Forbes Israel Logo

לרגל ה-14 בפברואר: כך חוגגים את יום האהבה מסביב לעולם

במיוחד ל"וולנטיינס דיי": שרונה קרני כהן, מייסדת Dreame, לוקחת אותנו לסיור ברחבי העולם ומציגה, דרך האומנות, חלק מהמסורות והמיתוסים הקשורים ליום הזה

אהבה היא סוג של ריקוד עם הלב שלנו, שלעולם לא נגמר. כולנו מרגישים אותו, ללא יוצא מן הכלל, בכל שניה ביום. בין אם בקרב החברים, המשפחה והאנשים שקרובים אלינו. ברוב המדינות בעולם קיים יום מיוחד המוקדש לחגיגת אהבה. בעוד שחלקנו הפכו ציניים לגבי ״המסחור״ של הרגש הטבעי הזה והשפעותיו עלינו, ישנם כמה תרבויות מיוחדות, מרגשות ומעניינות בהן יום אהבה מהווה יום חשוב ומעורר השראה.

אם הייתם ביפן לדוגמה, קרוב לוודאי שהייתם שולחים לאחד מחבריכם לעבודה שוקולד זול ולא מיוחד. אם הייתם בדרום קוריאה כנראה שהייתם נפגשים עם החברים הרווקים שלכם, אוכלים ביחד נודלס בצבע שחור ובוכים ביחד על חיי הרווקות ובברצלונה הידידים שלכם לבטח היו מציעים לכם ספר בתמורה לורד.

אהבה מסביב לעולם. צילום: Shutterstock


היום חג הנפוץ ביותר מכולם הוא יום האהבה או ה-״ולנטיינס״ כפי שזכה לשמו המוכר אודות לאגדה המפורסמת, שמקורה במאה השלישית ברומא, אז השליט קלאודיוס השני האמין באופן מובהק שחיילים רווקים מתפקדים בצורה טובה יותר במשימות צבאיות מאשר החיילים שהיו נשואים באותה העת. אז הוא החליט לאסור על אנשים להתחתן והוציא את הנישואים מחוץ לחוק. הפקודה הפריעה לאדם צעיר בשם ולנטיין, שלא קיבל את הוראתו של השליט והחליט לקיים טקסי נישואים סודיים לאוהבים הצעירים שמעוניינים להתחתן. לבסוף, כשולנטיין נחשף ונתפס הוא נאסר ונשלח לכלא. בזמן שהייתו בכלא, הוא התאהב בבתו הצעירה של אחד הסוהרים. ימים ספורים לפני שהוצא להורג הוא כתב לאהובתו מכתב אהבה, שנחתם במילים "From your Valentine".

אז עבור היום המיוחד הזה, דאגתי לאסוף עבורכם את הדרכים הכי מרתקות ומתוקות בהן חוגגים אהבה מסביב לעולם:

יפן

ביום אהבה הנשים היפניות מביאות שוקולד לגברים בניגוד לתופעה ההפוכה והמוכרת יותר שבה הגברים הם אלו שנותנים מתנות שמסמלות אהבה לנשים.

השמועה אומרת שההיפוך בתרבות היפנית החל משגיאה בתרגום שעשתה חברת שוקולד יפנית באחד מהקמפיינים השיווקיים הראשונים של יום האהבה.

כמו כן, נהוג שנשים יפניות נותנות שוקולד גם לעמיתיהם לעבודה. ביפן, מתנות מסוג כרטיסי ברכה, נרות, פרחים או ארוחת ערב אינן נפוצות ורוב היום מסתכם בבחירת כמות השוקולד המדויקת שכדאי לתת לקולגות.

באופן מעניין, לעמיתים אליהם הנשים היפניות מכירות פחות הן נוהגות לתת שוקולדים זולים, בניגוד לשוקולדים הטובים יותר שהן מביאות לאנשים שהן אוהבות. זה גם מקובל שנשים יפניות צעירות נותנות שוקולדים לחברותיהן ולחבריהם ולא רק לאהוב ליבם בלבד.

כדי להתמודד עם חוסר האיזון וכתגובה לעובדה שנשים יפניות לא מקבלות מתנות ביום אהבה, התאחדות הקונדיטורים הלאומית ביפן יצאה בקמפיין שמטרתו להפוך את ה-14 למרץ ל-״יום המענה״, שידוע גם בשמו ״היום הלבן״ כי הוא מסמל את השוקולד הלבן שהגברים מחזירים לנשים ביום זה לאחר שקיבלו מהן שוקולד ביום האהבה.

פינלנד

״Ystävänpäivä״ הוא ״יום החברים״ הפיני שנקבע בשביל חגיגות עם הקרובים. יום החברים לא נחשב כיום רומנטי מטבעו. ערכי היסוד של יום זה מקורם בחגיגת החברות והאחווה. על כן, במקום להביא שוקולדים ומתנות לאהוב ליבם, הפינים מנצלים את היום הזה כדי להמטיר על חבריהם הקרובים מתנות כאות להערכה ולאהבה. באופן מעניין זה הוא גם יום נפוץ בו אנשים מפינלנד מתארסים או מתחתנים.

יום החברים בפינלנד. מתוך: dreame.me אמן: Elodie Garbe


סינגפור

הסינגפורים חוגגים את יום אהבה באותה הדרך בה למעשה כל שאר המדינות חוגגות את אותו ב-14 לפברואר: פרחים, שוקולדים, ארוחות ערב רומנטיות ותכשיטים. אבל הסינגפורים הם עם יוצא דופן בכמות הכסף שהם מבזבזים ביום האהבה. לפי פרסומים 60% מהסינגפורים טוענים שהם מוציאים בין 100 ל-500 דולר בתקופה הזאת.

יום האהבה בסינגפור. מתוך: dreame.me אמן: Kim Kaddouch


קטלוניה

פסטיבל סנט ג׳ורדי הוא יום החג הרומנטי ביותר מכל האיזורים בספרד. פסטיבל סנט ג׳ורדי הוא חגיגה של ג׳ורג׳ הקדוש, הפטרון האצילי של קטלוניה.

האגדה מספרת שג׳ורג׳ הקדוש הציל את הנסיכה מדרקון אכזר והביא לה ורד שהיה מדהים ביופיו כאות הנצחה לאהבתו ומסירותו הנצחית אליה.

חג זה מסמל הרבה יותר מכרטיסי ברכה או ממתקים, זו החגיגה של התרבות הקטלונית ושל האהבה. על פי המסורת בברצלונה האישה נותנת ספר קריאה בתמורה לורד שהביא לה הגבר. זה נעשה כאות הנצחת מותו של סרוונטס, הסופר הדגול והמפורסם שכתב בין היתר את ״דון קישוט״ וזה מתרחש ב-23 לאפריל.

ביום הזה, זוגות האוהבים מסתובבים מתרוצצים בין עגלות הספרים ברחבי השדרות בברצלונה, בוחנים מקרוב ובמרץ את הספרים הנמצאים בכל פינה, ומחפשים את הספר שמתאים ביותר לקריאה ביום המיוחד הזה. במהלך סנט ג׳ורדי, נאספים אמנים בשדרות וחותמים על ספרים שלהם עבור הנשים שמסמיקות והגברים שמסנוורים מאהבה, עם ריח ורדים ניכר שנישא באוויר.

דרום קוריאה

בדרום קוריאה יום אהבה הוא מעין יום שבו מתאבלים על חיי הרווקות. אמנם אנשים שנמצאים במערכת יחסים, חוגגים באופן דומה ליפן: נשים מביאות שוקולדים לגברים ב-14 לפברואר והגברים מחזירים ממתקים לנשים כחודש לאחר מכן (ב"יום הלבן"), אך ההבדל הגדול מביותר בין המסורת הדרום קוריאנית למסורת היפנית מגיעה ב-14 לאפריל – במה שמכונה ״היום השחור״ – אז כל אלו שלא קיבלו מתנות ביום האהבה או ביום הלבן, נפגשים במסעדות, אוכלים אטריות נודלס בצבע שחור ומתאבלים על היותם רווקים.

