Forbes Israel Logo

לומדים לקרוא: 10 עצות לקריאה מעמיקה של דו"חות סיכום השנה של קרנות הפנסיה וההשתלמות

כמעט כל אדם זוכר את ההרצאה אשר שמע כשהיה צעיר בדבר החשיבות האדירה שהוא חייב לייחס לקרנות הפנסיה, לקופות הגמל ולפוליסות ביטוח החיים אשר יצבור במהלך עבודתו. בין אם הוא שכיר או עצמאי, מרוויח מעל או מתחת לממוצע, מעצב גרפי, מורה או עורך דין – חשיבותן של קופות אלו ברורה, והשפעתן על חיינו, ובעיקר על האופן בו נחיה את חיינו בעתיד – מכרעת.

אך למרות כל זאת, אזרחים רבים אינם טורחים לקרוא לעומק את דו"חות הסיכום השנתיים אשר שולחות חברות הניהול של הקרנות והקופות השונות. עבור רבים מדובר בערב רב של מלל מקצועי, מטובל במספרים, גרפים ונתונים בלתי מובנים. כמובן שהזנחה כזו יכולה לעלות לכל אחד בהפסדים כספיים, באובדן זכויות – ולפגוע ביכולתו להתקיים בכבוד בעתיד.

לכבוד "עונת הדו"חות" אשר תחל, כאמור, כבר בשבועות הקרובים, ריכז מנהל תחום הפיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, עו"ד רונן סולומון, 10 עצות חשובות במיוחד לקריאה ולטיפול נכונים בדו"חות סיכום השנה, אשר נמצאים בדרכם לתיבת הדואר שלכם.

למה לשים לב? | צילום: shutterstock

1. ודאו שקיבלתם את כלל הדו"חות מהחברות אליהם הפרשתם כספים בהווה ובעבר. שכירים שמפרישים דרך מקום העבודה שלהם יוכלו לראות בתלוש השכר לאילו חברות הפרישו. במידה ולא קיבלתם דו"ח מחברה מסוימת, אל תהססו – התקשרו אליה ובקשו זאת. הדבר נכון גם לגבי אלו אשר מפרישים כספים באופן עצמאי. אם גיליתם כי כספכם מפוזר בין כמה חשבונות, רצוי לאחדם למספר מצומצם של חשבונות, כדי שלא תשכחו בעתיד היכן הפקדתם. אם יש לכם חשבונות רדומים מתחת ל-7,000 ₪ – אתם אמורים לקבל הודעה בדבר אפשרות למשיכת היתרה הנמוכה. אם יש לכם חשבונות אבודים – היעזרו במנוע החיפוש באתר משרד האוצר בכדי לאתרם.

2. בדו"חות שקיבלתם מופיעים פרטיכם האישיים. שימו לב כי כל הפרטים אכן נכונים. החלפתם כתובת מגורים? דאגו לעדכן גם את החברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני. התחתנתם או נולדו ילדים? מזל-טוב, לא לשכוח לעדכן.

3. בדו"ח השנתי יופיע ריכוז הפרשותיכם חודש בחודשו לחשבון בקופה או בקרן. וודאו שאכן קיימת התאמה בין הרשום בדו"ח לבין מה שמופיע בתלושי השכר או לסכומים שהפקדתם באופן עצמאי. אם חסרה הפקדה – פנו למעסיק בכדי להשלים אותה.

4. בדו"ח מופיע מידע על הכיסוי הביטוחי במקרה בו חלילה תאבדו את יכולתכם לעבוד. וודאו שהכיסוי מספק לכם קצבה בשיעור של לפחות 75% מהשכר. במידה ולא, תוכלו לרכוש תוספת כיסוי ביטוחית. במידה ואתם רווקים – עדכנו את קרן הפנסיה לביטול הכיסוי לקצבת שארים.

5. בהזדמנות זו, בדקו מי הם המוטבים אשר יהיו זכאים לקבל את כספי החסכונות שלכם, במידה ולא תהיו בחיים. וודאו שאכן אתם מעוניינים שמי שרשמתם את שמו בעבר כמוטב שלכם, הוא זה שיקבל את כספכם. לדוגמא: התגרשתם? עדכנו את הקופה בהתאם.

6. בדו"ח יהיה רשום שיעור דמי הניהול אותו אתם משלמים לחברה המנהלת את החיסכון שלכם. רובכם זכאים לדמי ניהול נמוכים במסגרת הנחה אשר ניתנה לכם במקום העבודה. במידה וגיליתם שאתם משלמים דמי ניהול גבוהים ממה שסוכם עמכם, לא להתייאש – התמקחו.

7. בדו"ח יהיה רשום סכום יתרת החיסכון ושיעור קצבה צפויה. יכול מאוד להיות שהסכומים שצברתם נמוכים, וכך גם הקצבה החזויה נמוכה. יתכן כי שכרכם ישתפר בעתיד, כך שתוכלו לחסוך יותר. זה הזמן לפנות למנהל ההסדרים הפנסיוניים במקום העבודה או ליועץ הפנסיוני בבנק, בכדי שיערוך סימולציה לחישוב הקצבה הפנסיונית העתידית, ובמידת הצורך הגדילו את הפרשותיכם בהתאם.

8. בפוליסות ביטוח חיים, קופות גמל וקרנות השתלמות יהיה רשום החלק ההוני הניתן למשיכה. זכרו, הכסף אמור לשמש אתכם לתקופה בה לא תהיה לכם הכנסה. אם לא חייבים – עדיף להשאיר את הכסף בקופה.

אם ניתן – עדיף לחסוך | צילום: shutterstock

9. בדו"ח תצוין חלוקת ההשקעות שהקופה מבצעת בכספכם. בדקו עם עצמכם האם אתם מעדיפים קופה אגרסיבית או סולידית בהשקעותיה. החלטתם לשנות את אפיק ההשקעה? אין בעיה – ניתן לנייד את כספי החיסכון הפנסיוני לקופה אחרת או למסלול השקעה אחר, בפשטות וללא עלות.

10. המדינה מעודדת חיסכון ארוך טווח ומעניקה הטבות לחוסכים. בדו"ח ישנו ספח אישור למס הכנסה שמרכז את הסכומים שהפרשתם במהלך השנה לקופה. ניתן לפנות עם הספח, יחד עם טופס 106 ממקום העבודה ולבקש ניכוי או זיכוי על הפרשותיכם. זיכרו: המדינה מחזירה לכם כסף. אתם רק צריכים לקחת!

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן