Forbes Israel Logo

לקראת הסכם: מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי יצטרף לשיחות הגרעין בז'נבה

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי יגיע היום (ו') לז'נבה ויצטרף לשיחות המעצמות עם איראן על רקע תכנית הגרעין של טהרן, וזאת במסגרת המאמצים להגיע להבנות בנושא עם הרפובליקה האיסלאמית, כך אמר בכיר במזכירות המדינה האמריקאית.

"השר קרי יבקר בז'נבה שבשוויץ ביום שישי לאחר שהוזמן על ידי נציגת האיחוד האירופי (קתרין) אשטון לסייע במאמצים לגישור הפערים בין מנהלי המשא ומתן", אמר הבכיר. אשטון מתאמת את השיחות עם איראן בשם פורום המדינות 5+1 של מועצת הביטחון של האו"ם.

בתוך כך, נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר הלילה כי הקהילה הבינלאומית עשויה להקל את הסנקציות על איראן כבר בשלבים המוקדמים של המשא ומתן עם טהרן. "ישנה אפשרות להסכם מדורג, כאשר בשלב הראשון נדאג להקפאת פרויקט הגרעין של איראן ובמקביל נספק להם הקלה קלה, תוך השארת תוכנית הסנקציות הכללית במקומה", אמר אובמה, אך הדגיש כי הסנקציות יחודשו במידה ואיראן לא תעמוד בהתחייבויותיה.

קרי | צילום: רויטרס

שר החוץ האיראני מוחמד ג'אווד זריף התראיין לכלי התקשורת בארצות הברית, ובראיונות לרשתות CNN ו-NBC סיפר על ההתקדמות במגעים עם המערב: "אני חושב שהעמיתים שלנו מוכנים להתחיל לכתוב טיוטה ראשונה. אני מקווה שהיום נוכל להתחיל בעבודה רצינית להכנת הצהרה משותפת"."אנחנו מקווים להגיע ליעד הסופי תוך פחות משנה", אמר זריף, והתייחס גם לאובמה כשאמר "אנו מצפים לראות ממנו את האומץ וההנהגה שנדרשת כדי לפתור את הבעיה. אני יכול לומר לו שהפתרון נמצא בהישג יד".

בעקיצה שהפנה לראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו, אמר שר החוץ האיראני כי "זו טעות היסטורית להקשיב לנתניהו. מדינה שמחזיקה בראשי נפץ, עם היסטוריה של אלימות נגד שכניה, לא יכולה לבקר אותנו. ישראל אפילו לא מאפשרת לפקחי סבא"א לבקר בכור בדימונה".

נתניהו אמר אתמול כי "במקרה הטוב איראן תוותר על כמה ימי העשרה […]. זאת טעות גדולה שתקל את הלחץ הפנימי באיראן, זאת טעות ענקית וזאת טעות היסטורית חמורה. משטר הסנקציות ייעלם ואיראן לא ויתרה על כלום".

"אם המידע שמגיע לגבי ההצעה של מדינות ה-P5+1 הוא נכון, אז זוהי עסקת המאה עבור איראן, מכיוון שאיראן למעשה לא מוותרת על דבר אך מרוויחה את הוצאת כל האוויר מסיר הלחץ שלקח שנים לבנות, בדמות משטר הסנקציות, הדגיש ראש הממשלה.

לאתר דה פוסט

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן