Forbes Israel Logo

לוב: תפוקת הנפט צוללת שעה שההפגנות במדינה מתרחבות

עדיין אין פתרון באופק לשיבושים שחלים בתעשיית הנפט בלוב, הגרועים ביותר מאז מלחמת האזרחים במדינה ב-2011. שבטים שונים וקבוצות חמושים השתלטו על מסופי נפט מרכזיים במזרח המדינה, ותחנת הכוח המרכזית מדללת כבר את פעילותה. אך למרות כל זאת, הממשלה נמנעת מלשלוח כוחות צבאיים על מנת להשיב את השליטה במסופים השונים, עקב חשש משפיכות דמים ומהסלמת המצב.

"אלו חמושים אשר מורעלים מרוב כוח", אומר גורם לובי בכיר, ומוסיף כי האסטרטגיה של ראש הממשלה עלי זידאן הינה לפעול ולרצות את אותם חמושים, ובעזרת סדרה של תמריצים ואזהרות להביא לסיום המצב הנוכחי. זידאן, אשר מואשם רבות בכך שאיפשר לשחיתות במדינה לצמוח, לא יכול להרשות לעצמו את המשך המשבר, אשר עלותו למשק הלובי מוערכת עד כה בכ-2 מיליארד דולר.

סוגרים את הברז I צילום: רויטרס

תפוקת הנפט בלוב צנחה למעט מעל 10%, לאחר שאנשי אבטחה חמושים סגרו לפני מספר שבועות את מתקני הייצוא המרכזיים במזרח ובמרכז המדינה עקב דרישות שכר שונות. בשבוע החולף התרחבו ההפגנות גם למערב המדינה, וקבוצות חמושים סגרו גם את צינורות הנפט היוצאים משדות נפט גדולים נוספים. בכך הם מאיימים לשתק כלכלית את יצרנית הנפט הגדולה בצפון אפריקה.

"זו מלחמת שבטים, אשר מתרחשת כדי לחסל את התהליך הפוליטי. הם רוצים גוף שלטוני אשר ייצג את השבטים", אומר נומן בנוטמן, נשיא קוויליום (פורום מחשבה אודות הלחימה בטרור). "בפועל, הממשלה מתה. טכנית – היא עדיין שם". קארים אל באראסה, פעיל בהפגנות כנגד הממשל, טוען כי בכוונתם להקים חברת נפט חדשה, אשר תתמודד באופן מוצלח יותר עם כמות הנפט העצומה הקיימת במזרח המדינה, ותבטיח כי הרווחים לא ייגנבו "על ידי אליטה מושחתת, שלא טובה יותר מקדאפי".

אך אפילו עקב הכרזות המפגינים כי ינסו לפוצץ כל משלוח נפט עצמאי אשר יצא את המדינה, ראש הממשלה זידאן דוחה בתוקף כל אפשרות של שליחת כוחות צבא להשתלטות מחודשת על שדות הנפט. "אלו שמצפים מהממשלה לפתור את המצב הביטחוני הזה בין לילה, פשוט אינם רואים את המצב בבהירות", אמר ביום רביעי האחרון. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן