Forbes Israel Logo

לרוויה: תחום ההשקעה בתעשיות המים לא נחשב פופולרי במיוחד – למה בכל זאת כדאי להשקיע?

מים הם המוצר הכי נפוץ בעולם ועדיין, מרבית המשקיעים זונחים אותו כהשקעה. בדיוק את הפער הבלתי מוסבר הזה, בין הביקוש לגישת המשקיעים, החליטה לנצל קבוצת משקיעים שהקימה את קרן קלברט שתשקיע בתעשיות מים ברחבי העולם.

"שינויי האקלים ברחבי העולם, עלייה בדרישה למים נקיים בשווקים המתפתחים, והצנרת המתיישנת בארה"ב ובאירופה, כל אלו הופכים את המים לנדבך חשוב ביותר לכלכלה הגלובלית" אומר מת'יו שלדון, מנהל שותף בקרן החדשנית. "כשהתחלנו להסתכל על זה, הבנו שמדובר בטרנד שהולך ללוות אותנו לא רק בשנים הבאות, אלא בעשורים הבאים". ועדיין, מעט מאוד קרנות מתרכזות בשוק הזה, אפילו שהבנק העולמי העריך שהגידול באוכלוסיית העולם ידרוש את הכפלת אספקת המים שלנו בכ-1.5 עד לשנת 2050.

כיום ישנן רק 5 קרנות נאמנות אשר מרכזות את ההשקעות שלהן בתעשיית המים, אחת מהן, כאמור, היא קרן קלברט שהזכרנו. על פי הערכות האנליסטים השונים, אם כוללים גם את קרנות הגידור, סך הנכסים המושקעים במים מסתכמים בפחות מ-10 מיליארד דולר.

ואם רציתם לדעת עד כמה ההשקעה הזו כדאית, קרן קלברט שמשקיעה בלעדית בתחום המים, רשמה עליה ממוצעת של 14.3% במהלך כל אחת משלוש השנים האחרונות.

פוטנציאל אדיר | צילום: Shutterstock

ככלל, ישנן כ-140 חברות להשקעה בתחום, שמתחלקות ל-4 קטגוריות עיקריות: חברות שמגדילות את היצע המים באמצעות התפלת מים, חברות שמפחיתות את הדרישה למים באמצעות איתור נזילות ותיקונן, חברות שמשפרות את איכות המים וחברות שמשפרות את יכולות המשאבות והצינורות.

כשמשקיעים בתחום של משאב טבע, לא מן הנמנע שלרשויות ולמדיניות ממשלתית תהיה השפעה על ההשקעה שלנו. "השקעה בציפיה לפעולה ממשלתית היא קשה במיוחד משום שהיא לעד נדחית", אומר שלדון. לכן לאחרונה החלה הקרן להתרכז דווקא בחברות שפועלות יותר בשוק הפרטי, בעיקר בתחום התשתיות.

בין היתר משקיעה הקרן החברה בחברת HD Supply Holdings, שכרבע מהכנסותיה מגיעות מהתקנת מערכות השקיה במבנים מסחריים ולמגורים; ובתאגיד Flowserve, אחת החברות המובילות בשוק לייצור צינורות ומשאבות למפעלים ברחבי העולם.

אין ספק שההשפעה המרכזית של מים בחיינו לא צפויה לקטון בשנים הקרובות, כשבני האדם רק לומדים לנצל את המשאב האדיר הזה יותר ויותר לצרכיהם. אז האם מים הם התחום "החם" הבא להשקעה? מומחים רבים יבטיחו לכם כי אמנם לא מדובר בתחום אשר ישלש את ערכו בן לילה – אך כולם מסכימים כי עתידו של התחום המתפתח ורוד למדי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.