Forbes Israel Logo

מדוע גוגל היא המרוויחה העיקרית מכך ש"פלאפי בירד", משחק הסלולר הפופולרי בעולם, הוסר מהרשת?

היום בבוקר קמנו כולנו וגילינו שהנבואה התגשמה. גם אם אתם לא נוהגים לשחק במכשיר הסלולרי שלכם, וגם אם מעולם לא שמעתם על ה"פלאפי בירד" – הלהיט הוויראלי הגדול ביותר מאז ה"קנדי קראש" (אם גם עליו לא שמעתם כנראה שחייתם על אי בודד בחודשים האחרונים), גם אתם תודו כי מדובר בסיפור מרתק: מפתח משחקים עצמאי מווייטנאם פיתח את המשחק ושחרר אותו לשוק כבר לפני למעלה משנה. מדובר במשחק פשוט למדי וחסר כל ייחוד, מה שמגביר את המסתורין סביב השאלה כיצד, ומדוע דווקא אחרי זמן כה רב, פרץ לפתע המשחק וכבש את המשתמשים ברחבי העולם כולו, תוך שהוא מכניס למעלה מ-50 אלף דולר ביום מפרסומות?

אתמול, כזכור, הודיע מפתח המשחר דונג נגויין כי "אינו יכול עוד" (מעניין אם התכוון לבצע מחווה לראש ממשלת ישראל לשעבר מנחם בגין), וכי היום יוסר המשחק מחנויות האפליקציות השונות – וכך אכן קרה. משתמשים חדשים אינם יכולים עוד להצטרף להתקף הטירוף אשר כבש את העולם, ההכנסות יפחתו משמעותית – ונגויין יחזור לחייו הקודמים והשקטים.

הדיח אפילו את קנדי קראש. "פלאפי בירד" 

ההצלחה המסחררת והסיפור אשר ליווה אותה יעוררו עוד הדים רבים ברחבי העולם בשבועות הקרובים. אנשי מקצוע מתחומים שונים ינסו לפענח מדוע המשחק הפשוט הזה גרם להתמכרות רבתי של מיליוני משתמשים בעולם כולו, מפתחי משחקים ינסו לשחזר את ההצלחה, ומעריצי המשחק לא יפסיקו לתהות מדוע בעצם הוא הוסר מהחנויות. אך שאלה אחת נשארת פתוחה: מי המרוויח העיקרי מכל הסאגה המתוקשרת הזו?

כי הרי על עובדה אחת אין עוררין כלל: "פלאפי בירד" היה שווה הרבה מאוד כסף. חטיבת הפרסום הסלולרי של גוגל אמנם לא חושפת איזה אחוז היא "גוזרת" מהכנסות האפליקציות השונות מהפרסומות הכלולות בהן, אך סביר בהחלט להניח כי מדובר במספרים הקרובים לאלו של אתרי האינטרנט – שם מרוויח בעל האתר 68% מההכנסות מפרסום, ו-51% מההכנסות מחיפוש. סביר להניח כי גוגל, בסופו של דבר, הרוויחו מ"פלאפי בירד" סכומים דומים לאלו שהרוויח מפתח המשחק עצמו. אמנם עבור גוגל מדובר בכסף קטן מאוד – אך בטווח הארוך, היא הרוויחה הרבה מעבר.

אחת לתקופה מסוימת מגיע סיפור שכזה, אודות משחק פשוט אשר תוכנת על ידי מפתח בודד מהלפטופ בסלון דירתו – והשתלט על העולם, תוך שהוא מכניס למפתחו סכומי כסף אדירים. כל סיפור שכזה זוכה לסיקורים נרחבים בתקשורת ובאתרים העוסקים בכך, אשר מעלים על נס את הגיבור החדש אשר עלה לגדולה מן השוליים, ומעורר השראה בקרב אלפי מפתחים מרחבי העולם אשר בטוחים ביכולתם להפוך לסיפור ההצלחה הגדול הבא – אם רק ישלבו ציפור מסוג כלשהו במשחק שלהם.

הסטטיסטיקה, לצערם, לא ממש תומכת בתקוות אלו. המספרים מראים כי רובם המוחלט לא יזכה להכנסות מרשימות למדי הודות למשחקים כאלו, וכי סביר בהרבה להניח כי הם יברחו מהתחום לאחר שירוויחו כמה מאות דולרים בודדים, זאת לאחר שיבלו שעות ארוכות בתכנון המשחק, בפיתוחו ובהפצתו.

וזו הסיבה העיקרית בגינה "פלאפי בירד" היה כל כך חשוב לגוגל ולמערך הפרסום הסלולרי שלו. זו גם הסיבה בגינה גוגל הם המרוויחים העיקריים מעלייתו של המשחק לגדולה – וגם מהסרתו הפתאומית.

כבר היום, בטרם חלפו 24 שעות מהסרת המשחק, ניתן כבר למצוא בחנויות השונות עשרות משחקים חדשים אשר מנסים לשחזר את ההצלחה – ולהשתמש בעקרונות המשחק ואפילו בדמויות המזכירות את אלו של הציפורים במשחק המקורי. כל המשחקים האלו מעודדים עוד ועוד תנועה בקרב המפתחים השונים – וגם בקרב המשתמשים עצמם. כך, בעוד אף אחד מהמשחקים האלו לא יזכה את יוצרו במיליוני דולרים (בודדים מהם ייאבקו קשה ויצליחו לגרד כמה אלפים בודדים), גוגל תרוויח את אותו הסכום בדיוק. הרי לענקית החיפוש לא אכפת אם היא גוזרת אחוז מסוים מלהיט ענק בודד או משורה ארוכה של משחקים. שורת הרווח, בשני המקרים, נותרת זהה.

המשחק הפופולרי הוסר מהחנויות הווירטואליות הבוקר

הרווח האמיתי שוכן במיתוס. פעם נוספת קיבלנו חיזוק ממשי למיתוס הידוע של המפתח העצמאי, אשר ישב בחדרו עם הלפטופ, פיתח משחק פשוט לחלוטין ללא כל כישורים מיוחדים, והצליח לכבוש את העולם ולהרוויח מיליוני דולרים. המיתוס הזה הוא שמעודד אלפי מפתחים להמשיך ולהשקיע מיליוני שעות עבודה בפיתוח משחקים נוספים, אשר מעסיקים את הגולשים ברחבי העולם ויוצרים עוד ועוד שטחי פרסום ווירטואליים – שטחים מהם מרוויחה גוגל מיליונים רבים של דולרים.

לכן, אחת לכמה שנים אנו עדים לסיפור מרגש במיוחד, אשר מחזק פעם נוספת את אותו המיתוס. הסיפור תמיד יציג סיפור הצלחה כנגד כל הסיכויים, וידגיש בפני כולנו כי גם אנחנו יכולים להיות "הדבר הגדול הבא". ואם ניתן להוסיף לסיפור פאנץ' חדש ומרענן – בדמות מפתח מיוסר אשר מסיר את המשחק מהרשת ומוותר על מיליוני דולרים – מה טוב. אך בעוד מפתחים מרחבי העולם ימשיכו לטפח חלומות ותקוות גדולות, בגוגל ימשיכו לגזור רווחים על חשבון כל אחד ואחד מהם.

"פלאפי בירד" כבר אינו זמין בחנויות האפליקציות השונות. הסיפור הגדול הבא, לעומת זאת, כבר בדרך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.