Forbes Israel Logo

לא רק סלפי: פייסבוק רוצה להתאים את המודעות למצב רוחכם

חשבתם שהמצלמה של הפלאפון שלכם טובה רק לסלפי? הפטנטים הרשומים של פייסבוק נחשפים והם מראים תמונה שונה לחלוטין.

זה לא סוד שפייסבוק רוצה להפוך לגרסה מילולית של עצמה בשלב מסוים. כלומר, שהפנים שלכם יהפכו בסופו של דבר לחלק מהרשת החברתית במטרה לשרת תכנים המבוססים על כל דבר, ממצב רגשי ועד הבעה. על פי פטנטים שנחשפו על ידי CBI Insights, זה בדיוק מה שפייסבוק רוצה לעשות.

הפטנטים, שהוגשו בנובמבר 2015 ואושרו בחודש שעבר, הם חלק ממאות ואף אלפי פטנטים שנמצאים בחזקת פייסבוק. הרשת החברתית מגישה פטנטים באופן תדיר, כשרובם טכניים ונועדו לשמור על הקניין הטכנולוגי, צעד הגיוני ונפוץ בחברות טכנולוגיה. בין פטנטים טכנולוגיים כמו מערכות ושיטות להוספת משתמשים למערכת המחשב, יש שלושה שרוצים להשתמש במצלמת הפלאפון כדי לבחון מקרוב את הפנים שלכם.

הפטנט הראשון הוא הודעות טקסט הכוללות מידע רגשי, וזה פחות מוזר ממה שזה נשמע. תכונה זו עשויה לפתור הרבה בעיות בכתיבת הודעות בעיקר אצל ילדים, היות והם לא מסוגלים להבין את ההקשר הרגשי. מדובר במשהו שאנחנו בדרך כלל משתמשים באימוג'ים בשבילו. הפטנט מציע תוכנת חיזוי שתוסיף מידע רגשי להודעת טקסט בהתבסס על שיטות ההקלטה וכלים נוספים במכשיר. מהירות הקלדה, תנועות, מיקום ופקטורים נוספים יחזו רגשות וישנו את סוג הפונט, גודלו ובעיקר, כנראה פשוט יוסיפו פרצוף קורץ.

פייסבוק תוכל לקשר את המצב הרגשי בזמן צפייה בסרטונים, מודעות או תמונות של תינוקות לתכנים שיווקיים | צילום: fotolia

הפטנט הבא לעומת זאת, ממש נכנס לתוך זה. לפטנט קוראים "טכניקה לזיהוי רגשי והעברת מסרים", והוא משמש לסריקת תמונות המשתמשים דרך המצלמה כדי לזהות את הרגשות שלהם בהתייחס לתכנים שונים. פייסבוק תוכל לקשר את המצב הרגשי בזמן צפייה בסרטונים, מודעות או תמונות של תינוקות כדי לספק בעתיד תכנים שיווקיים מותאמים. זה עלול להיות בעייתי במקרה של סוציופתים, היות ובמקרה הזה הם לעולם לא יזכו לראות תמונות של גור כלבים מבצע פעולות אנושיות.

את זה עושה הפטנט האחרון, שמתייחס למערכות ושיטות ליצירת אימוג'י באופן דינמי ובהתבסס על ניתוח מאפייני הפנים. המערכת תלכוד בזמן אמת מידע דרך הסלפי שיצולם לתשלח איומג'י שמבוסס על הפנים והמחוות של המשתמש. שיטה זו יותר רצונית מהקודמת, בה המשתמש כל הזמן מודע לכך שקיימת אפשרות לשלוח את הפנים כאימוג'י.
יש כמה פטנטים נוספים שתומכים בסוג הזה של זיהוי פנים, אבל אלה שלושת הבולטים שצפויים להצית דיון סביב נושא הפרטיות. פייסבוק, גוגל אפל, אמזון, מיקרוסופט וכל חברה שמנהלת מערכת חברתית או תפעולית כבר עוקבות אחר ההתנהגות של המשתמשים שלהן, עד כמה שהן יכולות, ומעקב אחר פנים הוא הסלמה בלתי נמנעת.

יחד עם זאת, תמיד יש לנו ברירה. אנחנו לא חייבים לאפשר לפייסבוק לסרוק את הפנים. אפשר גם לא להשתמש במסנג'ר, ולהסתפק בסמסים, או שאפשר להתלונן על הפרת הפרטיות ואז לחייך למצלמה ולשלוח את האימוג'י כדי שפייסבוק תוכל להסיק מסקנות לגביי המצב הרגשי הקבוע שלנו ולהציע תכנים שיווקיים בהתאם לכך. בנוסף, כרגע מדובר רק בפטנטים, ויכול להיות שהם בכלל לא יגיעו ליישום. "לעתם קרובות אנחנו רושמים פטנטים על טכנולוגיה שאנחנו לא מתכוונים להטמיע, ולכן הם לא אמורים להילקח בחשבון כתוכניות עתידיות", מסביר דובר החברה.

בכל מקרה, מדובר בתכונה שעלינו לאשר לפייסבוק בטרם תעשה בה שימוש היות וצריך לאשר לפייסבוק לעשות שימוש במצלמה, אבל היות ואנחנו מעלים תמונות אנחנו כבר מאפשרים לפייסבוק גישה למצלמה כדי לפרסם תמונות, לא בטוח שבסופו של דבר זה יהפוך לאופציה נפרדת. יש הבדל גדול בין לצלם ספלי באופן מודע ולשלוח כתמונה, לבין מצב בו פייסבוק סורקת את הפנים דרך המצלמה כשאתה רוצה לשלוח הודעה רבת משמעויות ללא סאב-טקסט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן