Forbes Israel Logo

מדוע טכנולוגיית הבלוקצ’יין קריטית לעתיד אחסון הנתונים?

בהתחשב בעובדה ששוק האחסון בענן צפוי לגדול לקרוב ל-90 מיליארד דולר עד שנת 2022 (לפי אתר PR Newswire), תעשיית האחסון המבוזרת הופכת במהירות לדבר החם הבא. טכנולוגיית הבלוקצ'יין תהיה קריטית להצלחתה. 

כיום, אנשים רגילים יכולים להשכיר חלק משטח הכונן הקשיח שאינו בשימוש שלהם ולהרוויח מזה כסף. היכולת למנף עודף קיבולת אחסון הפכה למציאות הודות לתמריצים המוצעים על ידי חברות שונות המבקשות להרחיב את הרשתות המבוזרות שלהן.

מרכז אחסון נתונים. ביקוש עצום לשטחי אחסון בענן | צילום: shutterstock

איך החברות תוקפות את הבעיה? באמצעות שתי שיטות: שוקי אחסון ותשתיות אחסון.

שוקי אחסון

שוקי אחסון הופכים את שטח הדיסק למוצר. הם המתווך בין אלה שמחפשים לאחסן נתונים לבין ספקים שמוכנים לאחסן את הנתונים עבורם. זה קורה באמצעות שיתוף קבצים ברשת peer-to-peer – כמו אתר שיתוף קבצי המוזיקה Napster. הקובץ מוצפן ולאחר מכן הוא נשלח למחשבים בודדים ברחבי הרשת. מאחורי הקלעים, כמובן, הנתונים מתחלקים בין מקומות האחסון. כאשר רוצים לאחזר את הנתונים, הם יאספו דרך צמתים שונים ברשת ויפוענחו.

חברות כמו Storj ,File Coin ו-Sia פועלות כשוק אחסון. הן מבטיחות אחסון מהיר יותר, זול יותר ומאובטח יותר מאפשרויות כמו DropBox, אמזון או Google. עם זאת, משמעות הדבר היא שתמיד תהיה עלות כדי לגשת לנתונים שאוחסנו. בין אם זה יהיה תשלום חודשי של שחקנים מרכזיים או עמלה הקשורה לאחזור הנתונים מהרשת המבוזרת. בזמן שביקוש למקום אחסון נתונים ממשיך לגדול, הצורך בפרוטוקול אחסון נתונים בעלות נמוכה, שיכול לאזן את המחירים בשוק, גובר.

הסיכון המרכזי בשווקים הוא להבטיח כי ספקים שמוכנים לאחסן את הנתונים מחויבים לעשות זאת לצמיתות. אם הם עוזבים את הרשת, הלקוחות עלולים לאבד את הנתונים שלהם מפני שהנתונים מאוחסנים מחוץ לרשת.

תשתית אחסון

זה מביא אותנו לתשתית אחסון. לבלוקצ'יין אופייניי יש בעיות ידועות עם אחסון נתונים. בעיות אלה דורשות פרוטוקולים חדשים של צד שלישי כדי להיות משולבים על גבי הבלוקצ'יין הקיים. העמלות גבוהות מידי בכדי שאחסון ברשת עצמה יהיה ריאלי.

חברה אחת שעובדת על בעיה זו היא Arweave ויש לה גישה די חדשנית לאחסון נתונים ברשת. זה פרוטוקול בלוקצ'יין חדש לאחסון נתונים המבוסס על מנגנון המאפשר אחסון נתונים קבוע בפעם הראשונה. עכשיו הנתונים מאוחסנים באופן קבוע ובעלות נמוכה.

לדברי מנכ"ל Arweave, סם ויליאמס "פיתחנו בלוקצ'יין חדש כמו תשתית שנקרא blockweave. זוהי פלטפורמה שנועדה לספק אחסון מדרגתי ברשת בצורה חסכונית". Arweave בנויה על ארבע טכנולוגיות ליבה ומאפשרות 5,000 TPS (עסקאות לשנייה).

Blockweave הוא מבנה נתונים הדומה לבלוקצ'יין. הוא מאפשר אחסון בעלות נמוכה ברשת. כאשר כמות הנתונים המאוחסנים ברשת עולה, זה מפחית את העלות של אחסון נתונים. לכן, משתמשים של Arweave ישלמו פעם אחת כדי לאחסן את הנתונים שלהם לנצח.

Blockshadows מאפשר אחסון נתונים לטווח ארוך ברשת. הכורים אינם מפיצים את כל הבלוק. הם משדרים "צל" שהוא קטן. זה מאפשר לצמתים אחרים ברשת לשחזר את הבלוק מאפס. בגלל שאחסון הנתונים מתבצע בתוך הרשת, הרשת חייבת לתמוך בבלוקים בגודל בלתי מוגבל. רק מידע חשוב של הבלוק מועבר ברחבי הרשת לעומת הבלוק כולו.

כעת אנו רואים מדוע תשתית האחסון חשובה עבור אחסון בעלות נמוכה ועם קנה מידה גדול. היא מספקת את הבסיס עבור כל תעשיית האחסון המבוזרת. על ידי יצירת שכבת הפרוטוקול, Arweave היא הראשונה להנהיג יישומים מבוזרים בתעשייה. אחסון נתונים קבוע עכשיו זמין באמת, ובפעם הראשונה אי פעם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.