Forbes Israel Logo

לא רק בכינרת: לא תאמינו מה בני האדם השאירו אחריהם על הירח

אם חשבתם שאזרחי ישראל מלכלכים, לא תאמינו מה 12 אסטרונאוטים בלבד יכולים להשאיר אחריהם על הירח. בארץ, זה כבר הפף להרגל: אחרי כל חג אנחנו מוצפים בתמונות של חופי הכנרת והפארקים כשהם מלאים זבל, שאריות ולכלוך. אז אנחנו רוצים להרגיע אתכם, זה לא רק אנחנו, וזה לא רק בישראל, ולמען האמת זה בכלל לא רק על כדור הארץ. בכל מקום בו דורכת כף רגלו של האדם, נראה כי הסביבה בסכנה.

פרויקט אפולו של נאס"א הצליח להגיע לירח ולהנחית עליו בני אדם שש פעמים בין השנים 1969 ל-1972. בכל אחת מהנחיתות, האסטרונאוטים השאירו חפצים שונים על הירח. חלקם מחקריים, חלקם סימבוליים – וחלקם פשוט מאוד זבל ואשפה.

לא השאירו אחריהם נקי במיוחד. אסטרונאוט אמריקאי במשימה על הירח | צילום: נאס"א

מבחינה מחקרית לדוגמא, האסטרונאוטים התקינו והשאירו מחזיר אור שאליו יורים לייזר מכדור הארץ כדי למדוד את המרחק אל הירח. אם לא ידעתם, הירח מתרחק מכדור הארץ בסנטימטר אחד עד שניים בממוצע כל שנה, אבל זה נושא לכתבה אחרת, אולי יותר אפוקליפטית במהותה.

בגזרה הסימבולית, האסטרונאוטים השאירו דגל אמריקאי ושלטים רשמיים מטעם נאס"א ומטעם "האנושות". אחד השלטים מספר על פרויקט אפולו ועל הנחיתה על הירח, שלט אחר כולל רכיבי אלקטרוניקה שעליהם מוקלטים הודעות שלום מפי 73 מנהיגים עולמיים בשפות שונות. ניל ארמסטרונג השאיר עלה זית עשוי זהב כסימן לשלום עולמי. 

ועכשיו לנושא שלשמו התכנסנו: הזבל והאשפה שתוכלו למצוא על הירח. האסטרונאוטים שנחתו על הירח היו צריכים לבצע מחקרים מדעיים והיו להם כלים שונים לצורך כך. הכלים היו ארוזים יפה בעטיפות שונות. האם נראה לכם שהאסטרונאוטים אספו אחריהם את העטיפות? לא ולא. האסטרונאוטים גם השתמשו בכלי תחבורה חשמליים על הירח, וגם הם נשארו שם. שלושה רכבי שטח חשמליים יושבים להם ומעלים אבק על הירח. לא חבל? יד שנייה מאסטרונאוט.

הירח הולך ומתרחק. מחזיר האור שהושאר למטרות מחקר | צילום: נאס"א

פרט לעבודה מחקרית, היה להם גם זמן פנוי. האסטרונאוט אלן שפארד למשל, העלה איתו לירח מקל וכדורי גולף. הוא פגע בשני כדורים שעפו כמה מאות מטרים והרגיש כאילו הוא אלוף העולם (ומחוצה לו). את הכדורים, מיותר לציין, הוא לא הלך לחפש. אז על הירח אפשר למצוא שני כדורי גולף.

ניל ארמסטרונג ובאז אולדרין, האסטרונאוטים הראשונים שנחתו על הירח, היו צריכים לרוקן קצת את הנחתת שלהם כדי להקל עליה לחזור לחללית. הם השאירו על הירח חפצים שאין בהם צורך יותר כמו למשל חבילה של 12 זוגות נעלי חלל. אז אם תיתקלו בצורך כזה כשאתם על הירח, תדעו שזה קיים.

אסטרונאוטים הם אולי אנשים מאוד מוצלחים, אבל בסופו של דבר גם הם בני אדם וגם לגוף שלהם יש צורך "להשתחרר". כפי שאנו יודעים, על הירח אין נוחיות ולכן האסטרונאוטים נאלצו להתרוקן אל תוך שקיות אטומות. ואתם חושבים שהחזירו את השקיות לכדור הארץ? על הירח מסתובבות להן 96 שקיות אטומות שמלאות בכל טוב.

לזכר הקורבנות | צילום: נאס"א

לא רק זבל ואשפה, אלא גם אומנות: פסל בשם פול ואן הוידונק שלח עם האסטרונאוט דיויד סקוט פסלון קטן עם שלט להנצחת 14 האסטרונאוטים שקיפחו את חייהם במהלך פרויקט החלל העצום של ארה"ב. והמיצג האומנותי יושב לו על הירח.

אך החפץ הכי מרגש שהושאר על הירח היה של האסטרונאוט צ'ארלס דיוק. הוא השאיר תמונה של משפחתו וכתב על גב התמונה "זוהי משפחתו של האסטרונאוט דיוק מכדור הארץ, שנחת על הירח באפריל 1972".

תמונה משפחתית – על הירח | צילום: נאס"א

לכתבה באתר מעריב

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.