עבור הקוריאנים היום ה-14 לכל חודש לועזי מסמל את הסיבה לחגוג אהבה. מינואר ועד דצמבר יש להם ימים שונים: יום הנר, יום האהבה, היום הלבן, היום השחור, יום הוורד, יום הנשיקה, יום הכסף, היום הירוק, יום המוזיקה, יום היין, יום הסרט ויום החיבוק. כל יום מסמל אהבה בדרכו שלו.

איראן

יום האהבה האיראני שנקרא גם "ספנדרמזגן" או ׳יום המלאך השומר׳, החל אצל האל ספנדרמד במאה ה-20 לפני הספירה. ספנדרמד, כפי שמספרים האיראנים היה המגן של כדור הארץ.

חגיגה לנשות איראן. מתוך: dreame.me אמן: Eglė Každailytė


התאריך הרשמי הינו ה-18 לפברואר. הפסטיבל היה מיועד בעיקר לנשים ובו נהוג היה שגברים יספקו לנשים מתנות שהכינו במו ידם על מנת לסמל את אהבתם האדירה אליהן.

מלבד לנשים, היום הזה נחשב כחגיגה לכדור הארץ. האיראנים עורכים פסטיבל ובו החוגגים מבטאים את אהבתם לאמם וגם לנשים שלהם. האימהות מסמלות את הדאגה לכדור ארץ וכל מה שנכלל בתוכו: אדמות, בעלי חיים ויצורים. על פי המסורת האימהות מקבלות עצי ערבה ומתנות אחרות על ידי ילדיהן ועל ידי הגברים שנשואים להן.

סין

פסטיבל הקישי (Qixi Festival) או ״יום האהבה הסיני״, נחגג לזכרו של רועה הצאן ניו לאנג ואורגת הבדים זי נו. זוג הכוכבים הללו קיבלו אישור להיות ביחד אחרי מסכת משפטים מטלטלת. זוהי אגדה רומנטית של לבבות מקורבים וסיפור המסמל את החגיגה של האהבה.

בתרבות הסינית קיימת הבחנה לאוהבים, הידועה בשם ״ליל השביעיות״. האגדה מספרת שכוכבו של רועה הצאן וכוכבה של אורגת הבדים הופרדו על ידי שביל החלב, אך הותר להם להיפגש בכל יום שביעי של כל חודש שביעי בלוח השנה הסיני.

אגדה סינית רומנטית. מתוך: dreame.me אמן: Juliana Ruiz


המסורת כוללת בין היתר את הכנתם של מגשי פירות טעימים ומתוקים על ידי הנשים הסיניות כמנחה לזי נו. הנשים מקוות לקבל בתמורה לפירות המתוקים הללו אהבה מתוקה, כמו שקיבלה זי נו. הגרסה הבוגרת יותר של האגדה מפרשת את הסיפור כאהבה לדור הצעיר. האגדה הזו עדיין ידועה ומסופרת בעיירות ובישובים בפרברי סין, אך בכל עריה של סין לא חריג לראות זוגות צעירים מתבוננים בשמי הלילה לעבר הכוכבים וחושבים על ניו לנג וזי נו. היום נחגג ב-25 לאוגוסט.

וויילס

"דיד סנטס דווינון" הוא יום האהבה הוולשי, שנחגג ב-25 לינואר, מבוסס על האגדה המסופרת מהמאה החמישית, על פיה, דווינון היפייפיה התאהבה בבחור בשם מלון דפודריל, אך מסיבה לא ברורה הם נשארו זרים אחד לשני ולעולם לא התאחדו. מספר שמועות על הנתק מספרות שסבה של דווידן אסר על הזוג להינשא והבטיח לה את ידו של גבר אחר.

