Forbes Israel Logo

מדרגים, סיפור אהבה: רוסיה וסין מקימות חברת דירוג אשראי משותפת

המשבר בין רוסיה לאוקראינה בחצי האי קרים הביא, כידוע, גם לעליית המתיחות בין רוסיה למדינות המערב – ובראשן ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי. אך בעוד ארה"ב ורוסיה משחררות אמירות מאיימות ומאשימות האחת כלפי השנייה, נדמה כי דווקא הסכסוך עם מדינות אירופה מדאיג את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הרבה יותר.

אמנם ארה"ב היא המעצמה הגדולה והחשובה בעולם, אך יחסי הגומלין בין הכלכלה האמריקאית לזו הרוסית אינם בשיא פריחתם בשנים האחרונות. בשנה האחרונה היווה הייצוא לארה"ב לא יותר מ-2% מסך הייצוא של המשק הרוסי – בדיוק כמו הייצוא הרוסי לגרמניה לבדה. בתוספת שאר מדינות האיחוד, מסתבר כי כלכלת רוסיה תלויה בעיקר ביחסי המסחר עם מדינות האיחוד האירופי – אשר הטילו (בהובלת ארה"ב) סנקציות כלכליות על ממשלת רוסיה ועל חברות מובילות במשק הרוסי.

חלק מהקולות אשר נשמעו במערב כנגד הסנקציות הכלכליות על רוסיה גרסו כי לא רק שהן לא יפגעו באופן ממשי בכלכלה הרוסית – אלא כי תוצאתן הישירה תהיה חיזוק נוסף של הקשר בין רוסיה לבין סין. ואכן, נראה כי הרוסים מוצאים במשק הסיני ידיד נאמן – אשר שש לרכוש את המוצרים המיוצאים מרוסיה. כבר בשנה החולפת עמד הייצוא לסין על 7% מכלל היצוא הרוסי (יותר מפי 3 ביחס ליצוא לארה"ב) – והנתון צפוי לצמוח בצורה משמעותית בתקופה הקרובה.

מתקרבות | צילום: shutterstock

סימן ממשי להתחזקות נוספת של מערך הקשרים בין המעצמות ראינו בשבוע שעבר, כשנשיא רוסיה פוטין טס במיוחד לשנגחאי על מנת לדון בעצמו בהסכמי סחר בתחום האנרגיה בין המדינות. עם סיום השיחות חתם פוטין על הסכם אספקת גז לסין למשך 30 השנים הקרובות, אשר מוערך בסכומי עתק. דיווחים נוספים אשר מגיעים מהקרמלין גורסים כי בקרוב מאוד יחלו שיחות על הסכם נוסף התחום האנרגיה – הקמת צינור מיוחד לייצוא גז – אשר יחבר ישירות בין המדינות.

אך עד כמה שהסכמי הענק בתחום האנרגיה משמעותיים (והם משמעותיים עד מאוד), הסיפור המעניין של הימים האחרונים נוגע לחתימת ההסכם בין משרדי האוצר ברוסיה ובסין בדבר הקמת סוכנות דירוג אשראי משותפת – אשר תספק אלטרנטיבה ראשונה לסוכנויות הדירוג המערביות המובילות.

שתי המעצמות הביעו כבר מזה תקופה ארוכה חוסר שביעות רצון משליטתן המוחלטת של חברות דירוג האשראי הזרות, ובראשון חברת "פיץ'". הסינים כבר מחזיקים בחברת דירוג מקומית – אך זו אינה נתפסת כאמינה וכמקובלת על המשקיעים הזרים, ובמיוחד לא המערביים – אשר ממשיכים להסתמך על החברות המערביות בלבד.

"בשלב הראשוני, חברת האשראי המשותפת תדרג ותעריך את ביצועיהן של חברות השקעה סיניות-רוסיות, במטרה למשוך משקיעים ממדינו אסיה. בהדרגה, אנו מאמינים כי החברה תצבור שם מקצועי ותגיע למעמד של חברת דירוג בינלאומית מובילה", אמר שר האוצר הרוסי אנטון סילואנוב. בנוסף, הוא סיפר כי רוסיה מתכוונת להציע הקלות מס לחברות השקעה סיניות אשר ישקיעו במשק הרוסי, כמו גם הסכמי סחר מקלים בין הרובל הרוסי ליואן הסיני.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

משמעותו של מהלך שכזה ברורה – הסינים והרוסים מעוניינים להקים "גוש כלכלי" חדש ומשותף – אשר יהפוך לאחד הגושים המובילים והגדולים בעולם. גם הסכמי עידוד הסחר בין המדינות אשר חתמו רוסיה וסין בשבוע שעבר מחזק את הטענה: על פי ההסכם, היקף הסחר אשר עומד כיום על 90 מיליארד דולר בשנה, יצמח ל-100 מיליארד עד שנת 2015, ול-200 מיליארד עד לשנת 2020. אם הסכמים אלה אכן יכובדו, אנו צפויים לגלות גוש כלכלי חדש ועצום מימדים – אשר ישלב בין שתיים מהכלכלות הגדולות והמובילות בעולם.

כעת נשאלת השאלה האם אכן מדובר בברית אסטרטגית ארוכת טווח, או שמא רוסיה מוצאת במשק הסיני מפלט – אשר מאפשר לה להמשיך "להחזיק את הראש מעל המים" חרף הסנקציות המערביות, וחברת הדירוג האשראי המשותפת תוכל לספק מקרה מבחן מצוין לשם כך כבר בעתיד הקרוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.