Forbes Israel Logo

לטוס כמו מלך: כך משנה זד איירוספייס את ענף התעופה העולמי

כילד, זנדר פוטרניק תמיד חלם להיות טייס. ליום הולדתו השמיני אבא שלו בנה לו נמל תעופה קטן עם בית נתיבות ודגמי מטוסים. כשהמשפחה טיילה, הילד נכנס לתא טייס בסופה של כל טיסה. "הייתי יושב בכיסא שלהם והם היו נותנים לי את הכנפיים שלי", הוא נזכר.

בהמשך הוא פיתח אובססיה של ממש לסימולטורים – וכנער הצטרף ל"יאנג איגלס", תוכנית שמלמדת טייסים פוטנציאליים איך להטיס מטוסי ססנה קטנים. אבל ככל שהתבגר התקשה לשמור על התחביב שלו. "הטסת מטוס היא לא בדיוק רכיבה על אופניים – אתה לא יכול פשוט לשים את זה בצד רגע", קובע פוטרניק. "אתה צריך לעשות את זה כל הזמן, כל השנה, וכשגדלתי זה נהיה מסובך מדי עבורי".

מטוס של AURA | צילום: AURA

בסופו של דבר הוא התחיל לעבוד בעסק המשפחתי, שעוסק בנדל"ן ובניהול לוגיסטי. הוא למד שיווק, פסיכולוגיה וכלכלה תאגידית בבית הספר למנהל עסקים שטרן של NYU, וייעד את עצמו ללכת בעקבות אביו. אבל ההיקסמות שלו ממטוסים הובילה אותו למסלול אחר לגמרי – מסלול שמשלב את הרוח היזמית שלו עם תשוקה לתעופה.

ב-2016, כשהוא רק בן 20, פוטרניק ייסד את ZED Aerospace: סטארט-אפ שפועל ממיאמי ומנסה לפתח טכנולוגיות פנים-טיסה חדשניות, שממומנות על ידי משקיעים מארה"ב, אירופה והמזרח התיכון. המוצר הראשון של החברה, AURA, מבקש לגשר על הפער בין תעופה מסחרית לבין השכרה של שירותי מטוסים פרטיים, ומבטיח לספק טיסות אולטרה-לקשרי בתעריפים נגישים יחסית. "מה שהופך את AURA לשונה כל כך, ובאמת, הנקודה שממנה הכל התחיל, הוא הרצון להיפטר משדות התעופה המסחריים", הוא אומר.

סושי, שמפניה ומציאות מדומה

השירות שהוא מציע, שימריא וינחת בשדות תעופה פרטיים, צפוי להתחיל ב-2019. הוא ישרת בשלב ראשון את מיאמי, ניו יורק, שיקגו, אטלנטה, לוס אנג'לס ודנוור. הערים המיועדות לשלב השני – לאס וגאס, סן פרנסיסקו, סיאטל, בוסטון ויוסטון, שיצטרפו ב-2020. טיסות ליעדי סקי, חופש ואירועים יהיו זמינות גם הן, כשהתוכנית היא להוסיף יעד חדש מדי 90 יום.

לכל אחד מהמטוסים של AURA, שמופעלים על ידי Presidential Aviation, יש שתי קבינות: המחלקה הראשונה, שבה יכולים לשבת 21 נוסעים, והיא מתגאה במרווח הרגליים הגדול ביותר ובמושבים הרחבים ביותר של מחלקה ראשונה בטיסה מסחרית כלשהי בארה"ב. המחלקה השנייה, WAVE ("גל"), היא ההצעה הייחודית באמת של החברה. כאן יש רק שמונה מושבים. "WAVE אמורה לדמות את החוויה של טיסה פרטית, בשבריר מהעלות של כל שירות אחר דומה שמוצע כיום", מסביר פוטרניק.

החברים של AURA, או "מחזיקי המפתח", יכולים להזמין מספר בלתי מוגבל של טיסות וליהנות מתעריפים קבועים בכל המסלולים, בנוסף להושבה מועדפת ומדיניות ביטולים גמישה. למחזיקי המפתח, אומר פוטרניק, יש תפקיד חשוב בכוונון העדין של השירות. "בכל יום אני לוקח את הזמן לשאול אותם איך הם שמעו על AURA ומה הם רוצים לראות בתוכנית שלנו", הוא אומר. "בתוך שבועיים מההשקה שלנו, זכינו לגל עצום של תמיכה".

ההצטרפות דורשת דמי הרשמה חד פעמיים של 700 דולר, ודמי מנוי חודשיים של 250 דולר (למרות שאלו שהצטרפו לפני ה-31 ביולי זכאים למפתח תמורת סכום קבוע של 100 דולר לכל החיים, ו-ויתור על דמי ההרשמה). לצורך השוואה, JetSmarter, המתחרה הגדול ביותר של AURA, דורש דמי הרשמה של 3,000 דולר ותשלום שנתי של 4,950 דולר למנויים פרטיים.

כרטיסים לכיוון אחד למחזיקי מפתח נעים בין 280 ל-560 דולר במחלקה הראשונה, ו-600 עד 1,180 דולר במחלקת WAVE, עם תעריפים לא קבועים לאלו שאינם מנויים (ולא משלמים דמי מנוי חודשיים), שמתחילים ב-560 דולר וב-1,200 דולר, בהתאמה.
"הצעת הערך המשמעותית ביותר שלנו היא חיסכון בזמן", אומר פוטרניק, ומציין שהלקוחות שלו צריכים להגיע לשדה רק עשרים דקות לפני ההמראה. "לנוסעים עסקיים שטסים הרבה, זה מיתרגם לימים שלמים, אם לא שבועות, שהם מקבלים בחזרה לחייהם".

כדי ליצור את AURA, זד אירוספייס שיתפו פעולה עם חברת עיצוב הפנים השוויצרית YASAVA כדי ליצור חווית טיסה שאין שנייה לה. הם ציידו צי של מטוסי CRJ700 בשורה של פיצ'רים מתקדמים, כמו תצוגת מציאות רבודה OLED בפאנלים על הקירות והתקרה. "כשאתה טס מעל שרשרת הרים, אנחנו יכולים להראות לך בדיוק מעל איזה הר אתה טס", מספיר פוטרניק. "זה הדור הבא של ניהול הקבינה".

המטוסים גם יהיו "כלי הטיס ההיגייניים ביותר בשמיים", עם שירותים שמנקים את עצמם אחרי כל שימוש (כל המשטחים מצופים בשכבה של חומר חיטוי ואור אולטרה-סגול, שהורגים 99% מהחיידקים, ואז מבושמים במהירות לקראת הנוסע הבא – הכל בתוך עשרים שניות). המטוסים גם יהיו נייטרלים פחמנית – כל מחירי הכרטיסים כוללים פיצוי מלא על פליטת הפחמן. "אנחנו לא רק משלמים לחברה בתמורה לזכויות פליטת הפחמן שלה", אומר פוטרניק ומציין שהחברה יצרה קשר עם מספר ארגונים ללא מטרות רווח בעולם, ביניהם מכון CLEO במיאמי.

זנדר פוטרניק | צילום: AURA

אשר להסעדה, לטסים ב-FIRST יוגשו מגוון צלחות עונתיות קטנות, מדים סאם סיני ועד מאזטים ים תיכוניים. האורחים ב-WAVE יוכלו "להזמין את הטבח", ויוכלו לבחור בין עוף, ברווז, טלה, בשר או דג, שיבושלו בהתאם לסטנדרטים שלהם. "זה יאפשר לנו לשמור על המזון שאנחנו מגישים כשהוא טרי מאוד, לעולם לא קפוא", אומר פוטרניק. "אנחנו מבשלים במטוס, רק אחרי ההזמנה. צוות הדיילים שלנו מיומן גם במחלקה הזאת".

כל האורחים יקבלו מגוון יומי של סושי וסשימי טריים, ביחד עם קינוחים צבעוניים, בין שוקולדים טריים לממתקים שיוצרו בעבודת יד. וכמובן שיהיה בר פתוח עם קולקציה מתחלפת של ארבעה יינות שנבחרו בקפידה, שמפניה, ושאר משקאות איכותיים.

שירותים נוספים כוללים שימוש חופשי באייפד פרו ובציוד מציאות מדומה שיאפשר לנוסעים לצפות במגוון רחב של סרטים וסדרות על גבי מסך HD בסגנון IMAX. סט ה-VR מחובר למצלמת מציאות מדומה של 360 מעלות שמותקנת על זנב המטוס, כך שבכל נקודה בזמן "אתה יכול להרגיש כאילו אתה יושב על המטוס", אומר פוטרניק. "לכן אנחנו קוראים לזה 'הכיסא המיוחד'".

כל נוסע יכול לשבת בכסא הווירטואלי, אבל רק נוסעי WAVE יוכלו לחוות את המושבים שתוכננו במיוחד, עם אפס-גרביטציה, AÏANAWAVE. המושבים, שפותחו על ידי המעצב הראשי של AURA, מנכ"ל YASAVA, כריסטופר מבנפו, מגיעים בעיצוב ארגונומי שנוצר אחרי שנים של מחקר שמטרתו לקבוע את תנוחת השינה האופטימלית לטיסות קצרות (הנתיב הארוך ביותר של החברה, שיקגו ללוס אנג'לס, נמשך רק שלוש שעות). המושב משווק כרגע למטוסים פרטיים באירופה, אך בארה"ב הוא מוצע בלעדית על ידי AURA.

כרגע רוצה פוטרניק להתמקד בהצמחת החברה במגרש הביתי. אבל החזון שלו לטווח הרחוק שאפתני בהרבה. "יש לי משהו שנקרא ההבטחה של זד אירוספייס, והיא שאנחנו לא נחצה את האוקיינוס עד שלא נוכל לעשות את זה בצורה על קולית", הוא אומר. "שם אני רואה את העתיד של AURA, כשהזמן יגיע, אנחנו נעשה את זה מהר מכל אחד אחר, ואז נתרחב לטיסות שכולן על קוליות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.