Forbes Israel Logo

כמו סינית בשבילו: צפו במרק צוקרברג נואם במשך 20 דקות במנדרינית שוטפת

מארק צוקרברג כבר הצליח להפתיע את כולם לא פעם בעבר, וכעת הוא עושה זאת שוב. מייסד הרשת החברתית פייסבוק ואחד המיליארדרים הצעירים בעולם עלה בסוף השבוע לנאום בפני סטודנטים באוניברסיטה בבייג'ינג, ולתדהמת הנוכחים נאם במשך 20 דקות שלמות במנדרינית שוטפת. סרטונים שהועלו מאותה הרצאה החלו לצבור תאוצה ברשת האינטרנט, וצוקרברג עצמו מיהר להעלות בעצמו את הסרטון בתוספת כתוביות באנגלית ולצד המשפט "ההרצאה הראשונה שלי בסינית".

צוקרברג החל ללמוד מנדרינית כבר לפני מספר שנים, ובחודש אוקטובר האחרון כבר הוכיח את יכולותיו, כשניהל התכתבות עם גולשים בשפה הסינית (גם אם בסיסית בלבד). בנוסף הוסיף צוקרברג רומן מתח בסינית ל"רשימת הקריאה" החודשית שלו (רשימה אשר הוא מפרסם מדי חודש ובה הספרים אשר הוא מתכוון לקרוא). בעבר הסביר בראיון כי החל ללמוד מנדרינית כדי לתקשר טוב יותר עם הוריה של אשתו, פרסיליה, אשר מתקשים לדבר אנגלית, אך אין ספק כי היכולת המרשימה מוסיפה רבות לתדמיתו הציבורית – ובמיוחד בקרב מקבלי ההחלטות הסינים.

כיום, כידוע, פייסבוק עדיין חסומה לגלישה בשטחי סין באופן גורף, וצוקרברג היה שמח להצליח לחדור סוף סוף לשוק הענק והרווחי כל כך. הרשת החברתית כבר עשתה את צעדיה הראשונים בשוק הסיני בעבר, אך בשנת 2009 החליטו השלטונות במדינה לחסום לחלוטין את הגישה לאתר (כמו גם לרשת טוויטר), לאחר שפעילים חברתיים ופוליטיים עשו בהם שימוש בכדי להפיץ מסרים כנגד המשטר ולארגן הפגנות בעיר אורומקי. מאז, כאמור, הגישה לפייסבוק בסין חסומה לחלוטין – ולרשת הענק נותר רק לחלום על 600 מיליון הגולשים באינטרנט במדינת הענק. בחודש מאי האחרון, אגב, השיקה פייסבוק משרד רשמי בבייג'ינג (אשר מסייע לעסקים מקומיים לפרסם ברשת במדינות זרות), במהלך שרבים מעריכים כי נועד "לתקוע את הרגל בדלת" ולהקל את חזרתה של הרשת למדינה.

צפו: ההרצאה המלאה של מארק צוקרברג במנדרינית 

גם צוקרברג עצמו השקיע לא מעט מאמצים בכדי לשקם את היחסים עם מנהיגי הממשל בסין. במהלך השנים האחרונות הוא קיים מספר נסיעות עבודה מזרחה, במהלכן נפגש עם שורה ארוכה של בכירים בממשל – החל מנשיא סין שי ג'ינפינג, דרך ראשי המשק ועד לראשי אוניברסיטאות ומובילי דעת קהל. באחד מהמפגשים עם ג'ינפינג (אשר נערך דווקא בסיאטל), השניים כבר שוחחו במשך כדקה במנדרינית, וכעת, כאמור, צוקרברג עולה מדרגה.

גם הגולשים, אגב, העריכו כי צוקרברג אכן השתפר למדי ביכולות הדיבור שלו. במגוון פוסטים וציוצים אשר פורסמו בתגובה לסרטון המדובר טענו גולשים המדברים מנדרינית טענו כי צוקרברג "הראה שיפור משמעותי" ביחס ליכולות שהפגין באותה התכתבות עם גולשים, וציינו במיוחד את אוצר המילים שלו, אשר גדל משמעותית. אך גם אם צוקרברג הפתיע את כולם כשנאם במשך 20 דקות במנדרינית שוטפת, בדבר אחד הוא ממשיך לשמור על קו ידוע מראש (ומשעמם במיוחד): גם הפעם הוא עלה לבמה בחולצת ה"טי" האפורה שלו ובמכנסי ג'ינס.

אז האם יכולות הדיבור המרשימות של המיליארדר היהודי אכן יסייעו לו להרשים את בכירי הממשל הסיני ולפתוח בפני פייסבוק את אחד השווקים הגדולים והרווחיים ביותר בעולם? צוקרברג, כאמור, מקווה מאוד כי התשובה לכך תהיה חיובית. במקרה הכי גרוע, הוא יוכל לפחות לנהל שיחה קולחת עם חמיו בארוחה המשפחתית הבאה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.