Forbes Israel Logo

למאדים בפחות מיומיים: ממציא קנדי מקדם את חלום מסע החלל

מוקדם יותר השנה הגה שארל בומברדייה דרך שבה ניתן לנוע בין יבשות במהירות על קולית (מניו-יורק לדובאי ב-22 דקות, מישהו?). ואולם כעת הוא מתמקד במשהו גדול בהרבה.

כשהוא דוחק עד לחלל את גבולות דמיונו, הממציא ממונטריאל חוזה את ״מערכת השמש אקספרס״ – רכבת עתידנית המיועדת לשינוע סחורה ונוסעים בין כוכבי הלכת ותחנות חלליות.

באמצעות שימוש בכוח הכבידה שסביב כוכבי לכת וירחים כמעין רוגטקה, קטר הרכבת החללית – אשר עוצב בשיתוף פעולה עם המעצב התעשייתי אוליביה פראלדי – ישאר בתנועה קבועה הדומה לזו של מעלית סקי, כאשר כלי רכב קטנים יותר ״ינעלו״ עליו במהלך הדרך.

״מערכת השמש אקספרס״. עקרון ״מעלית הסקי״ בחלל | צילום: אתר החברה

הרכבת תורכב מסדרה של חמישים גלילים שיחוברו זה לזה כשרשרת, כאשר כל קפסולה כזו תחולק לארבעה מפרצי מטען שאותם יוכלו רובוטי תחזוקה להחליף תוך כדי טיסה. ״מעין ׳עיר חלל׳ גדולה תסתובב סביב הציר הארכי של המתקן, ובכך תיצור בתוכה כבידה מלאכותית, אשר תאפשר לאנשים החיים בה להלך בחופשיות במהלך חודשי המסע הארוכים״, מציין בומברדייה.

התצורה, הסוג והתפקיד של כל קרון ישתנו על פי הצורך, כאשר אזורי המנוחה ימצאו ככל הנראה בקרונות האמצעיים, בהם יהיה לכבידה תפקיד משמעותי פחות. המרכז יכיל גם אזור בעל כבידה אפס, בו יתבצעו ניסויים שונים, בעוד שאזורים חיצוניים בעלי כבידה נורמלית לאדם יספקו את שטחי הפעילות האנושית במרחבי קומפלקס העצום הזה.

השיגור ההתחלתי של רכב החלל יתבצע באמצעות מאיצים רקטיים, והוא ישתמש בדלק האגור בו על מנת לבצע את שינויי המסלול הנחוצים. מהירותו תשתנה בהתאם לגודלו ולייעודו, ותגיע עד ל-3000 קילומטרים לשנייה (כ-1% ממהירות האור).

״כשמדובר במסעות חלל, הרכיב היקר ביותר הוא שלבי התאוצה וההאטה״, מסביר הממציא. ״האנרגיה הנדרשת לשם כך היא עצומה, ואולם מרגע שהרכבת מגיעה למהירות השיוט שלה – צריכת האנרגיה הופכת למינימלית״.

מים שיאספו משביטים יוכלו לשמש ליצירת חומרי הנעה | צילום: אתר החברה

רכב החלל, אשר יאובזר במגנים מחוזקים באזור הקדמי ובירכתיו, ילווה בצי של כלי תעופה קטנים ללא טייס, אשר יצוידו בטילים או בקרני לייזר שיוכלו ליירט מהדרך כל מטאוריד שיאיים להסיט את הרכבת ממסלולה.

אנרגיה סולארית, שתשאב על ידי מערך קולטנים שימוקם לאורך נתיב הקטר, תנוצל לצורך תפעול תאורה ומכשירים, בעוד שמים עבור הנוסעים יאספו משביטים ומירחים. ״המים יוכלו לשמש גם ליצירת מימן וחומרי הנעה״, שיוכלו לשמש כחלופה לדלק, לדברי בומברדייה. גם במינרלים שבאסטרואידים שימצאו לאורך המסלול יוכל רכב החלל להשתמש.

ומה בנוגע למרחק המקסימלי שאליו תוכל הרכבת העתידנית להגיע? ״אין גבול״, מצהיר בומברדייה. הוא מעריך כי יעדה של חללית הרכבת הראשונה שעל סיפונה מטען ונוסעים יהיה הירח. המסע יארך כשבע שעות, במהירות האידיאלית של כ-15 קילומטרים לשנייה. ״הירח ישמש ככר שיגור לפרויקטים נוספים, משום שקל יותר להרכיב ולבנות רכבות מסוג זה בהיעדר כבידה״, מסביר הממציא הקנדי.

הקונספט מרתק, אך מזמין שאלות רבות, וודאי שלא יהיה ישים בעתיד הנראה לעין. ״מובן שישנם דברים רבים שיש לשקול״, מודה המעצב. ״מטרתנו העיקרית היא לתכנן מערכת לשינוע מינרלים, חומרים ובני אדם ממקום למקום ברחבי מערכת השמש. ׳מערכת השמש אקספרס׳ היא רעיון בסיסי, ואנו רוצים ללמוד כיצד נוכל לשפר אותו״.

מסע בן 24 שעות לנוגה | צילום: אתר החברה

זמני מסע מתוכננים על סיפון ״מערכת השמש אקספרס״ (בהנחת המרחק המקסימלי בין הגופים השמימיים ומהירות מירבית של 3000 קילומטרים לשנייה):

מכדור הארץ אל הירח (384,472.28 קילומטרים) – 2.13 דקות

מכדור הארץ אל השמש (152 מיליון קילומטרים) – 14.07 שעות

מכדור הארץ אל נוגה (261 מיליון קילומטרים) – 24.17 שעות

מכדור הארץ אל מאדים (401 מיליון קילומטרים) – 37.13 שעות

מכדור הארץ אל נפטון (4.7 מיליארד קילומטרים) – 18.13 ימים

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.