Forbes Israel Logo

כשהביטקוין יכבה את האור: כמה חשמל מבזבז ייצור המטבעות הקריפטוגרפיים?

כמה שנים בלבד אחרי מהפכת כריית המטבעות הדיגיטליים, כריית ביטקוין צורכת כ־20 אלף ג'יגה־וואט לשעה מדי שנה. זה בערך 0.1% מהצריכה העולמית, כמות זהה לצריכה השנתית של אירלנד. האשמים העיקריים הם כלי הכרייה של הביטקוין, כמו ה־Antminer S9, מעבד שלא עושה דבר חוץ מלחשב אלגוריתמים במטרה ליצור עוד ועוד חוליות בשרשרת הבלוקצ'יין ועל הדרך ליצור מטבעות חדשים. Antminer דורש 1.5 קילו־וואט לשעה, מספיק כדי להפעיל שני מקררים וטלוויזיה עם מסך שטוח. אם תפעילו אותו 24/7 במשך שנה, הוא ייצר בערך 0.85 ביטקוינים, בעלות של כ־15 אלף קילו־וואט לשעה.

כתלות במחיר החשמל במקום מגוריכם, זה יעלה בין 600 דולר ל־1,800 דולר. אפילו עם הצניחה האחרונה של הביטקוין אל מתחת ל־10,000 דולר, עדיין אפשר להרוויח פה כסף, בהנחה שאתם יכולים להשיג את מכונות הכרייה שלכם במחיר טוב. וולמארט מוכרת את ה־ Antminerב־8,200 דולר, למשל.

אבל מה יקרה אם בועת הביטקוין תמשיך להתנפח? כמה רואי שחורות דואגים שהביטקוין יצרוך את כל ייצור החשמל העולמי עד 2020. האם זה חשש מציאותי?

כמו מריחואנה

האנליסטים מייקל ווינסטיין וקאהן ניוגן והצוות שלהם בקרדיט סוויס בחנו את העניין, ובתקציר המחקר שפרסמו סיכמו, שהחשש מכך שכריית מטבעות דיגיטליים תעמיס על רשת החשמל העולמית מוגזם ונופח מעבר לכל פרופורציה. לשם התחלה, הם משווים בין צריכת 20 אלף הג'יגה־וואט שעה בשנה של הביטקוין כיום עם 4.3 מיליון הג'יגה־וואט שעה בשנה שבשימוש בארצות הברית (ו־6 מיליון בסין). האנליסטים הניחו שאם מחיר הביטקוין יאמיר ל־50 אלף דולר, הכורים יגבירו את מאמצי הכרייה שלהם עד שיגיעו למצב שבו יצרכו יותר מ־350 אלף ג'יגה־וואט לשעה, ועדיין – זה יהיה פחות משני אחוזים מהשימוש העולמי בחשמל. הצוות חישב את מחיר הביטקוין הדרוש כדי לגרום לכורי המטבע לצרוך את כל החשמל בעולם – המספר: 1.1 מיליון דולר למטבע יחיד.

אבל כל זה מתבסס על הטכנולוגיה הקיימת. כריית המטבעות הקריפטוגרפיים מתפתחת, והטכנולוגיה, בהתאם, תהפוך יעילה יותר. האלגוריתמים הקיימים כרגע מורכבים יתר על המידה. למטבעות חדשים יש אלגוריתמים פשוטים יותר. את'ריום, למשל, קל יותר לעיבוד, ולכן גם צריכת האנרגיה נמוכה יותר.


כריית המטבעות מתפתחת וצריכת האנרגיה יורדת | צילום: shutterstock

צריך גם לקחת בחשבון שכרייה קריפטוגרפית תיהנה מיתרון הגודל, בדיוק כמו סרברים ברשת. משנת 2000 ועד 2010 האנרגיה שנצרכה על ידי מרכזי מידע זינקה מ־20 אלף ג'יגה־וואט שעה לכמעט 70 אלף. בקצב הזה לא היה לוקח לאינטרנט הרבה זמן לגזול מהאנושות את כל צריכת החשמל שלה. אך מרכזי המידע התפתחו בהתאם לצורך – הם התרחבו בגודלם והפכו יעילים יותר מבחינה אנרגטית. צריכת החשמל של חוות סרברים בקושי צמחה מאז 2010, אף שמספר הסרברים גדל פי שישה. לפי המדעים במעבדת לורנס ברקלי, התעשייה בדרכה לשפר את היעילות האנרגטית ב־45% עד 2020, כשענקיות, כמו גוגל, אמזון ופייסבוק, מובילות את המהלך.

ההערכות המוגזמות לא צצו רק בתחום הכרייה הקרפיטוגרפית. נבואות זעם דומות נשמעו גם בהקשר של שימוש חורג בחשמל מצד תעשיית המריחואנה המתפתחת. גם במקרה הזה, כאמור, המצב התברר כחמור הרבה פחות. ספקיות חשמל בקולורדו, קליפורניה, וושינגטון ואורגון חזו בעלייה של פחות משני אחוזים בצריכת החשמל המקושרת לגידול מריחואנה, לפי הנתונים שבידי הצוות של קרדיט סוויס. חברת הגז והחשמל פסיפיק אפילו נתנה הנחה על החשמל למגדלים שמשתמשים בנורות לד, כדרך להודות להם על צריכה נמוכה של חשמל לצורכי תאורה.

ויש גם האפקט החלופי. מערכות תשלומים שמבוססות על בלוקצ'יין וקריפטוגרפיה יחליפו, בסופו של דבר, את מוסדות כרטיסי האשראי הקלים לפריצה, שבעצמם משתמשים במרכזי מידע עצומים. איפה שהוא בשוליים, מטבעות הקריפטוגרפיה כנראה יפחיתו את הדרישה לנכסים מורכבים לכרייה, כמו זהב, שמגיעים לעלות כרייה של כמעט 900 דולר לאונקייה, לפי S&P Global.

המהפכה האמיתית

לטווח הארוך, טוענים בקרדיט סוויס, פריצת הדרך הטכנולוגית שבאמת תשפיע על צריכת החשמל העולמית היא הרכבים החשמליים. אם בשנת 2040, כלי הרכב החשמליים יהיו כשליש מנתח השוק של המכוניות החדשות, העולם יידרש לתוספת ייצור של 2.4 מיליון ג'יגה־וואט שעה. אבל גם פה החישובים מתבססים על הטכנולוגיה הקיימת. לאחר 25 שנים של שיפורים, סוללות הליתיום עוד צפויות להשתפר.

הטכנולוגיה תמיד יודעת להביס את הסקפטים. רק לפני כמה חודשים כינה ג'יימי דיימון, המנכ"ל של ג'יי.פי מורגן, את הביטקוין "טפשי" ו"הונאה". בשבוע שעבר הוא התחרט באופן פומבי על ההערות האלה ואמר, "הבלוקצ'יין הזה אמיתי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.