Forbes Israel Logo

איך מהפכת הלמידה מרחוק תחזק את מעמדם של המורים

מאז תחילתה של מגפת הקורונה תלמידים ברחבי העולם נטשו את בתי הספר ועברו ללמוד מהבית בעזרת אמצעים טכנולוגיים - שינוי שיכול לחזק את מעמדם של המורים

בימים אלה אנו עדים למהפכה עצומה בתחום הלמידה, כאשר מאות מיליוני תלמידים בכל העולם שוהים בביתם ולומדים מהבית באמצעים טכנולוגיים. תלמידי התיכון ותלמידי האוניברסיטאות ממשיכים בלמידה מרחוק כאילו היו בבית הספר, ומקשיבים להרצאות ישירות או מוקלטות, באמצעות המחשבים או הסמארטפונים, מקבלים משימות ומגישים עבודות ומבחנים דרך המחשב, בבית, ללא מגע עם המרצה או עם כותלי הכיתה.

תלמידי בתי הספר היסודי, לעומת זאת, ככל הנראה עדיין צעירים לקבל הרצאות און ליין ישירות, מקבלים משימות לצפות בסרטונים ולקבל עבודות ולהגישן למורה דרך המחשב או הסמארטפון שלהם או של הוריהם. בסין למשל, חושבים שהלמידה מרחוק און ליין בצפייה ישירה של הרצאה יכולה לפגוע בראייה של התלמידים ולכן מעדיפים לשלוח משימות מוקלטות לעבודה במשך היום של תלמידי היסודי.

לימוד מקוון בסין. צילום: Shutterstock

בסין למשל, חושבים שהלמידה מרחוק בצפייה ישירה של הרצאה יכולה לפגוע בראייה של התלמידים הצעירים ולכן מעדיפים לשלוח משימות מוקלטות לתלמידים בבתי הספר היסודיים

בסין, שם כל התלמידים עדיין שוהים בביתם, זוהי שעתם הטובה של המורים הפרטיים שמעניקים שיעורים באנגלית, מתמטיקה, שיעורי פסנתר או שח דרך המחשב מרחוק, והורים שיכולים להרשות לעצמם משלמים ממיטב כספם על שיעורים פרטיים אלה. אני מניח שתופעה זו תגבר בקרוב גם בישראל וגם במקומות אחרים.

הסוף אינו נראה באופק

ככל הנראה התופעה של וירוס הקורונה ושהיית התלמידים בבתיהם לא תיגמר בקרוב. בסין התלמידים מתקרבים לתקופת שהייה בבית של שלשה חודשים, והסוף אינו נראה באופק. מספר מחוזות בסין החליטו להחזיר את תלמידי השנה האחרונה בתיכון כדי שיוכלו לגשת לבחינות, אך בערים הגדולות כמו בייג'ין ושנחאי טרם החליטו.

האם התופעה של הקורונה והלמידה מרחוק תשנה את מעמד המורה? האם התופעה תייתר את המורה ואת בית הספר? לעניות דעתי, התופעה לא תייתר את המורה, ולא את בית הספר, אך בהחלט תיצור שינוי בתפקיד הטכנולוגיה בתוך תהליכי למידה ובתפקיד המורה.

עם כל הכבוד לטכנולוגיה ולמידע, התלמידים יוכלו לצבור ידע, לבצע מטלות ולקיים מגעים עם תלמידים אחרים כדי לחלוק מידע וידע, אך התלמידים עדיין יצטרכו מנחה ומנטור שינחה אותם, יכוון אותם, יבדוק את מבחניהם ועבודותיהם ויכוון אותם לאתגרים הבאים. גם המורה יצטרך ידע בשימוש בטכנולוגיות חדישות של תקשורת אך גם זו של אינטליגנציה מלאכותית שתבחן, תכוון ותדרג את תוצאות הלמידה של כל תלמיד.

עם זאת, אני מאמין שאנו עומדים בפני שינוי מהותי של מערכת החינוך שנערכת בימים אלה ומקימה אולפנים ומקליטה את המורים הטובים ביותר כדי שתוכל להשתמש במאגר זה כמאגר שיעורים מוקלט לתלמידים, כמו גם מרכז ידע עבור מורים אחרים ותלמידי הוראה, שיוכלו ללמוד ממאגרים אלה ומהמורים הטובים ביותר, מבלי שיצטרכו להגיע לכיתה כדי לשמוע אותם.

