Forbes Israel Logo

מה הקשר בין סמארטפון, פינטק והמשבר הכלכלי העולמי?

עשר שנים חלפו מאז המשבר הכלכלי הגדול, ומעת לעת אני נשאל אם תעשיית הפינטק נולדה מתוכו.

ביוני 2007 נתקלו שתי קרנות גידור של בנק ההשקעות Bear Stearns בבעיה, עד אוגוסט תאגיד הבנקאות הבינלאומי BNP פריבה כבר חסם את הגישה לקרנות גידור עם חשיפה למשכנתאות סאב-פריים ובספטמבר בנק החיסכון והמשכנתאות הבריטי Northern Rock כבר חווה זאת על בשרו והיה לבנק הבריטי הראשון שסבל מההשלכות כאלו מזה 150 שנה.

הייתם חושבים שזה יפעיל פעמוני אזהרה בשווקים הפיננסיים ברחבי העולם. ובכן זה באמת מה שקרה, אבל אני מניח שהם פשוט לא היו מספיק חזקים. תחלוף עוד שנה שלמה עד לנפילתו של Lehman Brothers בספטמבר 2008, ולהתמוטטותה של המערכת הפיננסית העולמית.

בחלוף עשור | צילום: Fotolia

כריס סקינר, מומחה עולמי לפינטק, הכריז כי ראשיתה של תעשיית הפינטק הייתה עם השקתה של Zopa, חברה בריטית העוסקת בהלוואות משתמש למשתמש, ב-2005. זו הייתה הפעם הראשונה שבה הוא שמע את המילה פינטק.

חברות אמריקאיות בשוק ההלוואות, כמו Prosper שהוקמה ב-2005 ו-Lending Club שהושקה ב-2006, יצאו לאוויר העולם הרבה לפני שניראה סימן ממשי כלשהו למשבר המתקרב.

רויטרס, שנוסדה ב-1851, טוענת שהיא אחת מחברות הפינטק הוותיקות בעולם, שהקדימה אפילו את המשבר והשפל הפיננסי של 1873, ההתמוטטות הגדולה של 1929 וכמובן את המשבר האחרון.

נראה כי תעשיית הפינטק לא נולדה כתוצאה מהמשבר הכלכלי האחרון.

בעקבות המשבר, החבטות בבנקים והדרישות למוצרים הוגנים וטובים יותר הפכו לחובקות עולם. זה, יחד עם הזמינות של כסף זול ושפע הכישרון שהפך לזמין בעקבות אובדנן של משרות רבות בענף הבנקאות, התכנסו יחד לכדי עשור של סטארט-אפים מדור 1.0 בתעשיית הפינטק, עם חזונות כבירים לשנות לחלוטין את פניו של שוק השירותים הפיננסיים.

מהפיכת הסמארטפון, לא המשבר

עשר שנים חלפו גם מאז השקתו של האייפון הראשון. אתם יודעים – הטלפון החכם הראשון שהיו בו אפליקציות, זה ששינה לחלוטין את הדרך שבה אנחנו עושים דברים כמו לפטפט, לצלם, להסריט, לקרוא חדשות, למצוא מקומות, להאזין למוזיקה, לקנות ולשלם עבור דברים… והרשימה עוד ארוכה.

באירוע ספיד-דייטינג של קרנות הון סיכון שהתקיים ב-2012, האזנתי לנציג מכובד אחד של קרן הון סיכון אומר לקהל של יזמים טריים ולא מוכרים שלא יקשיבו יותר מדי ברצינות לו ולעמיתיו מתעשיית הון הסיכון, בגלל שהיו להם כמה תובנות חשובות לגבי אופן בחירת המהלכים המוצלחים של מחר.

"אל תקשיבו לקרנות הון סיכון, אל תקבלו 'לא' כתשובה, תתמידו ולכו בעקבות החזון שלכם", הוא יעץ.

הוא הקריא בקול רם דוחות של אנליסטים שיצאו בעקבות השקת האייפון. הכל שם חרץ את גורלו של המוצר והתייחס אליו בעגמומיות – 'מי בדיוק סטיב ג'ובס חושב שהוא כשהוא משיק טלפון בלי מקלדת מספרים… לנוקיה יש 80% מנתח השוק העולמי של הטלפונים, והם לעולם לא יוחלפו…'.

מעורר השראה, חשבתי.

המשך הפיתוחים במהירות העיבוד, בשוק האפליקציות, הביג-דאטה והשימוש באינטליגנציה מלאכותית על מנת להבין טוב יותר, ואפילו לחזות, את מה שאנחנו רוצים, איך אנחנו רוצים את זה ומתי אנחנו רוצים את זה, ימשיך לשנות את האופן שבו אנחנו עושים דברים, ובעיקר לטובה.

כמובן ששום דבר מכל זה לא היה מתאפשר אם האינטרנט לא היה מחבר את כולנו 24-7.
המשבר הכלכלי היה רק אירוע אחד, אם כי אירוע ססמי, שסיפק כמה רכיבים למתכון של הפינטק, שעמד על האש והתבשל כבר זמן רב.

האייפון הקפיץ את הפינטק, המשבר רק זרז | צילום: unsplash

הסמארטפון, האפליקציות וצמיחתן של רשתות מחשבים ושל מאגרי נתונים הורידו את חסמי הכניסה ואת העלויות והוסיפו תמריצים נוספים ליזמים – שישנו את הבחירות של הצרכנים ואת המודלים המסורתיים של עולם העסקים.

יותר קשה לחזות את אירועי העתיד, שיניעו את העידן הבא של ההצלחות בתעשיית הפינטק 2.0 ואת האופן שבו היא תיראה, קל וחומר – אילו מהלכים מדור הפינטק 1.0 יוכיחו את עצמם כמנצחים.

עשור לאחר המשבר הכלכלי, תעשיית הפינטק נעה בכיוון חיובי מבחינת צרכני השירותים הפיננסיים, והיא הולכת וכוללת יותר ויותר את אלה שבאופן מסורתי הושארו מאחור או הוצאו מן הכלל. מי ייתן והדבר יימשך עוד זמן רב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.