Forbes Israel Logo

לא רק תרופות: ענף המכשור הרפואי הוא הזדמנות להשקעה משמעותית

למרות ההתקדמות בפיתוח תרופות, הרי שבבעיות רפואיות רבות ההתערבות הפיזית – כלומר באמצעות מכשירים רפואיים – היא הטיפול הטוב ביותר. מכשירים רפואיים יכולים לתרום לשיפור הטיפול בבעיות רפואיות רבות. חלקם מקטינים את הסיכון להידרדרות במצבו של המטופל, אחרים מציעים חלופה לטיפול תרופתי קיים ומשפרים את איכות החיים או את הפונקציונליות של המטופל, ומכשירים מסוימים יכולים לפתור בעיות שאינן ניתנות לטיפול בעזרת תרופות. כשמדובר בהחלפת מפרק הירך למשל, המכשיר פותר את הבעיה הרפואית באופן קבוע או כמעט קבוע, ומעניק מרפא.

קהל היעד העיקרי של מכשור רפואי הולך וגדל. למשל, בני ה־65 פלוס הם פלח אוכלוסייה, שקצב גידולו צפוי להיות גבוה מזה של האוכלוסייה הכללית במהלך העשורים הקרובים.


ישנן בעיות רפואיות שרק מכשור מסוים יכול לפתור | צילום: shutterstock

אם לוקחים בחשבון שגילם של שני שלישים ממטופלי החלפת מפרק הירך גבוה מ־65 או שגילו הממוצע של אדם המשתמש לראשונה במכשיר שמיעה עומד על 70, אפשר להבין כי הביקוש למכשור רפואי צפוי להתגבר.

גורם נוסף המגביר את הביקוש למכשירים אלה הוא הגידול בשכיחותן של מחלות הנובעות מאורח החיים המודרני, כמו השמנת יתר.

דרישה מהשטח

אמנם ענף המכשור הרפואי הבשיל, אך הוא עדיין בבחינת הזדמנות השקעה משמעותית. שיעור החדירה לשווקים מתעוררים הוא נמוך, אך ברוב המקרים מדיניות הממשלות תומכת בהגדלת הוצאות הבריאות. חברות בתחום הציוד הרפואי יכולות ליהנות מן השיפור ביכולת המימון של הוצאות הבריאות בשווקים אלה.

מנגד במערכות בריאות ברחבי העולם מופעל לחץ לשפר את התוצאות הקליניות של הטיפול הרפואי למרות מגבלות תקציביות. בארה״ב נבחנות גישות חדשות, שמטרתן ייעול החזרים כספיים – למשל: ניצול טוב יותר של המשאבים על ידי העברת האחריות על העלות של טיפולי יתר, אשפוזים חוזרים ותוצאות קליניות שליליות מן המשלם אל ספק שירותי הבריאות. יוזמות אלו יובילו, ככל הנראה, ליתר התמקדות ביתרונות הקליניים ובעלות/תועלת של המכשירים הרפואיים.

כך, למשל, חידושים בענף שיפחיתו עלויות יובילו להפחתת הניתוחים הפולשניים ויביאו לשינויים באיכות הטיפול.

אנחנו כבר רואים את המגמה הזו בשטח. למשל, חברת Boston Scientific פיתחה מכשיר המושתל בלב ואושר בארה״ב בשנת 2015. הוכח כי בתקופה של שבע שנים הוא מפחית את הסיכון לשבץ עם תוצאות הדומות לאלה של נטילה יומיומית של תרופות גנריות לדילול דם, למשל תרופות שעשויות להוביל לדימומים מסוכנים.

שילוב מנצח

משקיעים שרוצים להיחשף לתחום יכולים להשקיע בתיק מניות מגוון. הסיכונים העיקרייםבהשקעה במכשירים רפואיים גלומים בהתיישנות טכנולוגית, בהשפעת המעבר למערכות בריאות מבוססות ערך וסיכונים ספציפיים הגלומים במוצר נתון, לרבות כשלים, בהוצאת מכשיר מהשוק ובסוגים שונים של אחריות משפטית הקשורה בכך.

באופן כללי, חברות בוגרות בתחום המכשור הרפואי חולקות רבים מהמאפיינים ההגנתיים שאנו מצפים לראות במגזר הבריאות, כגון תשואות גבוהות על ההון (RoE), המונעות על ידי צמיחה בהכנסות בנות קיימא ומרווחים גבוהים יחסית. חברות קטנות יותר – כמו אלה המתמקדות בפיתוח של טכנולוגיות חדשות בתחום עמוד השדרה ומערכת הלב וכלי הדם – נוטות לייצר הפסדים, אך יש להן פוטנציאל להגדיל את המכירות שלהן במהירות, אם מוצריהן יזכו לאימוץ נרחב. לעתים קרובות החברות הללו נרכשות בסופו של דבר על ידי חברות גדולות יותר בענף.

הערכות השווי שלהן משקפות תנודתיות נמוכה ברווחיות ותשואה גבוהה על ההון. היסטורית, בין השנים 2006 ל־2016 הרווח השנתי למניה בענף עמד על 10.1%. הנתונים טובים יותר מאשר אלה של מגזר הבריאות בכללותו באותה תקופה: לפי מדד ה־MSCI World Healthcare, הרווח למניה במגזר עמד על 7.7% ואילו הרווח השנתי במדד המניות הכללי, ה־MSCI World, עמד על 3.3%. שילוב זה – של שיעור צמיחה גבוה יותר ותנודתיות נמוכה יותר – משתקף במכפיל הגבוה יותר שבו נסחרות חברות בתחום המכשור הרפואי, לעומת חברות בשוק הבריאות בכללותו.

לסיכום, המגמות של גידול האוכלוסייה והזדקנותה בשילוב עם השכיחות הגוברת של מחלות הקשורות באורח החיים ובגיל, כמו השמנת יתר, צפויות להביא לגידול ארוך טווח בשיעור ממוצע הנע סביב ה־5% בשוקי המכשור הרפואי המועדפים, שיקוזז על ידי סביבת תמחור שלילית של מוצרים זהים. מגמות העיור והגידול בתמ״ג לנפש בשווקים מתפתחים יאפשרו חדירה עמוקה יותר של מכשירים רפואיים הממוקדים יותר בצרכן, כגון שתלים דנטליים ועדשות מתקנות.

הכותב הוא מנהל דסק ב־UBS Wealth Management Israel
מובהר כי אין באמור בכתבה זו משום המלצה או חוות דעת בקשר לרכישה ו/או מכירה ו/או שיווק של ניירות ערך מכל סוג שהוא ו/או ביצוע פעולות השקעה אחרות, והם אינם מהווים בשום אופן תחליף לייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות על-ידי מי שמורשה לעסוק בכך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל אדם. אין באמור בכתבה זו משום הצעה לרכישה של ני"ע. 
מובהר, כי ייתכן שלכותב ו/או ל־UBS Wealth Management Israel  קיים עניין אישי בנושא ו/או שברשותם ני"ע המוזכרים בכתבה, בהתאם להוראות חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה־1995.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.