Forbes Israel Logo

מודל בטוח: חברות ההשקעות עם הביצועים הטובים בעולם

המטה שבו יושבת ההנהלה של כמה מהקרנות עם הביצועים הטובים ביותר והצמיחה המהירה ביותר בעולם נמצא בשדרת הכוכבים בבוורלי הילס. מניות זוהרות? ממש לא. מנהלי הכספים ב־Kayne Anderson Rudnick, או בקיצור KAR, מעדיפים חברות שמוכרות דשן לדשא, כימיקלים לבריכות שחייה ותוכנות שמשמשות בנקים קטנים.

הכתבה מופיעה בגיליון מארס 2019 של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

תראו את התוצאות. הקרן הלוהטת ביותר של החברה, Virtus KAR Small – Cap Growth, הגיעה להחזר ממוצע על ההשקעה של 19.4% בעשור האחרון, לעומת 14.7% של מדד S&P500. Virtus KAR Small-Cap Core הגיעה ל־15.9%. המספרים האלה הם אחרי עמלה של מעל 2% לשנה.

פורמן. "אם יש לך עסק מצליח, המון אנשים ינסו לחסל אותך" | צילום: יח"צ

על ההצלחה הזאת מנצח דאגלס פורמן, 61, יליד קליפורניה שגילה את עולם ההשקעות כשחיפש מה לעשות בזמנו הפנוי, בעודו משרת על משחתת. 17 מנהלי הכספים והאנליסטים שעובדים תחתיו מתמקדים בחברות קטנות ובינוניות, שלרוב לא מושכות שום עניין מצד ברוקרים גדולים. הם מחפשים חברות שמבוצרות היטב כנגד תחרות.

כך למשל Scotts Miracle-Gro נכנסים לרשימה, כי בעלי בתים מאמינים שהחומרים שהם מוכרים עבור גינות ומדשאות הם פשוט מחוללי פלאים. Pool Corp היא רשת של 262 מרכזי ציוד בארה"ב שמתחרים בחנויות משפחתיות קטנות, שלא מצליחות להתמודד מול יתרון הגודל שלה. ל־Jack Henry & Associates אין פריסת חנויות שתדהים אתכם, רק תוכנה משעממת שמאפשרת לנהל ספרי חשבונות. 9,000 הבנקים וחברות האשראי שמשתמשים בתוכנה הזאת לא צפויים להסיר אותה ולהתחיל מחדש עם חברה מתחרה. ל־KAR יש החזר שנתי על ההשקעה של 23% כבר למעלה מעשור.

פורמן מסביר זאת כך: "זאת אמריקה. אם יש לך עסק מצליח שמייצר עושר, המון אנשים ינסו לחסל אותך. התפקיד שלנו, כמשקיעים, הוא לוודא שהאנשים האלה ייכשלו אם ינסו, או שייהנו מהצלחה מינימלית ויבזבזו הרבה כסף בדרך".

להבין את המודל

קיין אנדרסן רודניק היא חברת ניהול פעילה בתעשייה, שרואה את הנכסים שלה זולגים לקרנות אינדקס או קרנות גידור מבוססות אלגוריתמים ומחשבים. "אנחנו זן נכחד", מודה פורמן, שיושב במשרדים עמוסים בתשקיפים מודפסים. הוא מטיף לדוגמה פשוטה: "אתה לא נכנס לעולם העסקים ואומר, אני רוצה להקים חברה שצומחת ב־15% מדי שנה, מציעה החזר על השקעה של 22% ובחיים לא נחלשת. אתה יוצר מוצר או הזדמנות שאנשים צריכים, ואם אתה עושה עבודה טובה, אז המספרים, הנתונים הפיננסיים שלך, נובעים מכך".

בוחרי המניות של פורמן – שעובדים בצוותים, ולא כבודדים, להפחתת סיכונים ולהקטנת אגואים – לא חוזים את ההכנסות התאגידיות או את הכיוון שאליו נעה הכלכלה. הם בוחנים את הלקוחות של החברה, את הספקים ואת המתחרים. הם ויתרו על פורד ו־GM כדי לרכוש את Autohome, שמחזיקה מאגר מידע עם 11.5 מיליון רשומות בסין, ואת Copart, חברה טקסנית שמוכרת במכירות פומביות לחברות ביטוח מכוניות הרוסות ומכוניות גנובות שנמצאו.

KAR מחבבת יצרניות תוכנה (CDW ו־Paycom), מתווכים פיננסים (MarketAxess ו־Interactive Brokers) וספקי מידע (FactSet ו־Morningstar). היא מתייחסת מעט מאוד לדוחות רווח, אבל מייחסת חשיבות רבה לשאלונים הארוכים שהיא שולחת לחברות, במטרה להבין את המודל העסקי שלהן.

ברגע שהשתכנעו, פורמן ואנשיו מבצעים הימורים מרוכזים. הקרנות ההדדיות של KAR מחזיקות כ־30 החזקות, וכל מניה, אם היא מצליחה, יכולה לתפוח ולתפוס כ־10% מהפורטפוליו.

עסק מתגלגל

השורשים של KAR מגיעים למיליארדר הקליפורני ג'ון אנדרסן (2011־1917), שעשה את הונו מהפצת משקאות באדווייזר, פפסי ו־Gallo. הוא התרחב לעסקי נדל"ן ובנה את המשרדים של KAR בבוורלי הילס, בין הנכסים הרבים שלו, ובהמשך הפך גם לפילנתרופ (שמו מתנוסס על בית הספר למינהל עסקים של UCLA).

ב־1984 שכר אנדרסן את ריצ'רד קיין כדי שינהל את כספו, נוסף על חברת ביטוח שרכש. קיין הפך למגדלור בניצול יתרונות מיסוי והתמחה בשותפויות מוגבלות. ל־KAR יש חברה אחרת שמנהלת קרנות שותפויות מוגבלות.

ב־1989 הצטרף אלן רודניק לעסק וקיבל מנדט לנהל תיקי מניות. הצעד החכם ביותר שלו היה לגייס גם את רוברט שוורצקופף, שהשיק את האסטרטגיות של החברה ב־1992, שהתמקדו בחברות קטנות. ב-2002 קיין בחר להתמקד בנכסים פרטיים ומכר המניות לחברת ביטוח, שבהמשך התפתחה לקרן ציבורית, Vitrus Investment Partners. רודניק ושוורצקופף פרשו. פורמן הוא מנהל ההשקעות הראשי מאז 2013. 

בימיו בחיל הים העריץ פורמן ניהול מניות גדולות. אבל אז ראה את המניות היקרות, כמו מיקרוסופט ודל, נוסקות, ואת המניות הזולות, כמו Data General, נעשות זולות יותר. "לאורך זמן השוק טוב בלתאם בין הצמיחה של העסק ובין מחירי המניות", הוא אומר. לכן מתמקדת KAR לא בערך של החברה בספרים, אלא בגורמים שהופכים את העסק למוצלח, והאם הגורמים האלו יכולים להחזיק מעמד לאורך שנים. 

עכשיו הפכה KAR לקורבן של הצלחתה. הביצועים המוצלחים שלה בשנים 2018־2016 הביאו נחשול של כסף חדש, שהודף את הקרנות המוקדשות לחברות קטנות אל חברות גדולות יותר. קרנות ה־Small-Cap Core ו־Small-Cap Growth של KAR סגרו את שעריהן בפני משקיעים חדשים בשנה שעברה. אבל העקרונות שהובילו להצלחתן עדיין קיימים – אתם מוזמנים לנסות אותם בעצמכם.

הכתבה מופיעה בגיליון מארס 2019 של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן