Forbes Israel Logo

לפיד מטעה את הציבור ומפספס הדרך לפתרון

הפעם הגיע תורו של יאיר לפיד לטעות ולהטעות את הציבור הישראלי, כאילו הוא הולך לגייס את החרדים. אז צריך להסביר: גם אם מחר יתקבלו המתווים המוצעים, לא יהיה שום שוויון בנטל. לכל היותר, חלק מהחרדים יתגייסו בגיל מבוגר לשירות לא משמעותי, עם תנאי שירות מועדפים ושכר מאוד מאוד גבוה. לא מדובר בהגברת השוויון בנטל, אלא להפך.

אם הוא באמת רוצה לתרום לשוויון בנטל, או למצער לצמצום אי השוויון, האופציה היחידה של לפיד היא תגמול הולם לחיילים המשרתים בסדיר ובמילואים. לא ברור מדוע לפיד ומפלגתו מעדיפים להתרסק עם חלום גיוס החרדים וחינוכם מחדש, במקום לדאוג למעמד הביניים שלהם ישירות, ובדרך לעוד כמה מעמדות שמשרתים בצה"ל.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

במקום להוציא מיליונים על מסלולי שירות מופרכים לחרדים, צריך לקחת את הכספים ולתגמל כל חייל בצה"ל בתוספת של נניח 3,000 שקלים בחודש. כך לפחות כל חייל ייצא אחרי שלוש שנות שירות אל החיים האזרחיים עם עוד 100 אלף שקל. זה אפילו לא שכר מינימום, אבל זה הדבר היחידי שיצמצם את אי השוויון בנטל.

לפיד | צילום: רויטרס

יש חלק בתוכנית של יאיר לפיד שדווקא מוצא חן בעיני החרדים – העניין הזה של דחיית תוכנית גיוס החרדים הנחרצת ב-5 שנים, כדי להכין בקו"ם לאומי. "זה כמו הסיפור עם היהודי, הכלב והפריץ", הם מגחכים:

יהודי פולני אחד נכנס הביתה עם כלב זקן, וסיפר לאשתו על גזירה קשה שגזר הפריץ. הוא קרא ליהודי, שעבד באחוזתו, ואמר לו שהכלב שלו כבר זקן ולא מתפקד, ולכן עליו ללמד אותו להיות כלב קרקס – ללכת על שתי רגליים, להושיט יד, כאלה. היהודי ניסה להסביר שזה בלתי אפשרי, אבל הפריץ איים: "אם לא תלמד אותו תוך חודש להיות כלב קרקס, אזרוק אותך ואת אשתך ואת ילדיך מהאחוזה".

"אז מה אתה מחייך כל כך?", שאלה אותו אשתו. "הרי אין לך שום יידע באילוף כלבים, וגם אם היה לך אין שום סיכוי לאלף כלב כל כך זקן".

"אל תדאגי", השיב, "גם אני מבין שאין לי סיכוי לאלף את הכלב, ובגלל זה אמרתי לפריץ שחבל לבזבז את הכלב על שטויות. הרי רואה החשבון של האחוזה עזב אותנו, לכן עדיף שאלמד את הכלב עבודות משרדיות, עריכת דוחות שנתיים, וכך הוא יהיה רואה החשבון שלנו. הפריץ הסכים, אבל אמרתי לו שמכיוון שזה קצת מסובך, אני צריך חמש שנים לביצוע המשימה. גם לזה הוא הסכים, רק הזהיר שאם תוך חמש שנים לא אעשה זאת, הוא יהרוג אותי במו ידיו".

האישה פרצה בבכי ובצעקות: "יהרגו את כולנו! איך תלמד כלב להיות רואה חשבון?!".
"מה את דואגת?", השיב הבעל בנחת, "עוד חמש שנים, או שהכלב ימות, או שהפריץ ימות".

אין אלף, אין גם מאה

שורת שקרים, הטעיות מכוונות, טעויות תמימות ואי אמיתות מלווים את הדיון הציבורי בעניין גיוס החרדים. עזבו את השמועה שנלחשה מפה לאוזן וזעזעה את הרחוב החרדי בתקופה האחרונה, ושכאילו נלקחה ממוחו הקודח של מישהו שצפה ביותר מדי סרטי אסקימו לימון: חיילות עורכות לבחורי ישיבות בדיקת אשכים. יש דברים יותר חשובים לעסוק בהם.

למשל, ההצהרה החרדית כי הם תומכים בכך שכל מי שלא לומד תורה יתגייס לצבא. מדובר בהצהרה פולמוסית מעולה שמצליחה לבלבל את החילונים, אך אינה אמת. הציבור החרדי הקים בשנים האחרונות מפעל של "ישיבות לנושרים", מוסדות חינוכיים שכל מטרתם לדאוג שגם נוער שלא לומד תורה לא יילך לצבא, אלא יישאר במסגרת חינוכית חרדית. שגם מי שחלש מבחינה ישיבתית יישמר במסגרת החרדית ולא יתקלקל.

צילום: מרק ישראל סלם

הישיבות לא נועדות רק להוציא עילויים וספורטאי גמרא מצטיינים. כתב פעם הרב ישראל פרידמן, וביטא את השקפתו של מי שיכריע יותר מכל רב אחר על העמדה החרדית – מנהיג הציבור הליטאי הרב אהרון לייב שטיינמן: "לימוד התורה אינו לצורך מקצוע. תלמודה אינו רק לבעלי כישרונות שיראו ברכה בלימודם. תורה לא נועדה לכישרוניים בלבד. תלמוד תורה אינו מכשיר. הוא המטרה. לשמה".

או ההצהרה החרדית כי יש אלף חרדים (משום מה הם חוזרים שוב ושוב על המספר הזה) שמעוניינים להתגייס לנח"ל החרדי, אלא שהצבא אינו ערוך לכך ומונע את גיוסם. האמת היא שאין אלף חרדים כאלה, אין גם מאה. להפך: אפילו גיוסי פלוגות לגדוד הנח"ל החרדי הנוכחי אינם ממלאים את השורות. עמותת הנחל החרדי מחזיקה מגייסים שיורקים דם בשביל להביא אל שערי הבקו"ם את מעט בוגרי החינוך החרדי שהם מצליחים לשכנע.

או ההצהרה לגבי מתווה בוגי יעלון, כי "מדובר בתהליך". לא מדובר בתהליך, אין פה תהליך. לא מדובר בתהליך שבסופו – נגיד בעוד 5 שנים, 20 שנה, 50 שנה – כבר יהיה שוויון בנטל. מדובר בתוכנית שמקבעת את העדפת החרדים כמי שאולי ישרתו בעתיד שירות לא משמעותי בגיל מבוגר תמורת שכר גבוה. וגם זה רק אם התוכנית תוגשם.

או ההצהרה הצה"לית כי "יש כבר תהליך של גיוס חרדים לצבא, ואפשר לראות זאת בפרויקט שח"ר ובפרויקט הנחל החרדי". האמת היא שאין תהליך, אין תהליך, אין תהליך. אין תהליך של גיוס חרדים לצבא. בפרויקט הנחל החרדי אין חרדים ופרויקט שח"ר איננו צבא.

מערך ההונאה

קצת רקע. פרויקט הנח"ל החרדי הוא פרויקט קדוש וחשוב עם חבר'ה שצריך להעריך ולהצדיע להם, שיכולים היו להשתמט בקלות משירות צבאי אך בחרו להתנדב ולהסתכן במסירת נפש בשביל עם ישראל. אם יהיה אי פעם גיוס חרדים, בוודאי שהנח"ל החרדי אמור להיות הפלטפורמה. אך הפרויקט ממלא גם תפקיד חשוב במערך ההונאה, שנועד לגרום לציבור לחשוב כאילו מדובר בסממן לתהליך של גיוס חרדים, שאלו הראשונים, ושאוטוטו יצטרפו אליהם עשרות אלפי חרדים וייכנסו מתחת לאלונקה.

כדאי להבהיר: בנח"ל החרדי כמעט ואין חרדים. מעבר לכך שאחוז לא מבוטל מכלל החיילים המשרתים בפרויקט הם דתיים לאומיים, גם אלה הרשומים בו כחרדים אינם חרדים, אלא כאלה שגדלו בחינוך חרדי וסרו מן הדרך ברמה כזו או אחרת. האבסורד עצום: צה"ל הופך למעשה למשמרת הצניעות, שמבטיחה שהצעירים החרדים לשעבר הללו ימשיכו לשמור על אורח חיים חרדי קיצוני. החבר'ה עצמם הם ברמה דתית קלילה במקרים רבים, ואחת הסיבות שביחידה רוצים דתיים לאומיים היא כדי לחזק את שמירת מצוות בקרב אלו שבאו מבתים חרדיים.

ומה באשר לפרויקט שח"ר המהולל? במסגרתו מגויסים חרדים בגיל מבוגר ל"שירות", זוכים למשכורות גבוהות של אלפי שקלים החל מיומם הראשון בצבא, לומדים מקצוע על חשבון הצבא, ומקבלים הבטחות לשירות "ללא שבתות, ללא לילות", וכו'.

יש כאן בעיה ערכית כפולה. מילא החרדים שלומדים תורה – נדמה שיש בינינו מי שחשובים מבחינה ערכית, היסטורית, תרבותית, ומגיע להם יחס מועדף; אבל פה כבר מדובר בחרדים שלא לומדים תורה, אלא יוצאים לעבוד. מדוע מגיע להם תנאי שירות ששום צעיר מעיירת פיתוח לא מקבל? הרי בעצם מדובר בצ'ופר של לימוד מקצוע על חשבון המדינה תוך כדי קבלת משכורת. מענק כזה היה ראוי שיינתן ליוצאי יחידות קרביות אחרי שלוש שנות שירות.
אז מדוע החרדים אומרים "אנחנו מוכנים ללכת לפשרות קשות"?

תלוי. חלקם עושים זאת כדי לבלבל אתכם ולהרוויח זמן, וחלקם באמת חושבים, ובצדק, שאם יש ילד מנוער השוליים החרדי (לא הילד שלהם כמובן), אפשר שהוא יתגייס בגיל 18. ואם הם מסכימים שעוד כמה אברכים יתגייסו בגיל 22 תמורת שכר גבוה – זו פשרה.

החרדים לא יסכימו לגיוס בגיל 18. אלה שנים שבהן מעצבים את הנוער החרדי בישיבות. הסיכוי שמישהו בגיל 18 יעשה מהפך בחייו כתוצאה מהמפגש עם הצבא, גדול בהרבה מהסיכוי שחרדי נשוי עם ילדים שהתגייס בגיל 22 יעשה זאת. במובן מסוים המסלולים הצבאיים מסייעים לחרדים לשמור על החברה החרדית ועוצרים את תהליכי הקריסה הכלכלית. לא זה המקרה כשהם אומרים "בשביל מה לקבוע מכסות שיגבילו את מספר תלמידי הישיבות, בוא נקבע יעדים למספר החרדים שיתגייסו". ממתי במדינה הזאת עומדים ביעדים.

לחזור למקורות

השגיאה ההיסטורית של יאיר לפיד ומפלגתו היא דרמטית. במקום לתגמל את השדרה המרכזית של החברה הישראלית ולתת מענק מיידי לישראלים שהצביעו עבורו (או שלא בחרו בו אבל גם אותם הוא די מייצג), הוא הולך להיכשל בניסיון לגייס את החרדים. הוא לא יצליח לגייס את החרדים. השאלה היחידה היא האם הם יצליחו לבלבל אותו ולהרוויח עוד זמן.

המשמעות של הקמת מסגרות חרדיות בצבא היא יצירת מדינות הלכה קטנות וקיצוניות, שבהן היחס לנשים למשל הוא פנאטי יותר מאשר בבני ברק או במאה שערים: הן פשוט מודרות מהבסיסים. המקום היחידי בעולם היהודי שבו יש נורמה דתית שנשים מודרות לגמרי מהמרחב הציבורי – הוא צה"ל. כך גם המקום היחידי בעולם בתקופה המודרנית שבו אפשר להעניש יהודי בוגר בעונש ממשי בגלל חטא דתי כמו חילול שבת. ככה זה עובד. מה שהחרדים לא דורשים מעצמם בהר נוף, הם ידרשו מצה"ל. 

הנורמות ההלכתיות, הדתיות והחרדיות, מעוצבות במידה רבה גם על ידי ישראל החילונית. העובדה שעד היום לא הייתה אפשרות לצאת אל המרחב הישראלי בלי לשמוע שירת נשים הובילה לכך שרבנים ראשיים ישבו בטקסים בהם הופיעה זמרת. דווקא מצה"ל עלולה לצאת הבשורה ההפוכה.


ישי ודרעי | צילום: רויטרס

על לפיד לחזור לתוכנית המקורית שלו: ביטול החוק האבסורדי שמחייב את הצעירים החרדים ללמוד בישיבות, דרך האיום שאם לא ילמדו בהן יגויסו לצה"ל. ממילא הם לא יתגייסו, אז מדוע ישראל החילונית מחייבת אותם ללמוד בישיבות? שחרור החרדים מצה"ל יוריד את מספר תלמידי הישיבות ואת תקציביהן, ויאפשר להם לצאת לעבוד. והצעירים החרדים שיבחרו להישאר בישיבות? כנראה שהם ממש רוצים ללמוד תורה, ובכבוד שלנו לממן אותם.
כדי לצמצם את אי השוויון בנטל, צריך כאמור לדאוג לתגמול הולם לחיילי צה"ל. אם זה יקרה, השינויים המתחוללים בחברה החרדית יובילו לגיוס חרדים, גם בלי המסלולים המופרכים והלא מוסריים, וגם בלי להפוך את הצבא לזרוע נוספת של הקיצוניים החרדים. חרדים הוקסמו בעבר מהתנועה הציונית ונשאבו אליה.

במקום פתרון אלים לסכסוך הישראלי-חרדי, צריך מהפך בתגמול של אלו שנושאים את החברה הישראלית על גבם, זאת תוך שמירה על השירות בצה"ל ככרטיס כניסה לישראליות ותוך שמירה על אופיו של הצבא כמעצב של פרהסיה ישראלית – יהודית שמתמהלת ערכים של חילוניות ומסורתיות, של שוויון נשים וזכויות מיעוטים (גם החרדים הם מיעוט(, של דמוקרטיה ויהדות.

כמו בחלומות על המדינה ההיא, נו, מדינת ישראל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.