדרת הרגולציה הטכנולוגית הקדימה כמעט את כל המדינות החדשניות ביותר ויצרה מערכת רגולציה פיננסית מתקדמת, שבזכותה כבר בתחילת 2020 תהפוך מלטה למדינה הראשונה בעולם שתטמיע את טכנולוגיית הבלוקצ'יין בשוק השכירות למגורים, כשכל החוזים שייחתמו יתבססו על מסד הנתונים המבוזר של השיטה הטכנולוגית החלוצית.

סקטור נדל"ן מהחמים בעולם

סקטור הנדל"ן מתפתח גם הוא בקצב מסחרר. עוד ועוד רוכשים ממדינות שונות מציפים את השוק והוא נחשב לאחד החמים בעולם כיום. על פי מדד מחירי הדיור העולמי עלו מחירי הנכסים בוולטה הבירה ובסביבתה בשיעור של כ־10%, בעיקר בזכות משקיעים זרים אמידים.

התשואות הגבוהות עבור הנכסים שרכשו אינם היתרון היחידי בהחלטתם להשקיע במדינה. כאן מגיע הדובדבן שבקצפת: ממשלת מלטה מציעה לתושבי חוץ המשקיעים במדינה אזרחות מלאה – עימה כמובן מתלוות גם אפשרויות תעסוקה ולימודים בלתי מוגבלות בכל מדינות האיחוד הסובבות. מדובר בתמריץ מפתה מאוד שקורץ בדיוק לאלו שיכולים להרשות לעצמם. אך לפני שאתם רצים אל שגרירות מלטה כדאי לזכור, כי יש כמה תנאים חשובים שמעמידה הממשלה לזכאות, המסתכמים בהוצאה לא קטנה כלל.

כדי להיות זכאים לאזרחות מלטזית תחת תוכנית המשקיעים הפרטיים (IIP) דורשת הממשלה מהמשקיע רכישת נכס בשווי מינימלי של 350 אלף אירו, רכישת אג"ח ממשלתי בשווי של 150 אלף אירו ותרומה חד פעמית לממשלת מלטה בסכום של 650 אלף אירו. בקיצור קצת מעל מיליון אירו ויש לכם אזרחות אירופאית ונכסים מגוונים בכלכלה חזקה וצומחת. למי שיכול להרשות לעצמו מדובר בהחלט בהזדמנות קורצת. במיוחד לאור העובדה כי במלטה לא מוטלים מיסי עושר ומס ההכנסה המקסימלי עומד על 35% בלבד.

יעד תיירותי



סקטור התיירות גם הוא מתפתח בקצב אדיר והפך לפקטור חשוב מאוד בכלכלה המקומית. בשנים האחרונות נוהרים התיירים אל המדינה ומספרם גדל בשיעורים דו ספרתיים מדי שנה. אם בשנת 2017 חצה מספר התיירים הנכנסים למלטה לראשונה את רף ה־2 מיליון איש, בשנת 2018 נסק מספרם ב־15% לשיא של 2.6 מיליון איש בשנה. בשנת 2019 נקבע שיא חדש עם 2.8 מיליון תיירים – גידול נוסף של כ־6% בהשוואה לשנת השיא הקודמת. לשם השוואה, בישראל הגדולה ממלטה פי 70 בשטח ופי 20 באוכלוסייה ביקרו אשתקד כ־4.6 מיליון תיירים.

תרומת התיירות לכלכלה אדירה. בשנת 2018 מיליוני התיירים שפקדו את המדינה שלפו ארנקים והעשירו את הכלכלה המקומית בסכומים הנאמדים ביותר מ־2 מיליארד אירו – 8% יותר ממה שגלגלה התעשייה הפורחת הזו ב־2017. נתונים חזקים של תעשיית התיירות המשגשגת מעידים על המשך המגמה החזקה והפוטנציאל הרב שעוד טמון בה.

נופים עוצרי נשימה. צילום: shutterstock
נופים עוצרי נשימה. צילום: shutterstock

שלושה רבעים מכלל התיירים שביקרו במלטה אשתקד עשו זאת בפעם הראשונה ומחצית מסך התיירים נשארו במדינה במשך שבוע או יותר. בהתאם לכך דיווחו המלונות ובתי ההארחה על שיא בתפוסה ומספר לילות הלינה בהם נסק לשיא של 15.5 מיליון.

אז מה יש במלטה שמושך אליה כל כך הרבה תיירים מדי שנה במסות הולכות וגדלות? האקלים הנוח של מדינת האי הים תיכונית, השמש השוטפת, החופים הזהובים והמלונות המטופחים והמודרניים אכן קורצים לתייר הממוצע שנוהר אליה בעיקר ממדינות אירופה הקרות ולאחרונה גם ממדינות אסיה הרחוקות. אך נראה שמה שמייחד את מלטה הוא השילוב הנדיר של מזג האוויר, האטרקציות הרבות שהיא מציעה לכל שכבות הגיל וההיסטוריה העשירה. כל החבילה בפחות מ־316 קמ"ר.

חיבור בין שתי יבשות

האי הקטן אשר יושב לראשונה על פי ממצאים ארכיאולוגים כבר לפני 7,000 שנה, שימש לכל אורך ההיסטוריה כנקודה אסטרטגית חשובה בעולם הישן וכשער המחבר בין שתי היבשות – אפריקה ואירופה. כמעט אף אימפריה לאורך ההיסטוריה לא ויתרה על שליטה בפיסת האדמה הקטנה – מהפיניקים במאה ה־9 לפנה"ס, דרך האימפריה הרומית והביזנטית, עובר בכיבושה על ידי המוסלמים במאה ה־9 לספירה, האבירים ההוספיטלרים שליחי קיסרות האימפריה הרומית הקדושה ועד כיבושה על ידי צבאו של נפוליאון ולבסוף האימפריה הבריטית ממנה קיבלו עצמאות רק בשנות ה־70' של המאה הקודמת.

הפסיפס המודולרי המרתק בהחלט ניכר בכל רובד של מרקם החיים במלטה – השפה המיוחדת המורכבת מתערובת של ערבית ואיטלקית, המפרט הקולינרי העשיר המאגד תבשילים בהשפעה ישירה של המטבח האיטלקי עם נגיעות של אגן הים התיכון, אתריה ואוצרותיה הארכאולוגיים הנפרסים לכל אורך ההיסטוריה האנושית, ערי המבצר העתיקות והמבנים ההיסטוריים הייחודים של המקום.

קשה לשים את האצבע על אתר אחד שהוא "חובה" ולאור העובדה שהכל מוגש על מצע קומפקטי של שטח גיאוגרפי קטן ותשתית תחבורה זמינה ונוחה אין צורך לבחור. אפשר לטעום מהכל. מקדשי האבן העתיקים בחג'ר אים (Ħaġar Qim) המוכרים כאתרי מורשת עולמי של אונסק"ו, הם אתר מומלץ למי שמתעניין בתרבויות עתיקות המתוארכות לתקופת האבן.


סקטור השירותים, המהווה קרוב ל־90% מהכלכלה, צומח בקצב מהיר ומתפתח משנה לשנה – כשמגזרי הפיננסים, הנדל"ן והתיירות נחשבים למנועי הצמיחה העיקריים של הכלכלה


מרחק קצר משם, על הדרך לערים העתיקות, ראבאט ומדינה, ניתן לעצור לסלפי בצוקי דינגלי (Dingli Ciffs), הנקודה הגבוהה ביותר באי, המתנשאים לגובה של כ־250 מטר מעל פני הים ולהשקיף ביום טוב לאפריקה. בראבאט ומדינה אפשר להתנייד רגלית דרך חומת האבן הבצורה, סמטאות האבן הצרות, הכיכרות המקסימות ומבני הבארוק המפעימים, אשר שימשו תפאורה מושלמת לסצנות רבות של "משחקי הכס".

קתדרלת פאולוס הקדוש המפוארת, הבנויה בסגנון הבארוק היא אתר חובה לביקור – כך גם הקטקומבות הנושאות את אותו השם ומהוות הצצה לתקופות היסטוריות מרתקות. בין לבין מומלץ מאוד לנסות את אוכל הרחוב המקומי אשר ישלים את אווירת ימי הביניים בניחוח רומאי־איטלקי.

אומנות ורולטות

גם מי שפחות מתלהב מההיסטוריה המרשימה יכול למצוא את מבוקשו. רחובותיה ההדוקים והמסוגננים של וולטה הבירה מציעים מגוון מסעדות מעולות, בתי קפה שוקקים וחניות מותגים רבות לחוויית שופינג שלא נופלת משום עיר אירופאית אחרת. לחובבי האומנות אסור בשום אופן להחמיץ ביקור בקתדרלת יוחנן הקדוש (Saint John’s Co-Cathedral), לא רק בגלל היותה פנינה בארוקית מרשימה, אלא גם בעיקר משום שבאחד מחדריה שמורים עד היום שתי יצירות אומנות של צייר הרנסאנס האיטלקי קאראווג'ו – כולל יצירתו הגדולה ביותר והיחידה עליה חתם.

מרחק קצר משם (כמו כל דבר במלטה) נמצאים גני ברקה העליונים (Upper Barrakka Gardens) שם נערך בכל יום בשעה 12 בצהריים מפגן ירי התותח המסורתי. על המפגן המעט מצועצע ומאוד תיירותי ניתן לוותר, אבל הנוף המרהיב הוא חובה לכל מבקר. את הביקור שם ניתן לשלב עם ירידה לגנים התחתונים (יש מעלית) ושיט מסביב לערי הנמל הים תיכוניות.

וכמובן לא נשכח את חיי הלילה של האי. לא מדובר אומנם בסצנות המועדונים המרטיטות של ערי אירופה, אך בהחלט בפתרון זול ומהנה לשעות הלילה. ולמי שמעוניין – כן – במלטה פועלים מספר בתי קזינו מסביב לשעות 7/24 המציעים משחקי רולטה, בלאק ג'ק וגם חדרי פוקר למשחקי מזומן וטורנירים מדי יום.

לאנשים שמגיעים לצורך נסיעת עסקים בהחלט מומלץ להקדיש עוד יום או יומיים להתרשמות מאתריו המרהיבים של האי וספיגת התרבות הים תיכונית הייחודית הזו – אלו בהחלט יכולים להספיק למי שנמצא תחת לו"ז צפוף.


הכותב היה אורח של לשכת התיירות של מלטה.

הכתבה מופיעה בגיליון מאי 2020 של פורבס ישראל. לרכישת הגיליון לחצו כאן

צילום התמונה הראשית: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.