Forbes Israel Logo

לבד במערכה: 3 סטארט-אפים ישראליים שלא נזקקו למימון כדי להגיע רחוק

להתחיל עסק עצמאי זה עניין מורכב בלשון המעטה – בעיקר בעולם הסטארט-אפים.

למרבה הצער, המציאות היא שמרבית הסטארט-אפים כושלים בראשית דרכם בשל שורה של סיבות, ובין השאר העדר מימון, העדר לקוחות והעדר כיוון כללי. לכן, רוב הסטארט-אפים מעדיפים להכניס לתמונה משקיעים. המשקיעים מביאים לשולחן לא רק גב כלכלי, אלא גם ניסיון, ייעוץ וקשרים שמיועדים לאפשר לסטארט-אפ לשגשג.

עם זאת, לעיתים מייסדים מעדיפים דרך אחרת. הם רוצים להשאיר בידיהם שליטה מלאה על החזון, הכיוון והצמיחה של העסק, מתוך אמונה שהוא יצליח לשגשג בכוחות עצמו. מיותר לציין שהגישה הזאת משחררת ומרגשת מאוד, אבל היא גם מולידה סוג אחר של בעיות.

בישראל, אומת הסטארט-אפ, ישנן כמה דוגמאות מצוינות לסטארט-אפים מצליחים שלמרות היתרונות הברורים של לקיחת מימון חיצוני, גייסו את התעוזה ואת החוצפה להרים את העסק שלהם ברצועות מגפיו (bootstrap, בתרגום חופשי מאנגלית), ולעלות לצמרת. כדאי לשאוב מהסיפורים שלהם קצת השראה עסקית.

Optimove

אופטימוב הוקמה בשנת 2009 ופועלת בתחום טכנולוגיית שימור הלקוחות ומקסום שווי לקוח. הפתרון של אופטימוב עושה שימוש בביג דאטה כדי להבין את ההעדפות ואת דפוסי ההתנהגות של לקוחות ולחזות את פעולותיהם העתידיות, כדי לייצר אינטרקציות שיהדהדו את צרכיהם ואת רצונותיהם. הפעילות הזו מייצרת מערכות יחסים משמעותיות יותר עם לקוחות, המניבות עלייה משמעותית בשווים של כל לקוח ולקוחה.

החברה צמחה על רקע התחרות החריפה על תשומת לבו של הלקוח, שהולידה צורך לסייע לעסקים לטפח את הקשר עם לקוחותיהם הקיימים, על מנת שישובו לרכוש מהם בשנית ובשלישית, ויפתחו נאמנות למותג. בשנת 2014, שש שנים מאז נוסדה, חצתה אופטימוב את קו הלקוח ה-100, פתחה משרדים בניו יורק ובלונדון, ומעסיקה היום למעלה מ-70 עובדים. עם הלקוחות של אופטימוב נמנות חברות מובילות מתעשיות שונות, ביניהן Zynga, Outbrain, Nelly, Lucky Vitamin, Caesar's Interactive Entertainment ועוד.

באמצעות עבודה קשה, פיתוח אסטרטגי ונאמנות לחזון, הצליחה אופטימוב לנסוק בכוחות עצמה, ללא כל עזרה של כסף ממקור חיצוני.

Fitness22

Fitness22 נוסדה בשנת 2011 מתוך תשוקה לעזור לאנשים לשמור על כושר, וצמחה מאפליקציית אימונים לריצת 5 ק"מ לסדרה שלמה של אפליקציות כושר. למרות ההתחלה הצנועה, כיום החברה עומדת מאחורי ספריה של אפליקציות שנועדה לאפשר לאנשים להשיג את ייעדי הכושר שלהם, באופן שמתחשב ביכולותיו של המתאמן הסביר.

צמיחה ללא מימון אינה אתגר פשוט – אבל אפשרי | צילום: fotolia

המייסד של Fitness22, בני שביב, ייצר את אפליקציית חמישה הק"מ בצורה "אגבית" כאשר התאמן למירוץ כזה בעצמו. למרות שהאמין שלמוצר יהיה שוק נרחב, הוא העדיף לממן את המייזם באופן עצמאי שכן העדיף שלא להיות מחויב למימון חיצוני.

מקסום פוטנציאל החיפוש של האפליקציה באמצעות מילות חיפוש, השם האסטרטגי וטקטיקות עסקיות חכמות נוספות עזרו לאפליקציה להמריא. כיום יש לה יותר מ-4.2 מיליון הורדות, ורווחים שנתיים של מליונים.

Curiyo

לא כל הסטארט-אפים הלא ממומנים נשארים כאלה. הסטארט-אפ הזה, למשל, הצליח כל כך כסטארט-אפ לא ממומן – עד שקל מאוד היה לו לגייס כסף בהמשך.

Curiyo, היושבת בירושלים, מייצרת מהפכה בתחום התוכן כפי שאנו מכירים אותו. מתוך החזון שמטרתו לסייע לאנשים לגלות תוכן רלוונטי ובנושאים ספציפיים, החברה מאפשרת לצרכנים לצרוך חדשות ומידע בתחומי עניין מוגדרים ללא צורך בחיפוש. כמובן שבשל האטרקטיביות של הרעיון לפרטים ולעסקים כאחד, החברה גדלה מאוד מאז היווסדה. למרות העדר מימון בשנה הראשונה, הצליחה החברה, שנוסדה על ידי בוב רוזנשיין, לייצור תהודה ומעגל לקוחות מרשימים.

המוצר של Curiyo הוא פלטפורמת פאבלישינג שמשלבת מקורות תוכן שונים ומציגה הודעות לפי דרישה בחלונות פופ-אפ ידידותיים בקליינט-סייד. כיום, לאחר תקופה מוצלחת מאוד ללא מימון, Curiyo זכתה ב-2.9 מיליון דולר מכשמונה גופים.

למרות שצמיחה ללא מימון אינה מבטיחה חיים קלים ולעיתים אף נשמעת בלתי אפשרית, החברות שנמנו בכתבה הוכיחו לא רק כי זה אכן אפשרי, אלא כי מדובר באסטרטגיה יעילה המאפשרת להגיע לפסגה. כמובן שהיתרון המשמעותי ביותר שלה הוא השמירה על שליטה מוחלטת על עתידו של הסטארט-אפ שלך.

למרות שההימור גבוה, עבור יזמים המצוידים בחושים עסקיים מעולים ושאינם חוששים ממקדמי לחץ גבוהים – ייתכן בהחלט שזה שווה את הסיכון.

יואב וילנר הוא מנכ"ל ראנקי וכן בלוגר במגזינים היוקרתיים בעולם: Forbes, Inc, Entrepreneur, VentureBeat, TheNextWeb

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן