Forbes Israel Logo

לשבור את הקרח: מדוע דובי קוטב צרו על מדענים רוסיים?

האם דובי קוטב עוקבים אחרי החדשות או אחרי המחקר האקדמי האחרון הנוגע לאקלים בקטבים? סביר שלא, כמובן, אבל זה ללא ספק נראה כאילו הם דווקא עושים זאת השבוע, כשמספר פרטים מאוכלוסיית הטורפים הללו באי הרוסי המבודד טרוינוי איימו על קבוצה של מדענים בתחנת מזג אוויר שבנויה עליו.

על פי סוכנות הידיעות הרוסית, TASS, החוקרים דיווחו שנקבת דוב קוטב החלה לישון מתחת לחלון התחנה בשבת האחרונה, כשהיא בעצם כולאת את הצוות בפנים ובכך כפו עליהם לחדול ממרבית פעולות ניטור מזג האוויר. עשרה דובים בוגרים, כמו גם מספר נקבות עם גורים, נצפו בסביבות התחנה. אחד משני הכלבים שחיו בתחנה נהרג, וכמו כן דובים גם שברו את חלונות מחסן הציוד של התחנה.

הסיפור הזה הגיע השבוע מרוסיה בה בעת שמחקר חדש פורסם במגזין The Cryosphere, מחקר שמצא למעשה כי שכל אוכלוסיות דובי הקוטב הארקטי מושפעות מנסיגת ים הקרח והתקצרותן של עונות הקיפאון.

"ים הקרח הוא למעשה הפלטפורמה שלהם לחיים", אומרת המחברת המשותפת של המחקר, קריסטין ליידר מהמרכז לחקר הקטבים של אוניברסיטת וושינגטון. "הם מסוגלים לשרוד על גבי האדמה במשך חלק מהשנה, אבל ים הקרח הוא המקום שבו הם משיגים את הטרף העיקרי שלהם".

אלו עובדות חדשות שבולטות במיוחד במצב של האי הרוסי טרוינוי.

מקור בסוכנות מזג האוויר שמנהלת את התחנה שם אמר לתקשורת הרוסית כי "בסוף אוקטובר, או בתחילת נובמבר, המים הקרובים לחוף יקפאו והדובים יעזבו את האי בחיפוש אחר מזון".

עם הצטמצמות שטחי הציד שלהם הדובים הרעבים מחפשים חלופות באדמה | Fotolia

אבל המחקר החדש גילה כי כל אזורי המחייה של דובי הקוטב חווים כעת המסות קרח אביביות שהולכות ומוקדמות מדי שנה וקפיאה מחודשת שמתאחרת מדי סתיו, מה שעלול להביא לדובים רעבים יותר שמבלים זמן רב יותר במקומות כמו תחנת מזג האוויר בטרוינוי.

במשך 35 השנים האחרונות, גילה המחקר, העונה של הים הקפוא "הטוב", זה שהדובים נשענים עליו כדי לצוד, התכווצה בסך כולל של כ-7 שבועות.

"אנו מצפים שאם המגמות יימשכו, בהשוואה להיום, דובי הקוטב יחוו עוד שישה עד שבעה שבועות של חוסר קרח עד לאמצע המאה הנכחית", אמר מחבר שותף אחר של המחקר, הארי שטרן.

ביום רביעי, מסוק הצליח להעביר אספקה חדשה של אבוקות וגורי כלבים כדי לעזור להבריח את דובי הקוטב מהתחנה בטרוינוי. על פי הדיווח, המסוק עצמו גם הבריח את הדובים תוך כדי התהליך.

בהינתן המסלול שאליו הולכת התכווצותה של עונת ים הקרח, שהחוקרים האמריקאים אומרים שאינו מאיץ מחד ואינו מתייצב מנגד, נראה שעונת דובי הקוטב על האדמה עשויה להפוך לארוכה אף יותר בשנים הקרובות, כך שאולי הצוות בטרוינוי צריך לשקול לבקש העברה לשיבוץ מחדש.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן