Forbes Israel Logo

מהמקלט הסודי ברוסיה: אדוארד סנודן “יופיע” לראשונה בישראל

אדוארד סנודן, מי שנחשב לאחד האנשים המבוקשים בעולם, יקיים לראשונה הופעה פומבית בישראל. השידור יועבר ממקום המסתור הסודי שלו ברוסיה, באמצעות מערכת וידאו מאובטחת. האירוע יתקיים ב-6 בנובמבר, וייערך במסגרת ערב סגור למוזמנים שעורכת פירמת ייעוץ התקשורת והאסטרטגיה "OH! אורנשטיין חושן".

סנודן, שבעברו שימש כאיש מחשבים בכיר בסוכנות הביון האמריקאית, ה-CIA, פרץ לתודעה לפני כ-5 שנים, כאשר עזב את עבודתו ולקח עמו 1.7 מיליון מסמכים בדרגות הסיווג הגבוהות ביותר. המסמכים הכילו מידע סודי המתאר כיצד המודיעין האמריקאי עוקב אחרי מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם, ביניהם גם אחרי מנהיגים פוליטיים ואנשי עסקים בכירים. את המסמכים מסר סנודן לעיתונאים מהגארדיאן ומהוושינגטון פוסט, ובכך גרם לנזק ביטחוני גדול לארצות הברית.

סנודן. יחשוף מידע חדש? | צילום: FPF

זמן קצר לאחר פרסום המסמכים המודלפים, ב-21 ביוני 2013, הגיש משרד המשפטים האמריקאי שלושה אישומים נגד סנודן, בשני סעיפים של הפרה של חוק הריגול ובגניבת רכוש ממשלתי. בזמן זה הצליח איש הביון לשעבר לברוח לרוסיה, שם זכה למקלט מדיני. כיום הוא מתגורר כאמור במקום מסתור במוסקבה, שם הוא רשאי להישאר רק עד שנת 2020. ואם ישוב בחזרה לארצו הוא צפוי לעמוד לדין באשמה של ריגול שהעונש בגינה יכול להגיע גם לעונש מוות.

הדלפת המידע הזאת, שנחשבת לגדולה ולרגישה בהיסטוריה, גרמה לזעזוע בקרב סוכנויות ביון רבות מסביב לעולם, ושינתה את הדרך שבה ממשלות וארגוני ביון מתנהלים. המתח סביב המסמכים לא פסח גם על בכירים במדינת ישראל, שהתעניינו בכל אשר נכתב שם על המדינה ועל מדינות אחרות במזרח התיכון. בנושא הזה התבטא סנודן בעברו ואמר כי "יש מספר אדיר של סיפורים חשובים שטרם דווחו".

אורנשטיין וחושן | צילום: דן מילר

המאמץ להביא את סנודן לדבר מול קהל ישראלי נמשך לאורך מספר חודשים. מי שאמונה על ההצלחה הזאת היא כאמור פירמת ייעוץ "התקשורת OH! אורנשטיין חושן", המתמחה בייעוץ וניהול מוניטין, משברים ומאבקים. במהלך השידור צפוי האמריקאי להשיב לשאלות מן הקהל, וכן להתייחס לנושאים הקשורים למדינת ישראל. את השידור יחתום מי ששימש כמשנה לראש המוסד, רם בן ברק, שיגיב לדבריו של סנודן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן