Forbes Israel Logo

לא רק בישראל: הצעד הקרייריסטי החכם הוא לעבור לעבוד בחו"ל

שנתיים לאחר שסיימתי את לימודיי בקולג', מצאתי את עצמי עובדת בתחום הקמעונות בניו יורק ומרחמת על עצמי לגמרי. איך אני – עם ממוצע הציונים הכמעט-מושלם שלי, עם אותות ההצטיינות ועם החברות במועדון היוקרה האקדמי Phi Beta Kappa – מוכרת בסופו של דבר אייפונים?

אולם בעוד שבזמנו זה היה מצער, מצבי לאחר הלימודים למעשה הוביל אותי במסלול לא קונבנציונלי אשר הראה לי את אחד הדברים הכי טובים שאתם יכולים לעשות למען הקריירה שלכם: לעבוד בארץ אחרת.

במרוצת התקופה שבה עבדתי כאשת מכירות בינונית, החלטתי שצעד הקריירה הבא שלי יהיה עבודה בארגון המשתמש בטכנולוגיה כדי להשיג שינוי חברתי. לאחר ששוחחתי עם חברים ועם אנשי הקשר שלי במקצוע, יצרו קשר ביני לבין ארגון במקסיקו סיטי שהציע לי תקופת התמחות. 

"מקסיקו סיטי"? חשבתי. "זה לא מסוכן?" אולם נזקקתי נואשות למקום מפלט, אז ארזתי את הדברים שלי ועברתי.

זו התגלתה כהחלטה הטובה ביותר שקיבלתי מעודי. חודש לאחר שהגעתי הוצעה לי משרה מלאה, וההתמחות הזמנית שלי הפכה ליותר משלוש שנים – שעדיין נמשכות! – של צמיחה אישית ומקצועית מלהיבה (אם כי יש להודות שלעיתים קרובות גם סוערת). להלן כמה סיבות לכך שעבודה בחו"ל יכולה להיות אופציה מעולה, במיוחד אם אתם בתחילת הקריירה שלכם.


צילום: Shutterstock

אתם תלמדו להיות סתגלנים

כל מדינה מתנהלת על פי מערכות שונות של ערכים, מניירות ומנהגים במקום העבודה – וכשאתם מתחילים לעבוד במקום חדש, אתם צריכים להסתגל במהירות. למשל, האמריקאים נוטים להעריך הגעה לעניין בזמן שיחות, למען היעילות. במקסיקו, למדתי עד מהרה שהתנהלות ישירה עם עמיתים לעיתים קרובות נתפסת כגסות ואפילו כהתנשאות. וזה לא יביא אתכם רחוק אם עליכם לשתף פעולה עם מישהו. למעשה, הזמן שלוקח ליצירת קשר אישי לפני שמדברים על עסקים – אפילו אם אתם רק צריכים לבקש ממישהו לשלוח לכם קובץ – יכול להיות כאן ממושך מאוד.

בעוד שהצורך לשנות את סגנון העבודה שלכם בצורה כה דרסטית יכול להיות מתסכל, ההסתגלות למוסכמות חדשות מלמדת אתכם להיות גמישים יותר, זריזים יותר ורחומים יותר. זה הופך אתכם רגישים יותר לאופן שבו אנשים אחרים מגיבים אליכם בסביבה מקצועית, וגורם לכם לתקשר טוב יותר מכל הבחינות. כאשר אתם חוזרים לארצכם, תהיו מסוגלים לגלות את הסתגלנות הזו במהלך ריאיונות – וזה יוביל אתכם רחוק בכל עבודה שתהיה לכם.

יהיה לכם סיכוי טוב יותר להגיע לעמדות בכירות יותר במהירות רבה יותר

אתם בוודאי מודעים היטב לכך ששוק העבודה, במיוחד בערים הגדולות, תחרותי מאוד. מצד שני, אם אתם יודעים מהו התחום שבו תרצו לעבוד, ועורכים בדיקה לגבי ארצות אחרות שמציעות הזדמנויות בתחום זה, סביר מאוד שתפתחו את עצמכם לסיכוי גדול הרבה יותר לחטוף לכם את משרת החלומות שלכם, ולקחת על עצמכם אחריות רבה יותר במהירות רבה יותר בארץ אחרת.

למשל, גם במקסיקו וגם בצ'ילה יש ערים עם סצנת היי טק וסטארט אפ מעניינת – אולם חבר'ה צעירים שמחפשים עבודה אינם נוהרים בהמוניהם לערים הללו כמו לסן פרנסיסקו או לניו יורק. העדר התחרות היחסי, בשילוב העובדה שחברות סטארט אפ רבות מאמריקה הלטינית אוהבות את הרעיון שבצוות שלהן יהיה עובד דובר אנגלית כשפת אם ובעל קשרים בינלאומיים, פירושם שטובים סיכוייהם של עובדים מחו"ל שסיימו את הלימודים ומעוניינים לצמוח. מרבית חבריי הגולים במקסיקו (ואני ביניהם) נשכרו ישירות, או התקדמו במהירות, לתפקידים במעמד גבוה בחברות שלהם – תפקידים שהיה לוקח להם שנים רבות להגיע אליהם בארצות המקור שלהם.


צילום: Shutterstock

תהפכו לדוברי שפות (כל עוד לא תסתובבו רק במחיצת גולים אחרים)

יש המון יתרונות אישיים ומקצועיים בדו-שפתיות. למשל, לאנשים שמדברים יותר משפה אחת בדרך כלל משלמים יותר (עד 20%!). כמו כן, דו-שפתיות יכולה לאפשר לכם לעצב חלק מהותי מאסטרטגיית הצמיחה של חברה, בין אם היא מנסה לחדור לשווקים חדשים ברמה הארצית, או להתרחב לארצות נוספות.

ככלל, דו-שפתיות היא מיומנות המקושרת לבעלי הביצועים ולמקבלי השכר המובילים: 31% מהמנהלים דוברים שתי שפות. וקיימות הוכחות לכך שדו-שפתיות הופכת אתכם פיקחים יותר, וגם טובים יותר בפתרון בעיות מורכבות.

כל זאת, כמובן, בהנחה שאתם לא מבלים רק עם גולים! טלו חלק בשיעורי שפה אינטנסיביים, התעקשו לדבר בשפת המקום אפילו כשאנשים מדברים איתכם אנגלית, ואל תוותרו. אני גרועה למדי בשפות, ולמדתי ספרדית שוטפת בתשעה חודשים – אני מתערבת שאתם יכולים לעשות זאת בשישה!

תאמצו לכם רשת קשרים גלובלית

כולנו שומעים פעמים רבות שהעולם הופך יותר ויותר מקושר, ורבים מאיתנו חווים זאת על בסיס יומי באמצעות מדיה חברתית, שיחות ועידה עם עמיתים ברחבי בעולם והרבה נסיעות עסקיות. עבודה בחו"ל מספקת לכם הזדמנות לבנות מערכות יחסים עם אנשים בתחומכם ברמה הבינלאומית, כך שגם אם תחליטו לעבור בחזרה לארצכם, תוכלו להמשיך לטפח את היחסים הללו מרחוק ולשלב אותם בעבודה הבאה שלכם.

לדוגמה, אם הייתי חוזרת לארה"ב, הייתי יכולה למצב את עצמי כמישהי המביאה קשרים עסקיים רבי-ערך וידע ברמה גבוהה על האזור לחברה המבקשת להתרחב אל השוק של אמריקה הלטינית. הייתי יכולה אפילו להקים מודל עסקי המבוסס על התקשרות לשווקים המקסיקני והאמריקאי, תוך שימוש בקשרים שלי בשני המקומות כנקודת פתיחה.

ככל שאנו מזדקנים, כך קשה יותר לעזוב הכול ולעבור לארץ אחרת, אז אני בהחלט תומכת בלקיחת עבודה בחו"ל בשלב מוקדם בקריירה שלכם כדי שתוכלו להרחיב את נקודת ההשקפה שלכם על העולם, לצלול לתוך תרבות אחרת, ולצבור חוויות ומיומנויות שיגרמו לכם לבלוט לעומת מועמדים אחרים לעבודה. ללא ספק גם תצברו כמה זיכרונות מדהימים במהלך הדרך.

– קלואי גריי היא ניו יורקית החיה במקסיקו סיטי, ועומדת בראש מחלקת השיווק בסטארט אפ טכנולוגי. היא מתמחה בשיווק דיגיטלי, בשיווק עבור חברות סטארט אפ ובמדיה חברתית. היא המייסדת של Lean In 2.0 – A Virtual Global Lean In Circle, קהילה מקוונת של נשים הנפגשות מדי חודש כדי לדבר על קריירות ועל להיות מדהימות בעבודה.


צילום: Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.