שעתם היפה של המורים

משרד החינוך הישראלי, שמבצע מהלכים נכונים, אם כי מעט מאוחר מידי ומעט מידי, חייב להמשיך ולהיערך מבחינת התכנים כפי שהוא עושה היום, אך במקביל המשרד חייב לדאוג גם לציוד אישי למורים בביתם (כמו גם בבתי הספר לכשיפתחו), לדאוג למורים למצלמות עבור המחשבים בביתם, וגם לקווי אינטרנט רחבים מספיק כדי לקיים קשר עם תלמידיהם. המורים אינם אמורים לדאוג לציוד הזה מכספם הפרטי, והמורים אינם צריכים להתנדב ולעבוד בחינם כדי לתמוך בתלמידיהם וודאי שלא להחליט מי כן עובד ומי לא עובד ומי כן מטפל בתלמידים ומי לא מטפל בתלמידים. זו אנרכיה של מערכת החינוך. וככל שמקבלי ההחלטות יבינו שהאירוע הזה לא יסתיים במהרה, ויש להיערך לתהליכים ארוכים יותר ולצייד את המורות והמורים בציוד מקצועי וידע, כן ייטב ונצא מהמערכה הזו מחוזקים לעתיד טוב יותר.

אני מאמין שהתהליכים הנוכחיים יחזקו את ההבנה לגבי התפקיד החשוב והמעמד של המורה, ואת החשיבות של השימוש בטכנולוגיה, החל ממחשב אישי דרך שימוש במערכות של למידה מרחוק ושימוש במערכות AI שיוכלו לבחון את השימוש של התלמידים במידע ובתוכן ולתרגם זאת לאינדיקציה על מצבו של התלמיד, שליטתו בחומר תוך הכוונתו לשלבים הבאים או החזרתו לשינון נוסף.

זוהי שעתם היפה של המורים, כאשר אנו רואים ושומעים הורים רבים, שעד היום זלזלו במורים ולא העריכו אותם מספיק, פתאום מבינים כמה קשה ומתיש הוא התפקיד וכמה תפקידם חשוב כדי לקדם את הילדים. אם יש משהו נוסף חיובי במתקפת הקורונה, אז זה השינוי במודעות לגבי תפקוד המורים ביום יום וההבנה כמה חשוב הוא תפקיד המורה בחיי הילדים שלנו.

אורי בן-ארי. צילום: קרן אתנה
העתיד של כולנו

אני מקווה שכפי שכולם דואגים בימים אלה לציוד מגן לרופאים, לאחיות ולצוותים הרפואיים, שנמצא בסדר עדיפות ראשון, יתחילו גם לדאוג למורות ולמורים שאמונים על העתיד של הילדים של כולנו, לציוד, להכשרה ולתמיכה והערכה ממשיים.

כמו שכל מקום עבודה דואג לצייד את העובד במחשב כדי שיעבוד מביתו – כך אמורים לדאוג למורים. בנוסף, העובדה שבכל בית יש מספר ילדים ואולי לא מספיק מחשבים למורה שאמורה ללמד מרחוק – על משרד החינוך לדאוג לה ולצייד אותה בכלי העבודה. כמו שלא שולחים חיילים לקרב ללא ציוד לוחמה – כך לא שולחים את המורים ללמד מרחוק –  ללא  כלי העבודה הנחוצים.

אני קורא לממשלת ישראל להחזיר את המורים לעבודה, לצייד אותם בציוד מתאים כדי שיוכלו לתמוך ביותר משני מיליון תלמידים ששוהים בבתיהם, וככל הנראה לא יחזרו לבתי הספר עד ל-1 בספטמבר.

המורות והמורים הם עמוד השידרה של העם והעמוד לפני המחנה של הילדים שלנו. תנו להם תמיכה והערכה כפי שמגיעה להם.

אורי בן-ארי הוא מייסד ונשיא קרן אתנה שעד היום חילקה "ארגז כלים דיגיטלי" ל- 25,000 מורות ומורים ב 167 רשויות בישראל והשפיעה על יותר מ-500,000 ילדים שלומדים אצל מורות ומורים אלה

צילום תמונה עליונה: Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.