Forbes Israel Logo

לא עוצר: מאז נקבע ערכו לפני כשבועיים, זינק הונו של פטריק דרהי בעוד מיליארד דולר

שמו של איש העסקים היהודי פטריק דרהי מזוהה בארץ בעיקר עם חברת הוט, לאחר שרכש את השליטה בה ב־2009 באמצעות אלטיס, קבוצת התקשורת שבבעלותו. מאז הקפיד להתרחק מעין התקשורת ומיעט להתראיין. באפריל האחרון שב לכותרות כאשר טלטל את שוק התקשורת הצרפתי עם זכייתו במכרז למכירת חברת הסלולר SFR, השנייה בגודלה במדינה, שעליה שילם כ־23 מיליארד דולר במזומן לויוונדי הצרפתית.

דרהי מתכוון למזג בין SFR ל־Numricable, שבה הוא מחזיק בכ־30% באמצעות אלטיס, ולהעניק לויוונדי – כחלק מן התשלום – כ־20% ממנה. העסקה הפכה את דרהי, המחזיק בחברות כבלים וטלוויזיה ברחבי העולם, לשחקן מרכזי בשוק התקשורת הצרפתי, ובייחוד בתחום הסלולר. אלטיס, שהוקמה ב־2002, היא כיום אחת מקבוצות התקשורת המובילות באירופה.

לרכישת מגזין "הרופאים הטובים בישראל" חייגו 077-5273355

לכל הכתבות והעדכונים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אך נראה שלדרהי זה לא מספיק, והוא נחוש להשתלט על שוק הטלקום בצרפת: לאחרונה פורסם כי Numricable נמצאת בעיצומו של גיבוש עסקת ענק נוספת בשוק התקשורת הצרפתי. הפעם מדובר בשלוחת המובייל של וירג'ין, ששווייה מוערך ב־444 מיליון דולר. אם העסקה תבשיל, היא תוסיף לאלטיס עוד כ־2 מיליון מנויים שיקרבו אותה לכיבוש שוק התקשורת במדינה.

לאחר השלמת עסקת SFR, אמר דרהי כי יש לו תוכניות התרחבות בכל מדינה שהוא פועל בה, כולל ישראל, שבה הוא רואה את סלקום ופרטנר, שנחלשו בשנים האחרונות כרכישות פוטנציאליות.


דרהי. ישתלט בעתיד גם על סלקום ופרטנר? | צילום: רויטרס

בתחילת פברואר השלים דרהי בבורסת יורונקסט באמסטרדם את הנפקתה הראשונית של אלטיס. החברה, ש־40% מהכנסותיה מגיעות מצרפת וכ־27% מישראל, הונפקה לפי שווי של 28.25 יורו למניה, מה שהעמיד את שוויה על כ־5.7 מיליארד יורו. דרהי, שמכר לציבור כ־25% ממניות החברה, גייס בהנפקה כ־1.8 מיליארד דולר, מהם שלשל לכיסו כ־760 מיליון דולר וכמיליארד דולר לחברה.

זינוק בעלייה

ההכנסות מההנפקה הכניסו את דרהי בפעם הראשונה לרשימת עשירי העולם של פורבס ארה"ב, שהתפרסמה באפריל האחרון, היישר למקום ה־215, עם הון מוערך של כ־6.3 מיליארד דולר. אולם דרהי בהחלט לא עצר: מניית אלטיס זינקה ביותר מ־67% בשלושה חודשים ונסחרת כיום במחיר של כ־50 דולר למניה. שוויה של החברה זינק בהתאמה ואיתה גם הונו של דרהי, שמוערך נכון להיום ביותר מ־11 מיליארד דולר, מה שמיקם אותו מיד בראש רשימת הישראלים העשירים ביותר.

לעומת מהלך ההנפקה של אלטיס, בזירה המקומית ביצע דרהי מהלך הפוך כאשר רכש בסוף 2012 את כלל מניות חברת הוט מהציבור והפך אותה לחברה פרטית שאינה נסחרת עוד בבורסה. זה היה למעשה מהלך ההשתלטות האחרון שלו על החברה, שאת הזכויות עליה החל לרכוש במאי 2009, אז קנה כ־15% ממניות חברת הכבלים מידי בנק לאומי תמורת כ־380 מיליון שקל. במהלך החודשים הבאים המשיך לאסוף נתחים נוספים ממניות החברה, שאותם רכש מידי בנק דיסקונט (1.9%), מהבנק הבינלאומי (2.5%) ומהציבור – עד שבסוף השנה קיבל לידיו את השליטה בחברה לאחר שרכש 12% נוספים מידי יצחק תשובה.

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

כחודש לאחר מכן רכש דרהי גם את חברת מירס מידי מוטורולה תמורת 170 מיליון דולר ובהמשך מיזג אותה עם הוט. ביוני 2011 רכש עוד 13.2% ממניות הוט מידיעות אחרונות, הגדיל את אחזקתו ל־66%, וכאמור, בסוף 2012 סיים את ההשתלטות עליה. בשנים אלה הפך את הוט מחברה שסועה בעלת בעלי בית רבים ונטולת כיוון למכונה משומנת שיודעת גם לייצר רווחים. ברבעון הראשון של 2014 זינקו רווחי הוט ב־150% והסתכמו ב־43 מיליון שקל. הוצאותיה התפעוליות צומצמו במקביל ב־23% ומספר לקוחותיה הגיע לכ־850 אלף.

דרהי נולד בקזבלנקה שבמרוקו להורים יהודים, מורים למתמטיקה, ובגיל 15 היגר לצרפת, שם סיים תואר בהנדסה במוסד האקדמי היוקרתי אקול פוליטכניק בפריז. בתחילת דרכו עבד בחברת פיליפס, שם התמקד במחקר ומאוחר יותר בשיווק. ב־1994 הקים חברה עצמאית והחל בסדרה של עסקאות קנייה ומכירה מוצלחות של חברות תקשורת וכבלים בצרפת. ב־1998 החל לרכוש חברות במדינות נוספות באירופה ובעולם, ביניהן לוקסמבורג, שוויץ, בלגיה, הולנד, פורטוגל, וכן מדינות בדרום אמריקה ובאפריקה.

את כניסתו לשוק המקומי ביצע ב־2009 בעזרת עוזרו האישי מיכאל גולן, ששימש כנציגו בארץ ואף כעוזר למנכ"ל הוט. בהמשך התהפכו היוצרות וגולן הפך לאויבו העסקי, לאחר שהקים את גולן טלקום, המתחרה בהוט מובייל כספקית סלולר. כיום גר דרהי בן ה־50 בז'נבה שבשוויץ עם אשתו וארבעת ילדיו, ובבעלותו דירה בפרויקט רוטשילד 1 בתל אביב.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.