Forbes Israel Logo

כנגד כל הסיכויים: כך שרדה חברה אחת את כל המהפכות – מימי הרדיו ועד ל"אינטרנט של החפצים"

המאפיין המשמעותי ביותר של העידן הנוכחי הוא כנראה המהירות האדירה בה אנו מאמצים חידושים, טכנולוגיות וטרנדים – וכמובן גם המהירות בה אנו זונחים את אלו הקיימים. אם בעבר "מהפכה" התרחשה במשך זמן ממושך, צעד אחר צעד ובאופן מחושב ואיטי, הרי שכיום, מהפכות מתרחשות בהרף עין. הכוונה אינה להפיכות מדיניות ותפיסות שלטון, אלא למהפכות של ממש בתרבות ובסגנון החיים של כולנו: שינויים שנפרסו בעבר על פני מספר שנים מתרחשים כיום כמעט בין לילה. לנו נותר רק לנסות ולעמוד בקצב ההתרחשויות המטורף.

באופן טבעי, הראשונות להיפגע מהשינויים התכופים בחיינו הן חברות הענק, אשר ביססו את מעמדן בעבר כחברות המובילות במשק. אמנם אין ספק כי אותן חברות שלטו ביד רמה בתחומים השונים אשר הרכיבו את חיינו – אך מרביתן פשוט נכשלו בניסיון להתאים עצמן לשינויים המהירים אשר כופה עליהן המציאות, ו"להמציא את עצמן מחדש" עם הגעתה של טכנולוגיה או מגמה חדשה.

התוצאה, עבורן, היא עגומה במיוחד – שכן מרבית החברות הגדולות בשוק פשוט נעלמות או יורדות מגדולתן. דרך מעניינת במיוחד לבחון זאת היא באמצעות החברות המרכיבות את רשימת 500 החברות העשירות בארה"ב: בשנת 2011, בסך הכל 67 חברות אשר הופיעו ברשימה המקורית משנת 1955 שמרו על זכותן להיכלל ברשימה האקסקלוסיבית. יתר 433 החברות הגדולות בארה"ב התחלפו, כשרבות מהן פשוט נמכרו, התמזגו בחברות מודרניות או פשוט חדלו מלהתקיים. ואם פרק הזמן המדובר (56 שנים) נשמע לכם ארוך במיוחד, הרי זה פשוט בגלל שגם אתם כבר נולדתם לעידן מהפכות הבזק הנוכחי. עד שנות ה-60, לדוגמא, קשה היה למצוא אדם שיאמין כי במהלך פחות מ-60 שנה יכול להתרחש שינוי כה דרסטי בפני המשק האמריקאי.

התחילו עם הרדיו, כיום עם האינטרנט. ומה יבוא בעתיד? | צילום: thinkstock

והמגמה, כך נראה, רק הולכת ומקצינה. בכנס מיוחד אודות צמיחתו של תחום "האינטרנט של החפצים" אשר צפוי להשתלט על חיינו כבר בשנים הקרובות, העריכו מומחים כי למעלה מ-50% החברות אשר יפעלו בתחום בשנת 2017 יהיו קיימות 3 שנים או פחות. הנתון המטורף הזה מלמד בעיקר על דבר אחד: ההמשכיות והניסיון של החברות עצמן פשוט הולך להיעלם מן העולם. העובדים אמנם ישמרו על הניסיון האישי שלהם לאורך שנים של עבודה, אבל הפירמות השונות אשר יובילו את המהפכה הבאה לא יוכלו להתגאות בשנים ארוכות של ניסיון בשוק. נראה כי רבות מהן יתגאו לכל היותר בחודשים ספורים בלבד של פעילות.

למרות השינויים, ההפיכות והסטטיסטיקה, חברת Arrow Electronics הצליחה לעשות את הבלתי יאמן – ולשרוד את כל המהפכות, המגמות, הטרנדים והפיתוחים הטכנולוגיים אשר הפכו את חיינו על פיהם במהלך עשרות השנים האחרונות. החברה, אשר תחגוג בשנה הבאה 85 שנות פעילות, לא רק שרדה לאורך השנים – אלא הצליחה לפעול ולהוביל רבות מאותן מהפכות אשר הגיעו במהלך התקופה: היא הייתה לשם דבר בעסקי מכירות הרדיו, הובילה את מכירות הטרנזיסטורים, הייתה לאימפריה של מכירת מיקרו-מעבדים וכעת, נמצאת בעמדת זינוק מצוינת לקראת עידן "האינטרנט של הדברים".

מ"ימי הרדיו" ל"אינטרנט של הדברים"

החברה החלה את דרכה בשנת 1935 כחנות משפחתית, כשמורי גולדברג החליט לנצל את הטרנד הגדול של אותה התקופה: הרדיו. הוא פתח חנות קטנה, בה מכר בעיקר מכשירים יד שנייה משופצים וחלקי חילוף שונים, אך כבר בשנת 1940 הוא הכניס מספיק כסף כדי להתחיל לסחור במכשירי רדיו חדשים ונוצצים. העסק המשיך לצמוח, וככל שחלפו השנים גולדברג הרוויח עוד ועוד לקוחות – ועוד כסף.

אך ממש באותם ימים החלה כבר להתגלגל המהפכה הבאה – אשר הוציאה את מכשירי הרדיו הענקיים מהסלון, ושינתה לחלוטין את אופיו של המכשיר. עד אז, שימש הרדיו כ"מדורת שבט", כשכל המשפחה ישבה יחדיו בסלון והאזינה לאותן התוכניות. אך דווקא המצאת הטרנזיסטור טרפה את הקלפים – וההמונים החלו לנהור אחר המכשירים הקטנים והניידים, אשר איפשרו לכל אחד להאזין לתכנים שלו – והיכן שיחפוץ.

גם הפעם זיהו בחברה את ההזדמנות. בעוד כל חברות הענק ורשתות האלקטרוניקה החלו להשקיע סכומי עתק על מחלקות הנדסה ופיתוח, ב- Arrow Electronics קיבלו החלטה פשוטה – אך יעילה מאוד: הם החלו להתמחות בשיווק המוצרים וחלקי החילוף, וכשההמונים נהרו אחר רכיבים אלקטרוניים לטרנזיסטורים, הם ידעו איפה למצוא אותם.

בחברה לא נחו על זרי הדפנה, והמשיכו לתור אחר הפיתוח הבא אשר יביא עמו הזדמנות חדשה לשינוי פני החברה. באופן לא פחות ממדהים, הם היו מהראשונים לזהות את עליית טרנד המיקרו-מעבדים, שבהמשך פותחו לכדי שבבים פצפונים על ידי חברת אינטל. עוד בטרם החלו באינטל להצמיד מעגלים חשמליים באמצעות פיסות סיליקון מזעריות, במעבדות Arrow Electronics הניחו את היסודות לעבודת המחקר אשר תוביל לכך. הם אפילו החלו למכור את השבבים שלהם לחברות וליחידים, והכניסו עשרות מיליוני דולרים במהלך התקופה.

וגם כיום, בחברה לא מסתפקים במאות מיליוני הדולרים אשר הם מכניסים. כבר לפני 3 שנים בחברה החליטו לסמן את היעד הבא – ובחרו ב"אינטרנט של החפצים". כיום זו נראית כבחירה מובנת מאליה, אך באותן שנים היו שפיקפקו בה. כעת כבר ברור כי ההחלטה המוקדמת של ראשי החברה מציבה אותה בעמדת זינוק מצוינת לקראת המשך הפעילות והמאבק על השליטה בתחום המתעורר. אתם יכולים להיות בטוחים כי בחברה כבר מתחילים לחשוב גם על התחום שיבוא לאחר מכן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.