Forbes Israel Logo

ככה-ככה: הכלכלה הרוסית משתפרת, אבל הרוסים עצמם חשים אי-נחת

מצבה של הכלכלה הרוסית כיום הוא ללא ספק טוב יותר בהשוואה ללפני שנה. אבל, נראה אתכם אומרים את זה לרוסים עצמם. כ-45% מהם מאמינים "שהגרוע מכל עוד לפניהם", למרות התאוששות יפה של 3.1% בצמיחה הכלכלית שלהם ב-12 החודשים שהסתיימו במאי 2017, כך לפי מרכז מחקרי דעת הקהל הרוסי, VTsIOM.

מחירי מזון גבוהים יותר וחסכונות מתדלדלים היו הדאגות הגדולות ביותר שאפיינו את האזרחים הרוסים שנסקרו. זאת ועוד, סוקרי ה-VTsIOM הראו שהודות לתופי המלחמה התמידיים שנשמעים בתקשורת המערבית, והודות לנרטיב של קנוניה רוסית בארצות הברית, החשש מעימות צבאי מול האמריקאים, על סוריה או על אוקראינה, הלך ועלה באופן יציב וברור בסקרים.

החשש הרוסי מפני מלחמה אפיין 20% מהרוסים בפתחו של חודש יוני האחרון, בהשוואה ל-12% בחודש ינואר, עת בחירתו של הנשיא האמריקאי הידידותי דונלד טראמפ לבית הלבן.

סקרי ה-VTsIOM מראים כי החששות הגדולים ביותר הם פנימיים, ובראש הרשימה עומדת הסכנה שההכנסה הממוצעת תצנח.

"המספרים נעשים גרועים יותר ויותר. חששות שנוגעים לרמת ההכנסה, אבטלה וחוסר שביעות רצון פנימי, שבעבר היו מתונים למדי, מראים גם הם דינמיקה שלילית", אומר אולג צ'רנוזוב, הסוקר הראשי של VTsIOM. "האופטימיות של החברה הרוסית לגבי היכולת להתגבר על המשבר ולשמר את היציבות הפוליטית הופכת ללא יציבה", הוא מוסיף.

רוסיה: מרע, לככה-ככה

לאחר שנתיים של שפל שגרמה הירידה במחירי הסחורות, בעיקר הנפט, נראה ש"הדוב חזר אל היער". כמה הוא "חזר"? ביוני עלה הייצור התעשייתי הרוסי ב-3.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. תעשיות הכרייה והחרושת עלו ב-5% וב-3% בהתאמה. שוק הכרייה נתמך על ידי עלייה בשיעור הייצוא של גז טבעי לאירופה, השוק החשוב ביותר של הגז הרוסי.

במרץ האחרון גל מחאות נגד שחיתות שטף את רוסיה | צילום מסך: יוטיוב

למרות מה שמציעים סקרי ה-VTsIOM, הצמיחה בשכר הריאלי עלתה ב-2.9%, בעוד שהגידול במכירות הקמעונאיות הציג התאוששות הדרגתית נוספת של 1.2%, בהשוואה ל-0.7% בחודש מאי. המספרים הנוגעים לשוק הקמעונאי יכולים להיות מטעים, משום שהם לא כוללים את המכירות המקוונות, נתח הולך וגדל בשוק הקמעונאי הרוסי.

הייצור התעשייתי הרוסי התרחב ב-2% במהלך המחצית הראשונה של השנה.

שלא כמו בארצות הברית, איפה שהחוב תמיד מהווה סיבה לדאגה של הממשלה, החוב החיצוני הרוסי נמצא בדעיכה. בשנה שעברה הוא עמד על 519 מיליארד דולר, אבל ב-2017, אם מחירי הנפט יישארו בטווח של 40-45 דולר לחבית, החוב הזר הרוסי יתכווץ לכדי 497 מיליארד דולר – כ-36% מהתמ"ג. באופן כללי זה שיעור מזערי.

רוסיה גם בונה את עתודות המטבע הזר שלה, רשת ביטחון יסודית של כל שוק מתעורר, שנועד למשוך משקיעים זרים אל שווקי המטבע והאג"ח. הבנק המרכזי הרוסי החזיק ב-378 מיליארד דולר ב-2017. שנה קודם, אקטיביסטיים פרו-אוקראיניים ואנטי-רוסיים הריעו לרזרבות המתדלדלות של רוסיה, ורק חיכו לחלוץ את הפקק מהשמפניות כשהבנק החזירי הלך והתקרב לניצול הרובל האחרון שלו. הרזרבות האלו עומדות כעת על כ-400 מיליארד דולר והתחזית אומרת כי הן תעלנה ל-438 מיליארד דולר כל עוד מחירי הנפט יעמדו בשנה הבאה סביב ה-55 דולר לחבית.

הגירעון התקציבי של רוסיה עבר משיעור של 3.4%- מהתמ"ג ב-2016 לכדי תחזית של 2.6%- בלבד, בהתבסס על מחיר נפט של 45 דולר לחבית. אם מחירי הנפט יעלו ל-55 דולר לחבית בשנה הבאה, אז הגירעון התקציבי יעמוד על שיעור של 0.9%- מהתמ"ג בלבד.

רוסיה עדיין מחזיקה בעודף מזומנים בחשבון השוטף שלה בסך כ-22 מיליארד דולר, כך לפי תרחישים שחישב בנק ההשקעות הרוסי Renaissance Capital. הבנק חוזה עלייה בתמ"ג של 1.7%-2% השנה ובשנה הבאה, בהשוואה לתחזיות הנוגעות לשוק כולו שמדברות על צמיחה בתמ"ג של 1.3% השנה ו-2.5% ב-2018.

שוק המניות של רוסיה מצא עצמו בפיגור בעקבות השגשוג של השנה שעברה. סיכון פוליטי וחששות מפני חוק סנקציות חדש שיעבור בסנאט האמריקאי מהווים ללא ספק סיבה לדאגה. גם מחירי הנפט היוו בעיה, כשהם נוטים להכתיב את רמת התיאבון לאגרות החוב הרוסיות.

סקרים כוללניים מרובי-שאלות נוטים לתפוס היטב את המורכבות של רגשותיה של אומה כלפי עצמה, ואת הרגשות של אזרחיה, הסותרים לא פעם. סקרי ה-VTsIOM מראים ללא צל של ספק פסימיות עולה וגוברת, מצד אחד, אבל מן הצד השני – הרוסים גם אומרים שחייהם האישיים ושהמצב במדינה טובים יותר השנה בהשוואה לשנתיים הקודמות.

בחודש יוני, כ-59% מהמשיבים לסקר אמרו שהמצב בחייהם הפרטיים טוב יותר משהיה ב-2015-16, זאת לעומת 38% שאמרו זאת ביוני 2016 ו-46% ביוני 2015. המחוג נע בכיוון הנכון.

בנוגע למצב המדינה כמכלול שלם, רק 34% היו חיוביים, אבל זה הרבה יותר מהתגובה השלילית לשאלה הזו מהשנה שעברה וגם ביחס ל-18% משנת 2015.

אינדקס הציפיות החברתיות של VTsIOM, שמראה עד כמה אופטימיים הרוסים בנוגע לעתיד של ארצם, הוא עדיין שלילי בשנת 2017 (39%-). החדשות הטובות הן שהנתון היה אפילו נמוך יותר ב-2015-16.

במובנים רבים, רוסיה עברה ממצב רע למצב של "ככה-ככה".

אם נניח את הסיכון הפוליטי בצד, לממשלה הרוסית עדיין יש עבודה רבה לעשות בזירה הפנימית על מנת לשלב טוב יותר כמה מאזוריה הפנימיים עם מוסקבה וסנט פטרסבורג, שתיים מהערים העשירות ביותר שלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן