Forbes Israel Logo

מורגן סטנלי: למעט טסלה – המכוניות החשמליות הן כישלון לעת עתה

דו"ח שפרסם בנק ההשקעות האמריקני טוען, כי דווקא טכנולוגיית תאי הדלק תנצח. בינתיים בענף המכוניות החשמליות מצליח רק דגם הספורט של טסלה

שי אגסי ועידן עופר כנראה היו שמחים אם הדו"ח הבא היה מתפרסם כבר לפני כמה שנים. אבל מכוניות חשמליות, יקרות ומוגבלות בטווח הנסיעה שלהן, נכשלו ברובן בהגעה לרף המכירות שהציבו לעצמן החברות. אלו יאלצו להנמיך את התחזיות שלהן להמשך השנה – למעט טסלה – כך על פי דו"ח שפרסם בנק ההשקעות מורגן סטנלי.

על פי הדו"ח, מנועי בעירה פנימיים רגילים ימשיכו לשמור על מעמדם בשוק הרכב בעת הקרובה. אולם כלי רכב הפועלים על תאי דלק יתחילו לתפוס את מקומם בהדרגה.

כיום ניתן לצפות דווקא את הצלחתם של רכבים היברידיים. אלה אמנם אינם פועלים לחלוטין על סוללה, אולם מאפשרים פשרה הולמת בין שימוש בטכנולוגיה ירוקה, לבין הבעייתיות של נסיעה על סוללה בלבד, נסיעה שלרוב מוגבלת בטווח שלה.

חברת רנו הצרפתית טענה בעבר ש-10% מכלל מכירות המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות עד שנת 2020. אולם על פי הדו"ח, ככל הנראה, יהיה מדובר ב-1% בודד בלבד. למעשה, רק טסלה, עם מכונית הספורט שלה מדגם S שנוסעת על סוללה בלבד, יכולה לטעון להצלחה בתחום.

למה זה קורה?

תג מחיר גבוה וטווח נסיעה מוגבל ציננו את התלהבות הקונים מהמכוניות החשמליות, למרות הסובסידיות הנדיבות שמציעות חלק מממשלות העולם. בנוסף, הבשורה הירוקה שהיו אמורים להביא הרכבים הנטענים, ככל הנראה, לא מתגשמת ממש. מרבית הרכבים הללו מספיקים לשימוש מקומי בלבד, וקיבולת המרחק שלהם עומדת לרוב על עד 65 קילומטרים לפני שמנוע הבערה הפנימי נכנס לפעולה. הגשמת החזון של המכונית החשמלית במלואו דורש את הקמתן של אין ספור תחנות הטענה בדרך, על מנת שתוכל המכונית לצאת למסעות ארוכים יותר.

לעומת זאת, כלי רכב חשמליים היברידיים אינם דורשים את פריסת רשת תחנות ההטענה. הם מציעים לנהגים חוויית נהיגה עירונית ירוקה, על אנרגיה חשמלית בלבד, בעוד שבמידת הצורך מנוע הבנזין נכנס לפעולה ומספק את יתר צרכיו של הנהג. כשרכבים מסוג זה נמצאים בשוק, ודאי שרכבים מוגבלים, הפועלים על סוללה בלבד, אינם קורצים למרבית הנהגים.

אין מדובר רק בקונים שמחירי הרכבים החשמליים מפחידים אותם, גם היצרנים מבוהלים. מוקדם יותר השבוע, מנכ"ל יצרנית הרכבים פיאט-קרייזלר, רג'יו מרקיונה הפציר בציבור להימנע מרכישת מכונית פיאט 500 ,המופעלת על ידי סוללה. בכל פעם שנמכרת אחת כזו מפסיד היצרן כ-14,000 דולרים.

ומה יהיה בעתיד?

"אם נשים לרגע את טסלה בצד, מעבר תעשיית הרכב לטעינה חשמלית לא ממש עמד בציפיות. רק לפני מספר שנים, התחזיות להשתלטות של הסוללות החשמליות על העולם היו בשמיים. מנקודת מבט של היום, נדמה שהחדירה נמצאת על רף ה-1%", נכתב בדו"ח.

בין הדברים שצופים במורגן סטנלי שכן נראה בשוק הרכב בעשר השנים הקרובות, ניתן למצוא מספר מרכיבים. "שילוב של תוכנה חכמה יותר, הפחתה במשקל הרכב, והכלאות אנרגטיות שונות – כל אלה צפויים גם לשפר את מצב זיהום האוויר העולמי".

את ההצלחה שחווה טסלה, אומרים בסטנלי מורגן, ניתן לשייך יותר לביצועי המכונית מאשר לעובדת היותה מכונית חשמלית.

בדו"ח נוסף שחובר לאחרונה על ידי פירמת הייעוץ IHS, נראה שמכירות כלי הרכב החשמליים לא עמדו בציפיות החברות. אולם קצב המכירות שלהם עדיין עולה על זה של המכוניות ההיברידיות בתחילת דרכן. "המשמעות היא שהטרנד עדיין מתפתח", נכתב בדו"ח, למרות שמדובר בקצב איטי מהמצופה".

"נהגים אוהבים את הביטחון והחופש לנסוע למרחקים ארוכים מבלי להיות מוגבלים על ידי אילוצי טעינה. זו היא הסיבה העיקרית להצלחתם של הרכבים ההיברידיים". ב-IHS חוזים כי עד לשנת 2020 יצור הרכבים ההיברידיים יעקוף את אלו החשמליים ביחס של 55:45. אולם "הרכבים ההיברידיים יהוו שלב חשוב בדרך לחשמול מלא של התחום".

בינתיים, עד שהמכוניות החשמליות יציעו לנו כפול מהמרחק שהן מסוגלות לגמוע ללא הטענה, ותמורת בערך חצי מהמחיר, אנחנו, ככל הנראה, נמשיך לקנות מכוניות אחרות.

צילום תמונה עליונה: טסלה
 
   

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.