Forbes Israel Logo

לא סומכות על טראמפ: וייטנאם מתקרבת ליריבה סין בצעד מפתיע

לפני פחות משנה וייטנאם היתה תלויה בתמיכת ארה"ב כדי לבנות הגנה מפני סין. לווייטנאם וסין יש ויכוחים על אדמה במשך עשורים. כעת השכנות האסייתיות מתווכחות על רוב השטח הימי שקרוב לחופיהן, כאשר סין לוקחת יותר שליטה ככלכלה השנייה בגודלה בעולם והשלישית מבחינת כוח צבאי. נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, אשר קיווה כנראה לרסן את סין, הסיר איסור בן עשורים על מכירות צבאיות לווייטנאם בשנה שעברה, ומ-2014 עד 2016 הממשלה שלו הוציאה 46 מיליון דולר על שדרוג הצבא הווייטנאמי.

נשיא ארה"ב הנוכחי, דונלד טראמפ, לא הלך בעקבות מדיניות חימוש וייטנאם הזו, ובחודש שעבר הוא דחף את ארה"ב מחוץ להסכם הסחר של השותפות הטרנס פסיפית, שהיה אמור להוות יתרון לווייטנאם כיצואנית מרכזית. הממשלה של טראמפ שלחה נושאת מטוסים אמריקאית לים סין הדרומי לפני כשבוע – בדיוק למקום הנתון תחת ויכוח בין וייטנאם לסין. לארה"ב אין טענה לזכות על 3.5 מיליון ק"מ של נתיבי שילוח, דלק ועוד. המדיה הסינית קרא לצעד של נושאת המטוסים "איום צבאי".

וייטנאם לא מרוצה מהמצב הזה גם כן. לא ברור כיצד יפעל טראמפ, ולכן כעת וייטנאם משנה כיוון ומתקרבת לסין, לפי גורמים פוליטיים באסיה. סין רוצה לשוחח אחת על אחת עם כל ארבע המדינות הדרום מזרח אסייתיות שמתחרות על זכויותיהן בים. זו הדרך שלה לפייס מדינות לאחר שהפסידה בפסק דין של בוררות עולמית ביולי. פסק הדין אומר שאין לסין בסיס חוקי לטעון לזכותה על 95% מהים, אשר מתפרש מדרום מערב טאיוואן ועד לסינגפור. הסחר בין וייטנאם וסין היה בהיקף של 66 מיליארד דולר ב-2015, מה שבנה את אחד מיחסי הייבוא-ייצוא הגדולים ביותר של וייטנאם, בעודה מקווה להצמיח את הכלכלה על ייצור עם ערך מוסף.

האנוי עדיין דובקת בטענותיה לזכויות על שרשרת איי סארטלי ופראסל בים. וייטנאמים רבים מתרעמים על סין בשל תביעתה מחדש על אדמה בשטחים האלו והקמת נוכחות צבאית, אשר אנליסטים אומרים כי האנוי תמשיך לנסות להתנגד לכך במשך השנים הבאות.

חמש מתוך האחזקות הסיניות בשרשרת פרסל יכולות להחזיק מספר ספינות, לפי דוח עם מידע עדכניים של יוזמת השקיפות הימית האסייתית. מהדוח אף עולה כי ארבע אחרות כוללות נמלים קטנים יותר וחמישית נבנית על אי קטן אחר. חמישה איים תומכים במנחת מסוקים ובסיס הליקופטרים מלא יושב באחד מהם.

כשארה"ב סוגרת את הברז, סין נראית כמו שותפה לא רעה עבור וייטנאם | צילום: fotolia

אבל הממשלה הווייטנאמית רגילה לפעילות סינית בשרשרת האיים. היא שמרה על שקט מאז שהדוח הזה יצא. סין השתלטה על שרשרת פרסל בקרב עם מה שהיה אז דרום וייטנאם ב-1974. האנוי של ימינו ביצעה מעצרים במהלך הפגנה בחודש שעבר, ביום השנה ה-43 לאותה השתלטות.

"ממשלת טראמפ מציגה באופן לא צפוי משתנים חדשים לתוך שיקולי המדיניות של וייטנאם בים סין הדרומי", ציין ג'ונתן ספנגלר, מנהל קבוצת הדין של ים סין הדרומי היושבת בטאיפיי. "הממשלה הווייטנאמית צריכה להבטיח שקובעי המדיניות האמריקאים מבינים באופן ברור את החשיבות של וייטנאם לשימור יציבות אזורית, תוך כדי המשך הבלטת היתרונות הכלכליים ההדדיים בשיחות שלה עם בייג'ינג".

בהשוואה לפקידות האמריקאית שעדיין חדשה, סין מרגישה נוחות צפויה. יש לה שלטון יציב בן מפלגה אחת, כמו וייטנאם. מנהיגים בכירים נפגשו בספטמבר ושוב פעם בחודש שעבר כדי לדבר על שיתוף פעולה ימי. שני הצדדים אף החליפו ביקורים של שרי ההגנה במהלך שלוש השנים האחרונות, לדברי קרל ת'ייר, פרופסור אמריטוס לפוליטיקה באוניברסיטת ניו סאות' וולס באוסטרליה. הם מחויבים להסכם דיג כעת, ושני הצדדים אומרים שחיפוש נפט יוכל להגיע בעתיד.

זה יהיה שינוי עצום מהתאונה הגדולה האחרונה ב-2014, כאשר ספינות וייטנאמיות וסיניות התנגשו אחת בשנייה לאחר שבייג'ינג אישרה למקם אסדת קידוח סינית ליד מפרץ טונקין, בו לשתיים יש אינטרס.

"אני חושב שאי הוודאות הגדולה ביותר עבור וייטנאם היא לא בדיוק מה שסין עושה", סיכם ת'ייר. "זה מה שממשלת טראמפ עושה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן