Forbes Israel Logo

מהקומנדו לעסקים: המיליונרים הגדולים שיצאו מסיירת מטכ"ל

פורבס ישראל ממשיך בפרויקט דירוג המיליונרים בוגרי היחידות המובחרות בצה"ל, והפעם – בוגרי אחת הסיירות הסודיות והמובחרות בצבא – סיירת מטכ"ל.

סיירת מטכ"ל היא יחידת קומנדו הכפופה לאגף המודיעין של צה״ל. נוסדה בשנת 1957 על ידי אברהם ארנן בסיוע יוצאי יחידה 101. ייעודה של היחידה על פי פרסומים זרים, איסוף מודיעין מעבר לקווי האויב.

הדירוג המלא: המיליונרים בוגרי היחידות המובחרות – לחצו כאן

מוטו היחידה: המעז מנצח.

הליך ההכשרה: כולל טירונות צנחנים, התמחות מגוונת וברמה גבוהה ביותר בתחומי הקומנדו ובתחומים מיוחדים. בתום מסלול ההכשרה הבסיסי עוברים הלוחמים הכשרה מתקדמת בתחומים בלעדיים ובלתי שגרתיים, כולל שימוש בטכנולוגיות מתקדמות.

משך ההכשרה: 20 חודשים.

מי ומי יוצאי היחידה: בכנסת הנוכחית מכהנים שמונה מבוגרי היחידה: ראש הממשלה בנימין נתניהו; שר הביטחון, אהוד ברק, שהיה מפקד היחידה; שאול מופז שהיה סגנו של יוני נתניהו בזמן שפיקד על היחידה; משה (בוגי) יעלון, אבי דיכטר, מתן וילנאי, אבשלום "אבו״ וילן ויוחנן פלסנר. עד היום ניפקה היחידה שלושה רמטכ״לים – ברק, יעלון ומופז, ראש מוסד (דני יתום), ראש שב״כ (דיכטר) וכמה אלופים, ביניהם עוזי דיין, עמירם לוין, ונחמיה תמרי ז״ל. גם מנכ״ל אורבוטק רני כהן הוא בוגר היחידה וכך גם מגיש החדשות יינון מגל והשחקן לירון לבו.

דבר הפסיכולוג: "בוגרי סיירת מטכ"ל הם פרויקטורים מצוינים הניחנים בנחישות ובדבקות במטרה. הם מצוינים בלקחת אנשים ולומר להם ‘אחריי', ואנשים ילכו אחריהם. הבעיה היא שכאשר המשימה מופשטת ורחוקה בדרג המערכתי – כאן הם הולכים לאיבוד".

"בסיירת מטכ"ל מלמדים אותך שכאשר אתה יוצא למשימה, אתה לבדך מול המשימה ואתה צריך בסופו של דבר להביא את ‘הקרקפת׳. איך אתה עושה את זה, זאת כבר הבחירה שלך".

לקבלת כל העדכונים מפרויקט היחידות המובחרות – עשו לנו לייק בפייסבוק


ישי דוידי

גיל: 50
מה עושה: ייסד את פימי, מכהן כמנכ״ל הקרן
במספרים: שווי אישי – 100 מיליון דולר

ישי דוידי ייסד את קרן פימי ב־1996. שלושה משישה שותפיה היו מט״כליסטים בעברם. דוח של חברת המחקר האמריקאית preqin קבע ב־2011 כי פימי היא הקרן הרביעית בעולם מבחינת תשואה שהיא מספקת למשקיעים בטווח הארוך.

צילום: יונתן בלום

התשואה השנתית של המשקיעים בקרנות פימי עמדה, על פי הדוח, בממוצע על 31%. עד היום גייסה פימי 2 מיליארד דולר, מתוכם השקיעה 1.5 מיליארד דולר ב־65 חברות ורשמה 36 אקזיטים. באחרונה דיווחה גם על השלמת גיוס 800 מיליון דולר לקרן פימי 5.


עמרי פדן

גיל: 59
מה עושה: בעלי מקדונלדס ישראל, מכהן כמנכ״ל החברה
במספרים: מחזור שנתי – 138 מיליון דולר

עמרי פדן שירת כלוחם בסיירת מטכ״ל ב״צוות איתמר״ יחד עם אבנר שור ואבי דיכטר. בעל תואר דוקטור בכלכלה. בשנת 1978 נמנה עם מקימי תנועת "שלום עכשיו״ ושימש כדוברה. ב־1992 רכש את הזיכיון של חברת מקדונלדס בארץ והוביל את הרשת להצלחה. הוא בעל השליטה בחברה, המעסיקה כ־4,000 עובדים, מתוכם יותר מ־3,000 בני נוער.

צילום: יח"צ

החברה סיימה את 2011 עם גידול של 6% במכירות ל־138 מיליון דולר. בעבר ציין פדן כי הרווחיות של מקדונלדס ישראל מגיעה לכ־3% עד 5%. בשנים האחרונות סירב לפתוח סניפים בשטחים.


אילן שילוח

גיל: 55
מה עושה: לשעבר בעלים ומנכ״ל מקאן אריקסון
במספרים: אקזיט של כ־18־26 מיליון דולר

אילן שילוח החל את שירותו הצבאי בשריון ולאחר מכן עבר לסיירת מטכ״ל. הוא בוגר תואר שני במינהל עסקים. את דרכו בעולם הפרסום החל ב־1995 כשהתמנה למנכ״ל קשר בראל, לימים משרד הפרסום מקאן אריקסון שהפך תחת ניהולו לאחד המצליחים בארץ.

צילום: יח"צ


בחודש מארס האחרון מכר שילוח את כל מניות החברה שהיו ברשותו (18%) למקאן אריקסון העולמית. ההערכות בנוגע לעסקה נעו בין 18 ל־26 מיליון דולר. שילוח ייסד ב־2009 יחד עם ניר טרלובסקי את חברת ההשקעות The Time, שמתמקדת בחברות ניו מדיה בשלבים מוקדמים. מקאן העולמית תשקיע בחברה שלו 4 מיליון דולר.


דורון קמפל

גיל: 49
מה עושה: ייסד את דיליג׳נט, ייסד את SimpliVity
במספרים: הסטארט־אפ דיליג׳נט נמכר תמורת 165 מיליון דולר

דורון קמפל שימש בעברו כסגן מפקד סיירת מטכ״ל. בתום שירותו הצבאי מילא מספר תפקידי ניהול בכירים, ביניהם סמנכ״ל שיווק באימידיה, מנכ״ל סאנגייט, וסגן נשיא ב־EMC. ייסד במשותף (עם משה ינאי) וגם עמד בראש חברת דיליג׳נט, שעסקה בפתרונות אחסון מידע ונמכרה ב־2008 ל־IBM ב־165 מיליון דולר. כיום הוא עומד בראש חברת סטארט־אפ אחרת שייסד, SimpliVity. החברה עוסקת בווירטואליזציה של מערכות IT, ומתכננת לחשוף טכנולוגיה חדישה בכנס VMWorld שיתקיים בסן פרנסיסקו בסוף החודש.


נפתלי בנט

גיל: 40
מה עושה: היום בתחום הפוליטיקה
במספרים: הסטארט־אפ שהקים נמכר תמורת 145 מיליון דולר

נפתלי בנט שירת כקצין בסיירת מטכ"ל. בעל תואר במשפטים מהאוניברסיטה העברית. ב־1999 הקים את חברת CYOTA המציעה פתרונות אבטחה, יחד עם שלושה שותפים, אחד מהם – בן אנוש – שירת עמו ביחידה. החברה נמכרה שש שנים לאחר מכן ל־RSA האמריקאית תמורת 145 מיליון דולר. באחרונה, הודיע בנט שגם כיהן כמנכ״ל מועצת יש״ע בעבר, כי יתמודד בפריימריז על ראשות מפלגת הבית היהודי.

צילום: רענן כהן

 

כתבות קודמות בפרויקט: 

המיליונרים מהקומנדו: מה הופך את אנשי 8200 ליזמים מצליחים?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.