Forbes Israel Logo

לטאות בקליפורניה משחקות ״אבן, נייר ומספריים״ כבר 15 מיליון שנה

אם מישהו חשב לנכס לעצמו את המצאת משחק הילדים הנפוץ ״אבן נייר ומספריים״, כדאי שיחשוב שוב. זמן רב בטרם עטפו כפות ידיהן של ילדים שבחרו בנייר את אגרופיהם של אלה שבחרו באבן, כבר היו בנמצא לטאות שמצאו לעצמן זיווג באמצעות הקווים המנחים של המשחק המשעשע.

לטאת האוטה (Uta stansburiana) ממשפחת הלטאות המקרינות, הנפוצה באזור העמק המרכזי של קליפורניה, נראית ממבט ראשון כיצור קטנטן וחסר ייחוד. היא גם נעה מהר כל כך, שממילא אינה מספקת לצופה שהות נאותה להביט בה. ואולם, בעיניו של הביולוג האבולוציוני נחשבת האוטה לברייה מרתקת במיוחד, וזאת בשל מערכת הזיווג המיוחדת המאפיינת אותה, המזכירה משחק ״אבן, נייר ומספריים״.

 

גם הטבע משחק ״אבן, נייר ומספריים״ | צילום: fotolia

למרות שמדובר במין אחד בלבד, לטאות אוטה ממין זכר מאופיינות באחד מבין שלושה סוגי התנהגות אפשריים, אשר כל אחד מהם יכול להתחרות בהצלחה בסוג אחר במאבק על זיווג נחשק. אסטרטגיית ההתנהגות של הפרט הזכרי היא בעלת סממן חיצוני, הבא לידי ביטוי בצבע הגרון שלו. צבע הגרון הוא תוצאה של שילוב גנים המצוי באתר אחד בלבד בגנום של מין הלטאה, כאשר הגרונות הזכריים הללו מקודדים-צבעית בהתאם לאסטרטגיית הרבייה של הפרט המתהדר בהם.

זכרים בעלי גרון כתום הינם נעימי הליכות אך אגרסיביים, והם חיים בהרמון, מוקפים בנקבות. את עולמם האידילי של אלה קוטע רק הזכר צהוב הגרון, שהוא פרט ביישן וחמקני, המנצל את דמיונו לנקבות הלטאה על מנת לחמוק תחת עיניי הרדאר. ואולם גם צהוב הגרון אינו חסין מתבוסה, כאשר אל התמונה מגיח כחול הגרון הנאמן, השומר על בת זוגו במסירות. הזכרים בעלי הגרון הכחול, בתורם, נדחקים מהזירה עם הופעתו של כתום הגרון הלוחמני.

כל אסטרטגיית התנהגות מגיעה עם צבע גרון שונה. לטאה ממשפחת הלטאות המקרינות

לאור הנתונים הללו, איזו אסטרטגיה תנצח? התשובה היא, שכאשר אסטרטגיה אחת נעשית פופולארית מאוד – היא גם הופכת לפגיעה ביותר מבין השלוש. אי לכך, פרטי הלטאה החיים בטבע מראים מעין מחזוריות בת שש שנים, במהלכן צבע גרון אחד, ובהתאם לכך אסטרטגיית התנהגות אחת, הם הנפוצים ביותר. ואולם בסך הכל הכללי ישנו שיווי משקל דינאמי שהוא יציב מבחינה אבולוציונית. בסופו של דבר – אף אחד מה״צבעים״ אינו מנצח באופן אולטימטיבי.

גירסה אבולוציונית זו של משחק הילדים הפופולארי משוחקת כבר 15 מיליון שנה, אבל לא נראה שמישהו מהשחקנים משתעמם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.