Forbes Israel Logo

להוביל לטווח ארוך: דרך הניהול הייחודית של בית ההשקעות ילין לפידות

לפני 14 שנה הגיע עומר דגני, סמנכ"ל בילין לפידות, אל בית השקעות קטן ומבטיח. היום, מנהל ילין לפידות למעלה מ־80 מיליארד שקל ונחשב לאחד מבתי ההשקעות המובילים בארץ

עומר דגני סמנכ"ל בילין לפידות, גילה את שוק ההון לפני קרוב ל־20 שנה והתאהב בתחום. לילין לפידות הגיע ב־2006 ומאז הוא מתפתח וצומח באחד מבתי ההשקעות המובילים בישראל בעשור האחרון.

ב־2006 ילין לפידות ניהלה כ־2 מיליארד שקל, והתמקדה בניהול השקעות באמצעות שלושה אפיקים: ניהול תיקי השקעות, קרנות נאמנות וקופות גמל.

החברה היתה אז "סוד" שהיה שמור לאנשי שוק ההון, ואלו בחרו להשקיע באמצעות החברה על בסיס הניסיון והמוניטין של מייסדיה. מזה שנים, ילין לפידות כבר אינו "סוד" והוא אחד מבתי ההשקעות הגדולים בישראל, אשר מנהל יותר מ־80 מיליארד שקל , ושומר על אותם ערכים והתנהלות שעל בסיסם הוקם.

את ילין לפידות ייסדו ב־2004 דב ילין ויאיר לפידות. כבר אז היו שניהם מהאנשים הבולטים בתחום. רו"ח לפידות שימש במשך 13 שנים, כמנכ"ל חברת הייעוץ נשיונל קונסלטנטס בע"מ (.N.C) מקבוצת בנק לאומי, ורו"ח ילין היה שותף ליסוד חברת דש, וניהל את ההשקעות בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות שלה בין השנים 1994־2003.

"יאיר ודב הם ההשראה שלי", אומר עומר. "הם הקימו את החברה מתוך רצון לייצר משהו אחר, בית השקעות שיהיה מבוסס על אנליזה, שיעבוד ללא ניגודי עניינים וייתן יחס אישי אמיתי ללקוחותיו. הם מצליחים להיות ממוקדים באותו DNA שרצו להנחיל בתחילת הדרך. העקרונות האלה מורגשים בכל רובד בבית ההשקעות, ההתעקשות על ניתוח מקצועי, בחינת כל תיק השקעות באופן פרטני ופעילות לטובת הלקוח. הם לא נחים לרגע וממשיכים להיות מעורבים בכל הנעשה בחברה".

לדברי עומר, בבית ההשקעות בוחנים כל פעולה באופן ענייני, מבלי להיות מוטים בשל טרנדים ואופנות בשוק ההון המקומי. לדוגמה הוא מציין את תחום הקנביס, שהיה אופנתי מאוד לפני בערך שנה ותחום הביטקויין והבלוקצ'ין לפני כשנתיים. "בזמנו בחנו כניסה לתחומים הללו, אך לאחר בדיקה, הגענו למסקנה כי אין שם מודל עסקי שמגבה את המחירים, הבנו שמדובר במחירים בועתיים ולכן לא נכנסנו אליהם", הוא מספר.

"מנגד, הפעילות המקצועית מאפשרת לנו לזהות הזדמנויות בשוק. כך היה במקרה של מגה אור, בשליטת היזם צחי נחמיאס. ילין לפידות היו הראשונים לזהות את הפוטנציאל כבר בהנפקה של החברה, לפני 13 שנים. מהנפקה ראשונית בשווי של כ־50 מיליון שקל , צמחה והפכה לחברה בעלת שווי שוק של כ־3 מיליארד שקל.

אנחנו מלווים את מגה אור כבעלי עניין מתחילת הדרך ועד היום. כך גם במקרה של פרוטרום, שבה שהשקענו לראשונה עוד כשהיתה חברה קטנה ולבסוף, כידוע, נמכרה בשווי של 7 מיליארדי דולר. כך גם לגבי זיהוי מגמות, כמו למשל תחום האנרגיות המתחדשות, שהיינו מהראשונים להצביע עליו כתחום אטרקטיבי מאוד לעתיד וזה הוביל אותנו להשקעה בחברות כגון אנלייט ודומותיה", הוא מפרט.

"יש דוגמאות רבות בהן הניתוח המקצועי גבר על האופנה והטרנדיות שהיתה בשוק. אנחנו מעדיפים לפעול כך, וזאת גם במחיר של אובדן הזדמנויות, או לפחות מה שעשוי להיראות כהזדמנות ברגעים מסוימים. זה מאפשר לנו להשיג ללקוחות שלנו ביצועים טובים לאורך זמן".

אתם לא גוף שמפרסם הרבה, וכמעט ולא מתראיינים. איך מגיעים להיות אחד הגופים המובילים בתחום כמעט ללא פרסום?
"הפרסום האפקטיבי ביותר הוא שביעות רצון ונאמנות הלקוחות. משך הזמן שלקוח נמצא אצלנו, או משתמש במוצרים שלנו, מבלי לעבור למתחרים, הוא יחסית גבוה. אנחנו משקיעים משאבים רבים בפעילות המקצועית שלשמה הלקוח שכר את שירותנו – ניהול השקעות מקצועי מבוסס אנליזה מעמיקה. כנראה שהלקוחות יודעים להעריך את המקצועיות והאיכות של השירותים שלנו. הם מבינים שגם אם לא בכל שנה נהיה ראשונים בתשואות, אנחנו תמיד פועלים במקצוענות ואחריות ולאורך השנים זה מוכיח את עצמו.

"הלקוחות שלנו הם אנשים מבינים. אלו אנשים שפועלים פחות לפי הטרנדים, לפי הובלה רגעית בתשואה, או אופנה כזאת או אחרת שצצה ועוברת. אלה לקוחות שמחפשים בית איכותי ומקצועי לניהול הכסף שלהם. מקום שמנהל את כספם תוך ניתוח מעמיק ודאגה ללקוחות.

"אחד היתרונות שאנחנו מספקים ללקוחות שלנו, הוא איכות של בית השקעות בוטיק, עם יתרונות שהגודל יכול לספק (יציבות, משאבים לניתוח חברות, יצירת עסקאות ועוד). תיקי ההשקעות נבנים באופן פרטני ומתאימים לצרכי הלקוח ולמצב השוק".

"הווירוס שבחדר"

אי אפשר לדבר על השקעות בלי להזכיר את טלטלת הקורונה.
"בשוק ההון יש מונח שנקרא 'ברבור שחור'. הברבור השחור מתייחס לאותם אירועים מיוחדים שלא ניתן לצפות ונוחתים בפתאומיות, כמו מלחמות, משברים פיננסיים, או במקרה שלנו עכשיו – אפידמיה כלל עולמית. ניסיונות לתזמן את השוק, נועדו פעמים רבות להיכשל. ולכן, חשוב ללכת עם אסטרטגיה ארוכת טווח. למרות הפגיעה הזמנית בצמיחה העולמית, אנשים ימשיכו לצרוך מזון, ולרכוש מוצרים, יחזרו לטייל בארץ ובהמשך גם בחו"ל. יתכן שעסקים מסוימים יפגעו, אך ניתן להניח שגם אם יהיה מיתון השנה, בשנים הבאות אנחנו נחזור בהדרגה לצמיחה, נקווה שזה יהיה בהקדם האפשרי".

ובכל זאת, מה היו הצעדים שנקטתם?
"היות שהמשבר הנוכחי לא פוגע בכל הסקטורים והתעשיות באופן שווה, ביצענו ניתוח מדוקדק של הענפים שצפויים להערכתנו ליהנות מן המשבר (או להיפגע פחות) והסקטורים הצפויים להערכתנו להיפגע ממנו חזק יותר, באופן יחסי. בהתאם לאלה, ביצענו את ההתאמות הנדרשות בפורטפוליו שלנו.

"מעבר לכך, נערכנו באופן מהיר בכדי לאפשר המשך פעילות סדירה ללא פגיעה בלקוחות. יצרנו עמדות עבודה ביתיות מאובטחות לעובדים החיוניים, אשר המשיכו להפעיל את מערכי השירות. במקביל, עדכנו את המודלים המקצועיים בהתאם להתפתחות בשטח. כאשר אנחנו מבצעים ניתוח לחברה מסוימת, הניתוח מתבסס על הערכות ותחזיות בהתאם למצב ובהתאם לידע מהעבר. באירוע הזה, לא היו מודלים שכללו תרחיש למשבר מהסוג הזה, לכן עדכנו את המודלים בהתאם למצב וביצענו את התאמות שחשבנו שהן מתאימות לסיטואציה".

חיסכון לכל מקרה

מה לדעתך אנחנו צריכים ללמוד מהאירוע הזה?
"בשגרה אנשים נוטים לשכוח שאירועים ומשברים יכולים להתרחש. כאמור, הקורונה הוא אירוע לא צפוי. אני חושב שאנחנו צריכים לנצל את ההזדמנות שניתנה לנו וללמוד להתכונן לאירועים כאלה ואחרים על ידי הגדלת החיסכון. בעבר אנשים נהגו לחסוך באחוזים גבוהים יותר, אך תרבות הצריכה, בעידוד ריבית נמוכה, גורמת לנו 'לחיות על הקצה' ולבזבז יותר מההכנסות שלנו ללא חשיבה על העתיד.

"הווירוס חידד את הצורך בחיסכון לכל מקרה, זה יכול להיות בגלל תיקון בבית, פיטורים, בעיה בריאותית או כל משבר אחר שלא צפינו. גם חיסכון קטן, על בסיס חודשי, יכול בעזרת תשואה להצטבר ולצמוח לאורך הזמן".

אילו הזדמנויות אתם רואים היום בשוק?
"בשנים האחרונות התרחקנו מלא מעט עסקאות, שלאחר ניתוח ואנליזה נראו לנו פחות טובות, ועכשיו יש בשוק יותר הזדמנויות. אנחנו רואים אותן לדוגמה בסקטור הטכנולוגיה, שחלק מן החברות בו קיבלו רוח גבית מהמשבר. עוד חברות שמעניינות אותנו הן חברות מסוימות בתחום הבריאות ובתחום הלוגיסטיקה. יש תחומים נוספים שיכולים להיות מעניינים, למשל תחום האנרגיה המתחדשת. זהו תחום שיתכן כי הפרמיה בטווח הקצר תראה פחות אטרקטיבית, אך אנו מאמינים כי בטווח הארוך הוא ישתלם".

היו גם טעויות?
"כל מי שפועל בתחומים צופי פני עתיד, כמו בתחום ניהול השקעות, עלול לפעמים לעשות טעויות. למשל, ב־2017 סברנו כי מחירי השוק גבוהים וצפינו שיהיה תיקון. התאמנו את מדיניות ההשקעות בתחום הגמל, עובדה שגרמה לתוצאות שמרניות ביחס לשוק. אולם, כשהתיקון הגיע ב־2018, אותה מדיניות עזרה לנו להשיג תוצאות טובות עבור לקוחות הגמל. כשאתה פועל בתחום שלנו אתה לא חסין משגיאות, גם אם אתה פועל על פי כל המודלים הנכונים. החוכמה היא לזהות את הטעויות מהר לבחון אותן בעין מקצועית ולקבל החלטות מחושבות בהתאם. אנחנו גאים בכך שהסך הכולל של ההחלטות הנכונות מול הטעויות שעשינו נוטה לטובת ההצלחות והתוצאות אכן משקפות זאת בטווח הארוך".

מצטייני העשור

העשור הקודם היה עשור מאוד מוצלח מבחינתכם, הן מבחינת הביצועים והן מבחינת גיוסים, מה אתה מאחל לכם לעשור הקרוב?
"אכן, העשור הקודם היה מוצלח מאוד לילין לפידות וללקוחותיה. בתחום הגמל למשל, אף זכינו בתואר מצטייני העשור על ידי כלכליסט, שבחן גם את התשואות, אך גם פרמטרים כמותיים נוספים כגון מדד שארפ סטיות תקן וכו'. המיקוד העסקי, השיטה שהוכיחה את עצמה לאורך זמן והשירות גרמו לנו לצמוח בצורה אורגנית, ללא מיזוגים וללא רכישות, מ כ-01 מיליארד שקל בתחילת העשור עד ליותר מ-08 מיליארד שקל.

"ראשית, אני מאחל המון בריאות לכולם, ושנצליח להתגבר על וירוס הקורונה במהרה. שנית, אני מאחל לנו שנמשיך לאהוב את מה שאנחנו עושים ושנמשיך לספק ערך ללקוחות שלנו, גם בתקופות טובות וגם במשברים כפי שעשינו עד היום".


המרואיין הינו סמנכ"ל בילין לפידות בית השקעות. אין באמור כדי להוות תחליף לשיווק השקעות/פנסיוני בידי בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. חברות בית ההשקעות ו/או נושאי המשרה בהן ו/או מנהליהן ו/או עובדיהן ו/או מי מטעמם עשויים, בהתאם למגבלות הדין, לרכוש ו/או למכור ו/או להתעניין עבור עצמם בניירות ערך ו/או נכסים פיננסים הקשורים במישרין ו/או בעקיפין לחברה ו/או לניירות הערך ו/או לנכסים שהוזכרו, וכן עשויים לרכוש ו/או למכור ו/או לבצע עסקאות בניירות ערך ו/או בנכסים הפיננסיים עבור מוצרי השקעה המנוהלים על ידי חברות בית ההשקעות, העוסקות בניהול תיקי השקעות ובשיווק השקעות, בניהול השקעות של קרנות נאמנות וניהול קופות גמל וקרנות השתלמות. חברות בית ההשקעות ו/או נושאי המשרה בהן ו/או מנהליהן ו/או עובדיהן אינם לוקחים על עצמם כל אחריות שהיא לכל הפסד ישיר או נסיבתי הנובע מהסתמכות על האמור בראיון. אין באמור התחייבות להשגת תשואה כלשהי. אין בתשואות העבר כדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.

צילום התמונה הראשית: שלומי יוסף

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.