Forbes Israel Logo

להקדים תרופה: בקרוב פירוט כרטיס האשראי שלכם יחזה מחלות ויתאים לכם תרופות

דמיינו שבביקור הבא אצל רופא המשפחה הוא ישאל אתכם מדוע חזרתם לעשן, למרות שלא אמרתם לו מילה על כך. או למשל בביקור אצל הדיאטנית היא תנזוף בכם שבחודש האחרון אתם אוכלים יותר מדי במסעדות מזון מהיר, שוב מבלי שתחשפו דבר בנוגע לכך ומה אם פתאום תקבלו שיחה מאחות המרפאה ששואלת מדוע הפסקתם לנטול את התרופות שאחראיות על הורדת הכולסטרול? אם אתם תושבי צפון או דרום קרולינה בארה"ב, יכול להיות שהתסריט הזה יהפוך למציאות בעוד כשנתיים. על פי דיווח של businessweek, ספק שירותי הבריאות (המקביל לקופות החולים אצלנו) הגדול בצפון ובדרום קרולינה, החל בפיילוט במסגרתו רוכשת החברה נתונים ממאגרי מידע ופרטים על הרכישות שמבצעים מבוטחיה, כדי להבין טוב יותר את מצבם הבריאותי ולנבא מי מהם בסיכון גבוה לחלות ולנסות למנוע זאת מבעוד מועד.

רכשתם צ'יפס נוטף שומן? הרופא יידע על זה

Carolinas HealthCare System היא חברת ענק בכל קנה מידה. תקציבה השנתי עומד על כ-7.7 מיליארד דולר (דומה לתקציב שירותי בריאות כללית בארץ) ויש בבעלותה יותר מ-900 מרכזים רפואיים שונים הכוללים מרפאות בתי חולים, דיור מוגן, מרכזי מחקר אוניברסיטאיים ועוד. החברה מתכננת לרכוש מידע בנוגע לרכישות שמבצעים לקוחותיה מבעלי מאגרי מידע שונים ביניהם חברות כרטיסי אשראי ומועדוני צרכנות.

המידע שתקבל החברה יכול לסייע לה לייצר פרופיל של אורח חייו של המטופל; כמובן שהמידע לא יחליף תוצאות מעבדה או שיחה אישית עם הרופא המטפל, אולם יהווה עוד נדבך שיסייע להם. על פי בכירים בחברה, המידע יעובד על ידי מודלים ואולגוריתמים מתוחכמים שייצרו מדד סיכון לכל חולה. מדד זה יישלח לרופאים ולאחיות המטפלים, ואלו יוכלו לפנות למטופלים, כדי לשנות את הרגליהם.


מה כרטיס האשראי שלנו אומר על מצב בריאותינו? | צילום: shutterstock

אז מה יוכלו הרופאים ללמוד על אורח החיים של מטופליהם מהרכישות שיבצעו בכרטיסי האשראי? תדירות רכישה של מזון מהיר תשפיע לרעה כמובן על מדד הסיכון של מטופל; כך גם במקרה של חולה לב, שממשיך לרכוש סיגריות, ולא לרכוש תרופות שנרשמו לו; מצד שני, הרשמה למכון כושר, ורכישה של מזון בריא יורידו את מדד הסיכון. בחברה אף מתכננים לעשות שימוש נוסף בנתונים שונים: כך למשל אם אין רכב הרשום על שמו של הלקוח, המערכת תתריע כי הוא עלול לאחר לתורים.

פתרון לטובת המטופל?

אין זה חדש שחברות אוספות מידע על הרכישות שאנו מבצעים ואף מעבירות אותו לצד שלישי. אולם, עד עתה, השימוש היחיד שנעשה במידע הזה, היה לצורך שיווקי-מסחרי ולהצעה של שירותים ומוצרים שונים. זו הפעם הראשונה שמידע כזה יהיה בשימוש לצרכים רפואיים.

אך האם באמת מדובר רק על שימוש לצורך צרכים רפואיים? יש לזכור שבארה"ב, לאחר רפורמת הבריאות של אובמה (Obama Care) המימון הממשלתי של ספקי הבריאות נקבע לא רק על פי מספר האשפוזים וההליכים הרפואיים, אלא גם על פי טיב השירות. כשבית החולים יצליח להקטין את מספר המאושפזים, הוא יזכה לתגמול מהממשל וההיפך, הוא ייקנס, כאשר ייכשל וחולים יתאשפזו שוב ושוב.

אולם, המהלך כולו מעלה ספקות רבים: החל כמובן מבעיית החדירה לפרטיות, אותם ירגישו לא מעט מטופלים, שאינם מעוניניים ב"אח גדול" שיבחן את אורח חייהם ויטיף להם על כך; דרך בעיית הדיוק – כיצד תדע המערכת האם אתם רוכשים כמות גדולה של משקאות אלכוהליים לצריכה עצמית או למסיבה? האם ביצעתם רכישה ברשת מזון מהיר עבורכם או עבור ילדיכם?; ובעייתיות נוספת היא כמובן אבטחת המידע. כל מאגר מידע נמצא בסכנת פריצה ודליפה וראינו כבר שבתי חולים אינם מצטיינים תמיד באבטחת מידע.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

אנדרואיד מול iOS – תמונת מצב מעודכנת

3 שיקולי רשת עיקריים לפני פריסת ענן בקנה מידה גדול

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.