Forbes Israel Logo

כך עקפה מיקרוסופט את אפל והפכה לחברה בעלת השווי הגבוה בעולם

בתחילת 2016, שנתיים אחרי שנכנס לתפקידו כמנכ"ל מיקרוסופט, נזקק סאטיה נאדלה לעצה מאחד העובדים החדשים ביותר שלו, שותף מייסד של אפליקציה שמיקרוסופט בדיוק רכשה. נאדלה היה קרוב להשלמת רכישת לינקדאין תמורת 27 מיליארד דולר, אבל הוא רצה לדבר על חברה אחרת בה חשק: GitHub. "אנחנו יכולים לעשות את זה?", שאל נאדלה את המנהל. "האם הרווחנו כבר את האמון הציבורי?".

הכתבה מופיעה בגיליון דצמבר 2018 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

בזמנו התשובה היתה שלילית. GitHub היתה "הברזייה הווירטואלית" של מפתחי התוכנה באשר הם, אתר שבו נפגשו מיליוני מתכנתים לדבר על עבודה ולחלוק את הקוד שלהם, מעבר לגבולות הארגונים הספציפיים שבהם עבדו. מיקרוסופט זכתה במוניטין שלה בשנות ה־90 כהפך המוחלט – חברת תוכנה מנותקת, צרת אופקים, מתבודדת ותוקפנית, ו־ GitHub נתפסה כמי שאין לה שום רצון להיות חלק מזה. אבל אחרי שב־ GitHubצפו בנאדלה מנהל את הענקית במשך שנתיים, הם החליטו על צעד מפתיע והעדיפו את מיקרוסופט על פני גוגל בתור החברה שתזכה לרכוש אותם. העסקה יצאה אל הפועל בתחילת דצמבר.

נאדלה. יצר שינוי עמוק בתרבות הארגונית | צילומים: מיקרוסופט

זה היה הניצחון האחרון של נאדלה, 51, שמתנער מההיסטוריה הלא רחוקה של מיקרוסופט ומנסה להחזיר אותה לימי הזוהר שלה, תחת השותף המייסד ביל גייטס. "ביל לימד אותי, 'על כל דולר שאנחנו עושים, יש חמישה, עשרה דולרים בחוץ'", אומר נאדלה בראיון המגזיני הראשון שלו מאז נסגרה העסקה של GitHub תמורת 7.5 מיליארד דולר.

אפשר למצוא סימנים להתקדמות של נאדלה בכל מקום. החל בעוזר אישי וירטואלי של מיקרוסופט שמשתלב באלכסה של אמזון, דרך שותפות שהולכת ומעמיקה עם סמסונג ובעיקר, הקריטי ביותר, הדוחות הכספיים של החברה. ההכנסות, 110 מיליארד דולר, צומחות באחוזים דו־ספרתיים אחרי ירידה לאורך רוב העשור האחרון, בין היתר, בזכות הגבייה המסיבית – והרווחית – לשירותים בענן שהחברה בנתה סביב אופיס ו־Azure, המתחרה של מיקרוסופט לענן האימתני של אמזון.

הרווחים עומדים על 16.6 מיליארד דולר, שחלק גדול מהם מיוחסים ל־Azure, שצומחת ב־91% מדי שנה, עם חוזים רב־שנתיים שרק מתחילים לעבות את השורה התחתונה. מיקרוסופט סיימה את חודש נובמבר כחברה עם השווי הגבוה ביותר בעולם, תוך שהיא מאפילה על אפל ואמזון. הקונצנזוס בקרב האנליסטים הוא, שהחברה תגיע לטריליון דולר בשלב כלשהו בשנה הקרובה.

חלק גדול מהקרדיט מגיע לנאדלה, שבילה כמעט את כל חייו המקצועיים במיקרוסופט וקיבל את המושכות מסטיב באלמר ב־2014. כמעט מיד עם כניסתו לתפקיד התחיל נאדלה לפרק קירות. המהנדס לשעבר אומר שהוא ריכז את החברה סביב רעיון פשוט: "צמיחה הוגנת". "אנשים סוף סוף מתחילים להגיד, 'זה לא רק הרווח שאתה יוצר לעצמך, אלא מה המצב של העולם סביבך?'", אומר נאדלה. "אלה המקומות שבהם אני מרגיש שאנחנו במיטבנו".

סוף למלחמות

נאדלה סימן את הכיוון שאליו הוא הולך בעזרת אייפון. שבועות ספורים אחרי שנכנס לתפקידו כמנכ"ל, פתחו את שירותי הענן של מיקרוסופט, Azure, כדי להקל על מפתחים ליצור אפליקציות ל־iOS. בשנה שאחרי השתמש נאדלה באייפון על במה, במהלך אירוע – מעשה שנראה הזוי עבור חברה שמנסה לשווק ללא הצלחה את הווינדוס־פון שלה מאז 2010 ושרפה יותר מ־7 מיליארד דולר ב־2014, כשרכשה את חטיבת המובייל של נוקיה בניסיונות לתמוך בו. כשנאדלה נכנס לתפקיד, הוא ביטל את העסק כולו והעביר אותו לטור ההפסדים הארגוני.

