Forbes Israel Logo

מי המדינות שמוכנות להתמודדות עם התפרצות קורונה?

מדד שפורסם לאחרונה בחן את יכולתן של מדינות להתמודד עם התפרצות מגיפה • ארה"ב מדורגת במקום הראשון, סין מפגרת הרבה מאחור - והיכן מדורגת ישראל?

מניין הקורבנות הרשמי כתוצאה מנגיף הקורונה עומד נכון לעת כתיבת שורות אלה על 425. לפי מספרים מעודכנים שפורסמו בסין כ-20 אלף איש כבר נדבקו בנגיף, אך מומחים מעריכים שבפועל מדובר במספרים גבוהים יותר.

כשזו המציאות, ברור גם שמספר הנדבקים מחוץ לסין עוד יגדל וברחבי העולם עוסקים בנסיונות לבלום את ההתפשטות ולהתמודד באופן יעיל עם מקרי הדבקה.

אחת השאלות המעניינות בהקשר הזה היא אילו מדינות מוכנות בצורה הטובה ביותר להתמודדות עם מגיפה? באוקטובר האחרון פורסם המדד העולמי לביטחות בבריאות – יוזמה משותפת של ארגון "יוזמת הסכנה הגרעינית" ומכון ג'ון הופקינס האמריקאי – דוח מקיף שבחן את הסוגיה. זו היתה ההערכה המקיפה הראשונה ליכולות ההתגוננות הגלובלית בפני מגיפות ב-195 מדינות.

המדד ניתח את רמות המוכנות על ידי התמקדות בשאלה אם במדינה קיימים הכלים המתאימים להתמודד עם התפרצויות מחלה בקנה מידה גדול, כאשר הציונים נמדדים בסולם של 0 עד 100, רמת המוכנות הגבוהה ביותר.

המערב מוכן, שאר העולם הרבה פחות. צילום: shutterstock

ארצות הברית מציגה את המוכנות הגבוהה ביותר והיא הגיעה למקום הראשון עם ציון 83.5, לפני בריטניה עם 77.9 והולנד עם 75.6.

החדשות הרעות הן שדווקא סין מדורגת נמוך יחסית (מקום 51) עם ציון של 48.2. החדשות הרעות יותר הן שישראל מדורגת אפילו נמוך יותר – מקום 54 עם ציון של 47.3.

המפה שלהלן ממחישה את המוכנות להתמודדות עם המגיפה ברחבי העולם, ונראה שיבשת אפריקה היא הפגיעה ביותר ולא מוכנה מספיק להתפרצויות בקנה מידה גדול.

ניתן היה לראות זאת בהתפרצות הגדולה של נגיף האבולה בשנת 2014, שפגעה קשות בחלקים ממערב אפריקה, והרגה יותר מ-10,000 איש, מה שגרם למדינות רבות להגביר את אמצעי ההתגוננות שלהם.

עד כה לפחות, אף מדינה באפריקה לא דיווחה על מקרה של נגיף הקורונה. עם זאת, היבשת נותרה פגיעה ביותר כאשר גינאה המשוונית (16.2) וסומליה (16.6) הן המדינות בעלות הציון הגרוע ביותר במדד הגלובלי לביטחון הבריאות.

בצהוב – המדינות המוכנות ביותר, באדום – המדינות הפחות מוכנות. צילום מסך: https://www.ghsindex.org/

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.