וויילס. סיפור אהבה מיתולוגי. מתוך: dreame.me אמן: Dominika Kramerova


כשדווינון נרדמת ביערות של וולש, מבקר אותה מלאך שמביא לה שיקוי מתוק שנועד למחוק את זיכרונותיה שקשורים למלון ולהפוך אותו לגוש קרח. דרך המלאך, אלוהים נותן לדווינון שלוש משאלות. במשאלה הראשונה מבקשת דווינון שמלון יופשר מגוש הקרח וישוחרר מקללתו של אביה, במשאלה השנייה מבקשת שאלוהים יגשים את משאלותיהם וחלומותיהם של כל האנשים שאוהבים באמת ובמשאלה השלישית היא מבקשת להתחתן. כל שלוש המשאלות שלה נענות וכהוקרת תודה לאלוהים, דווינון מתמסרת לאלוהים בכך שהופכת לנזירה.

למרות שהיום המיוחד הזה אינו פופולרי כמו יום אהבה, הוא הופך להיות יותר ויותר נפוץ בקרב האזרחים הוולשים. כיום, יום זה צבר מומנטום כשרשת חנויות מצרכים בריטית טסקו סייעה להפיץ 50 אלף כרטיסי ברכה שיחולקו בחינם בכל 43 החנויות של הרשת ברחבי וויילס.

ישראל

גם במחזותינו חוגגים את האהבה. בישראל, המסורת היהודית עתיקת הימין נקראת ט״ו באב, על שם התאריך העברי בו מתרחשת. בחלוף הימים, המסורת הופכת להיות דומה יותר ויותר ליום האהבה ״Valentines Day״.

ט"ו באב ו"ולנטיינס דיי" בישראל. מתוך: dreame.me אמן: Moran Yogev


בימים הקדומים, הנשים היו לובשות שמלות לבנות ויוצאות לרקוד בין הגפנים כטקס לחגיגת האהבה. ט״ו באב מיוחס ליום שבו נהוג לבצע מחוות אהבה גדולות המראות את המחויבות והאהבה לקרובים. בתרבות הישראלית המודרנית, ט״ו באב הוא יום שבו נפוץ להפגין אהבה, את חשיבות הנישואים ולתת מתנות כמו כרטיסי ברכה או פרחים. התאריכים משתנים משנה לשנה. השנה הוא נחגג ב-4-5 לאוגוסט.

לא משנה באיזו תרבות מדובר, תזכרו כמה האהבה חשובה וכמה האהבה עשתה עבורנו ותקדישו יום אחד לאהוב באמת. האהבה היא אוניברסלית ונחגגת במגוון דרכים קסומות. לאהוב זו לא מסורת, לאהוב זו ההרגשה שטבועה עמוק בתוכנו. ישנם המון סוגי אהבה: מאהובי ליבנו ועד לחברים ועמיתים ובכל יום יש רגע לחגוג את הרגש המקסים הזה עמו נולדנו. אנו מזמינים אתכם לחגוג את האהבה השנה עם מתנה מיוחדת, מתנה שתהפוך את חלומותיכם לאמנות עבור האנשים שאתם אוהבים.

הכותבת היא יזמית יצירתית וחברתית בתחום האומנות, הביטוי העצמי וההתאמה של היצירות ללקוח. היא נולדה בתל אביב וגדלה בלונדון. יש לה תואר ראשון בסוציולוגיה ופוליטיקה ונכון להיום מתגוררת בתל אביב. שרונה הקימה את Dreame: פלטפורמה להזמנת אומנות, עם מעל ל-500 אמנים מסביב לעולם. במסגרת הפלטפורמה ניתן לשלוח מחשבה, סיפור, מנטרה, חזון או שיר ובאמצעות Dreame להפוך אותם ליצירת אומנות עם המחשה ויזואלית. Dreame שולחים את היצירה המודפסת והממוסגרת לבית הלקוח, או בתצורה של הדפסה על מגן למכשיר הנייד או מזרון יוגה. נכון להיום סופקו כ-10,000 יצירות ללקוחות מיותר מ-50 מדינות. לאחרונה Dreame השיקה את The Dreamlist: כלי שמאפשר להמחיש בצורה ויזואלית כאמנות את המטרות והיעדים שתרצו להשיג בשנה הקרובה. אנשים מכל רחבי העולם מקסיקו ועד טייואן שולחים את חלומותיהם ויעדיהם ומקבלים בתמורה אמנות מותאמת אישית עד הבית

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן