Forbes Israel Logo

מה יקרה לכדור הארץ אם הירח יהרס?

לאורך 4.5 מיליארד שנה לקיומה של מערכת השמש, כדור הארץ לא היה לבד כשהקיף את השמש. הירח שמלווה אותו הרבה יותר גדול ומאסיבי מאשר כל ירח אחר בהשוואה לפלנטה שהוא מקיף. ירח מלא מתקשר לאורך ההיסטוריה לתופעות כמו שיגעונות, התנהגות חייתית ואפילו למחזור החודשי של האישה. למרות שאלו אינם עומדים כעובדה, יש הרבה דרכים בהן הירח משפיע על כדור הארץ, והריסתו תהיה קטסטרופה שתשנה את העולם לתמיד.

ראשית, הריסת הירח תשלח רסיסים לכדור הארץ. דמיינו נשק קטלני שיכול לשחרר את הירח ממקומו ולפוצץ אותו. אם הפיצוץ יהיה חלש מידי, ההריסות יהפכו לירח או מספר ירחים חדשים. אם הוא יהיה חזק מידי, לא יישאר ממנו זכר. אך ברמה הנכונה, תיווצר מערכת טבעתית סביב כדור הארץ, כשלאורך זמן שברי הירח יחדרו לאטמוספירה ויצרו סדרת השפעות. ההשפעות הללו לא יהיו קטלניות אך חלקים מהירח יהיו מאסיביים, דחוסים וגדולים יותר מהאסטרואיד שהכחיד את הדינוזאורים, עם הרבה פחות אנרגיה. אסטרואידים או כוכבים הפוגעים בכדור הארץ נעים במהירות של מאות קילומטרים בשנייה, אך רסיסי ירח ינועו במהירות של 8 ק"מ בשנייה ופגיעתם באטמוספירה תסתכם בפיצוץ קל שישפיע בפחות מ-1% של האנרגיה הכוללת של אסטרואיד באותו גודל.

380 אלף ק"מ מכדור הארץ | צילום: fotolia

בנוסף, אורך היום ישאר קבוע. הירח יוצר חיכוך קטן עם כדור הארץ המסתובב וגורם לו להאט לאורך זמן. אנחנו עלולים לאבד שניות בודדות לאורך מאות שנים, אך זה מתווסף לאורך זמן. יום באורך של 24 שעות המוכר לנו כיום נמשך 22 שעות בתקופה שהדינוזאורים שלטו בכדור הארץ. בעוד ארבע מיליון שנים, לא נצטרך יותר שנה מעוברת בלוח השנה שלנו, כשקצב ההקפה יאט והיום יתארך. אך ללא ירח כל זה ייעצר. יהיו ימים של 24 שעות מידי יום, שיסתיימו רק שהשמש תדעך. 

עד כמה שאנחנו יודעים, האנושות היא היחידה שהצליחה להגיע לעולם אחר. אחד הסיבות לכך שאנחנו יכולים לעשות זאת היא בגלל קרבת הירח לכדור הארץ. רק 380 אלף ק"מ. כיום, טיל קונבנציונלי יכול לעשות את המסע הזה בשלושה ימים. האופציה הקרובה הבאה אחרי הירח היא מארס או ונוס, שנדרשים חודשים כדי להגיע אליהם באמצעות טיל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן