Forbes Israel Logo

לא להתרגש: מדוע החשש שסין תיטוש את הדולר מוגזם גם הפעם?

הדיווחים בתקשורת הזרה ביום רביעי האחרון, לפיהם סין שוקלת "להאט או להשהות" את פעילות רכישות האג"ח הממשלתי האמריקאי שלה, גרמו, על פי דיווחים אחרים, לעלייה חדה בתשואות האג"ח שרשמו משקיעים שדאגו כי יתכן שהבנק העממי של סין (PBOC), המחזיק הזר הגדול ביותר בעולם של אגרות חוב אמריקאיות, מוכן למצוא לו נכסים אחרים להחזיק. "דיווחים", בגלל שסין מיהרה מיד להכחיש את השמועות בתור "פייק ניוז", ו-"על פי הדיווחים" מפני שלא נרשמה עלייה חדה בתשואות, מעבר לתנודות היומיות הרגילות.

בעוד שזה נכון לומר כי תשואות האג"ח זינקו לשיא גובהן בתשעת החודשים האחרונים, הזינוק בן 4 נקודות הבסיס שנרשם בין-ליל, ב-10 בינואר, היה זהה לחלוטין לעלייה בת 4 נקודות הבסיס שנרשמה ב-9 בינואר, כשעדיין לא יצאה כל חדשה בנושא זה מסין. הדברים האלו קורים. זו אפילו לא תנודתיות. אלה רק רעשי רקע נורמליים.

ובכל זאת, אין משמעות הדבר שסין לא תמכור אגרות חוב אמריקאיות. עתודות המטבע הזר של סין הצטמצמו בכ-טריליון דולר מאז 2014 (למרות שדווקא לאורך 2017 הן רשמו עלייה מתונה). מכיוון שסין כמעט בוודאות מחזיקה את רוב העתודות שלה בדולר אמריקאי, היא כנראה מכרה מאות מיליארדי דולרים בשנים האחרונות. באופן מרשים, התשואות על האג"ח כמעט ולא זזו, בעוד ששער החליפין המשוקלל של הדולר הסחיר עלה גם עלה.

המחזיקה הגדולה בעולם של אג"ח אמריקאי היא סין | צילום: Shutterstock

הגיע הזמן לזנוח כבר את הרעיון שסין יכולה איכשהו להרוס את כלכלת ארצות הברית, או להפיל את הממשל האמריקאי, על ידי כך שתמכור את עתודות הדולר שלה. למעשה, הגיע הזמן לזנוח את הרעיון שהדומיננטיות של הדולר בשווקים נמצאת תחת איום כלשהו. חלקן של יתרות מטבע החוץ המוצהרות בעולם המוחזקות בדולרים אמריקאים יציב באופן יוצא דופן, סביב כ-65%, כבר יותר מ-12 שנה. אם כבר, זה היורו שסובל ככל שמדינות מגוונות את יתרות המטבע הזר שלהן במטבעות חדשים, כמו הרנמינבי הסיני, על חשבון הדולר.

השליטה העולמית של הדולר האמריקאי חוזרת עד לימי מלחמת העולם הראשונה. לאורך השנים נרשמו אמנם עליות וירידות במעמדו, אך לא קמו לו אתגרים רציניים. בשנות ה-70 המאוחרות פרשנים סברו שהדויטש-מארק הגרמני יחליף את הדולר. בשנות ה-80 היה זה היאן היפני, ובסביבות שנות ה-2000 היורו. כעת זה היואן הסיני. לאורך כל התקופות הללו, הדולר נשאר בצמרת.

כל עוד לסין יש עתודות מטבע, היא תשמור אותן בעיקר בדולרים. למנהיגים הסיניים יש ביטחון מועט מאוד ביורו, ועוד פחות מכך ביאן. הם בהחלט לא מתכוונים להחזיק רופי הודי או רובל רוסי. יש גבול לכמות הפאונד הבריטי והפרנק השווייצרי הזמינים בשוק, ובכל מקרה, הדולר הוא המטבע המקובל בכל אסיה. אפילו ב"בנק ההשקעות בתשתיות אסיה", שמובל בידי סין, החשבונות ומחירי החוב מנוסחים במונחים דולריים.

כך שבפעם הבאה שאתם רואים דיווח מבהיל על כך שסין "זורקת" את הדולר, פשוט תתעלמו ממנו. כשסין בונה לעצמה עתודות מטבע, היא קונה דולרים, וכשהיא מבזבזת כספי רזרבה, היא מוכרת דולרים. אבל בין אם מדובר בקנייה ובין אם במכירה, המטבע שמשנה יותר מהכל בסין יהיה תמיד הדולר האמריקאי. וזו תחזית שלדעתי אתם כן יכולים ללכת איתה לבנק – כל בנק בסין.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.