מאחורי הקלעים נאדלה התחיל לעבוד על התרבות הארגונית הלוחמנית של מיקרוסופט, שבמסגרתה מתייחסים לאויבים כאילו "אנחנו נמצאים במלחמה", כפי שניסח את זה מנהל לשעבר באורקל. מיקרוסופט, עם אובססיה נוסטלגית לפרה החולבת שלה, מערכת ההפעלה ווינדוס, נתפסה לא מוכנה עם המעבר לענן (שמודגם היטב על ידי Amazon Web Services) ועסקים שהציעו מינויים לתוכנות כמו Salesforce.

נאדלה, שהיגר מהודו לאמריקה ב־1988, היה מי שהוביל את לידת עסקי הענן, לפני שקיבל על עצמו את התפקיד הבכיר ביותר בחברה. מהר מאוד הוא גייס מובילים חדשים וריסק את החסמים בין מיקרוסופט ובין יריבת הקוד הפתוח, לינוקס, שכונתה "סרטן" על ידי קודמו התוקפני, באלמר. נאדלה וסקוט גותרי, הבוס החדש של הענן, קידמו בברכה את לינוקס לתוך מערכת ה־IT של Azure, שם היא משמשת כעת כמחצית מכל מערכות ההפעלה שפועלות על הענן של מיקרוסופט. "כשהגענו להצלחה שלנו, הגיע גם ההיבריס הקלאסי, היינו בתחושה שאנחנו יודעי־כל", אומר נאדלה. "אני אומר, בואו ניפטר מהמחשבה הזאת".

נשענים על הקיים

כדי להדביק את הפער המסיבי בינה ובין אמזון (שירותי הענן של אמזון מכניסים 27 מיליארד דולר בשנה, בהשוואה לקצב המוערך של 10 מיליארד ל־Azure ו־3 מיליארד לגוגל), מיקרוסופט פנתה לשותפות שלה. אנשי המכירות שלה מקבלים תגמול עכשיו, כשעסקה עם שותפה משמעותית של מיקרוסופט מובילה לפעילות רבה יותר בענן של מיקרוסופט. וחברות שעובדות עם Azure מגלות שהן מוזמנות לעסקאות של מיליון דולר. "כולנו היינו המומים שהם עושים את זה", אומר בוב מוליה, מנכ"ל מחסן הדאטה ויצרן התוכנה Snowflake, שעזב את מיקרוסופט בימיו של באלמר. "סאטיה מזהה שזה עולם מוכוון שירותים".

סטארבקס, שמשתמשת במיקרוסופט לאפליקציית ההזמנות שלה, שלחה תריסר מהנדסי תוכנה להקאתון הגדול בעולם למוזמנים בלבד, שמארחת מיקרוסופט – רעיון נוסף ששייך לעידן של נאדלה. "זאת גישה שונה מהגישה המסורתית של חברת תוכנה", אומרת גרי מרטין־פליקינגר, סמנכ"ל הטכנולוגיות של סטארבקס.

אבל יש כוכביות שמגיעות עם כל השפע הזה. חלק גדול מההצלחה של מיקרוסופט מגיע מהמעבר של לקוחות קיימים לשירותי הענן ולאופיס 365 המשודרג, מה שמעורר תהייה לגבי האפשרות שהחברה פשוט קוטפת את הפירות הנמוכים והזמינים ביותר, כפי שאומר דן אייבס, אנליסט בחברת ההשקעות הקליפורנית Wedbush. רוחב היריעה של הפורטפוליו של מיקרוסופט, שכולל גיימינג, חיפוש ומכשירים כמו הטאבלט Surface, הוא יתרון משמעותי, ההצלחה עלולה להכשיל אותם פעם נוספת. "הסיכון הוא שהם יחדשו ימיהם כקדם", אומר ריימו לנצ'או, אנליסט בברקליס.

ועכשיו, כש־GitHub מצטרפת לרשימה, אחרי רכישות של היוצר של מיינקראפט (2.5 מיליארד, 2014), ספקית הכלים לבניית אפליקציות Xamarin (400 מיליון דולר, על פי הדיווחים, 2016) ולינקדאין – הצוות של נאדלה צריך להימנע מלחזור להרגלים ישנים כמו חוזים מגבילים וארוכי טווח. האופן שבו החברה תצליח ליצור אינטגרציה בין כל הרכישות שלה – וההיסטוריה מרמזת שזה יהיה מאתגר – יהיה מבחן גם לנאדלה עצמו. כדי לנווט בין כל האתגרים האלה הוא נסמך על החזון הרחב שלו, שלפיו עובדים, לקוחות ושותפים שמחים – אפילו מתכנתים עוקצניים – צריכים להצליח כדי שמיקרוסופט תשגשג. "מוצר מוצלח הוא אחד שמעודד ויוזם הצלחה סביבו", אומר נאדלה.

כדי להצליח נאדלה נשען על מנהיגים חדשים כמו נאט פרידמן, השותף המייסד של Xamarin, שאותו שאל נאדלה לגבי GitHub ב־2016 ואז פנה אליו שינהל את העסק עבור מיקרוסופט אחרי שהעסקה נחתמה. פרידמן, שתפקידו החדש הוא לתקשר את המסר הזה ל־31 מיליון המפתחים ב־GitHub, מנסח את זה ככה: "אנשים נותנים למיקרוסופט ליהנות מהספק".

הכתבה מופיעה בגיליון דצמבר 2018 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.